MarketResponse: Mobiel internet groeit explosief in Nederland

17 augustus 2010, 04:33

Uit onderzoek van MarketResponse naar blijkt dat inmiddels 1 op de 5 consumenten in Nederland gebruik maakt van mobiel internet. Dat is een stijging van bijna 50 procent in vergelijking met oktober vorig jaar. Niet-gebruikers hebben een sterkere verwachting in de toekomst wel aan de slag te zullen gaan met mobiel internet. Het gebruik en de toename in gebruik zit vooral bij de digital natives (generatie Z) en generatie Y en binnen deze groepen met name mannen. MarketResponse ondervroeg telefonisch 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Bart Götte, directeur van MarketResponse, licht hieronder kort toe.

Gebruikte eind 2009 nog 13% (ca. 1,5 miljoen personen) wel eens mobiel internet op hun mobiele telefoon. Nu is dat ruim 19% (ca. 2,2 miljoen personen), een toename van 47%. Jongere generaties nemen het voortouw terwijl, concludeert MarketResponse op basis van deze cijfers, “de oudere generaties de kat uit de boom kijken. De digitale generatiekloof wordt in mobiel internetgebruik duidelijk onderstreept.”

Drempels

Kosten, gebruiksgemak, snelheid en aanbod van relevante mobiele content zijn sleutelfactoren voor verdere groei in adoptie van mobiel internet, zo blijkt uit het onderzoek. Van alle mensen die op dit moment geen gebruik maken van mobiel internet verwacht:

  • 15% dat in de nabije toekomst zeker of waarschijnlijk wel te gaan doen;
  • 14% dat misschien te gaan doen;
  • 71% dat waarschijnlijk of zeker niet te gaan doen.

De mensen die waarschijnlijk of zeker niet van plan zijn om gebruik te gaan maken van mobiel internet vinden de kosten te hoog en zien er eigenlijk het nut niet van in. Gewoon internet voldoet voor hen prima. Deze groep bestaat met name uit ouderen (55+). De andere groep ziet de toegevoegde waarde vooral in het altijd en overal de beschikking hebben over nuttige informatie. ‘Handig’ is hierbij een sleutelwoord. Daarnaast willen zij vooral met de tijd mee, maar wachten het ideale moment af om in te stappen. Daarvoor moet het goedkoper worden en is een geschikt toestel nodig. Meer en meer wordt aangegeven dat dit bij moment van een nieuw abonnement afsluiten het geval zal zijn.

Meer gebruikers, hogere verwachtingen

Met de toename in gebruik zijn echter ook de verwachtingen gegroeid, analyseert MarketResponse. Die verwachtingen worden op dit moment nog onvoldoende ingevuld. Vergeleken met een half jaar geleden zijn gebruikers minder tevreden over het gebruik. Onvrede zit vooral in de kleine schermpjes, traagheid en onoverzichtelijkheid van sites die niet voor mobiel zijn ingericht. Uit de onderzoeksbeschrijving:

“We zitten momenteel in een transitie waarbij organisaties en consumenten steeds meer beseffen welke fundamenteel andere componenten het mobiele web en smartphones te bieden hebben. Key daarbij zijn: relevantie door locatie, context, realtime ‘nu’, persoonlijk ‘ik’ en sociaal ‘wij’. MarketResponse verwacht dat de adoptie van smartphones en gebruik van mobiel internet komend jaar in een stroomversnelling gaat raken doordat organisaties er meer en meer in zullen slagen dit potentieel te benutten.”

Bart Götte, directeur van MarketResponse, beantwoordde gisteren via de telefoon nog een aantal vragen op basis van de onderzoeksuitkomsten.

Ik vind de uitkomsten niet echt heel verrassend. Jullie?

“Nee. Ik denk niet dat het verrassend is, het lag in de lijn der verwachting. Maar ik zie wel verrassende resultaten als je kijkt naar de intentie voor gebruik. Je ziet dat mensen daar heel positief over zijn. Een van de vragen die we stelden is of internet ieder moment van de dag gebruikt zou moeten kunnen worden. Bijna de helft van de Nederlanders zegt ‘Ja, dat wil ik eigenlijk.’”

En al dat gedoe over het afschaffen van flatfees en het niet meer aanbieden van fair use policies voor mobiel internet. Wat vind je daarvan?

“Het zou volledig tegenstrijdig zijn met wat consumenten verwachten van het gebruik van mobiel internet. We hebben er geen onderzoek naar gedaan, maar ik verwacht dat het wordt opgevangen door Wifi-punten. Ik denk dat dit een uitgelezen moment is voor marketeers met contactpunten om wifi aan te gaan bieden.”

Waarom eigenlijk 18 plus in dit onderzoek? Ik was ook wel benieuwd naar cijfers over jongeren….

Dat is een praktisch: als je onder jeugd onderzoek doet moet je toestemming vragen aan de ouders. Dat kost dus veel meer geld. Maar toch: je ziet een prachtig aflopend patroon in gebruik van de heavy users naar de ouderen. Je ziet een hele duidelijk knip vanaf een jaar of 45. Dat wil niet zeggen dat dit zo blijft. Bij eerdere onderzoeken zagen we een voorwaartse stuwing.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Remco de Vries

    Hoppa, heerlijke timing. Net nu ik recente cijfers nodig had! Dank!


    17 augustus 2010 om 08:30
    Dijkstra

    WIFI punten ?? Gewoon een kleine mobiele website bouwen en niet een slappe kopie van de PC website op een subdomein als m.bedrijfnaam.nl. Een subdomein wordt overigens ook niet gevonden in de zoekmachines.

    Zie anwb.mobi, telegraaf.mobi of autotelegraaf.mobi voor perfecte voorbeelden. Weinig laadtijd en perfect in gebruik !!


    17 augustus 2010 om 11:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!