Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #7 2010 met FourSquare, MyTown en Twitter

9 augustus 2010, 09:33

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de zevende edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 31 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze week:

  • App Future Checkin check je automatisch in op 4sq
  • LBS Roundup: Foursquare Improves Its Looks, Google Hints At Gowalla Acquisition
  • Monstercoach” twittert loopbaantips
  • witter- de stemmingmeter (van de bevolking)
  • MyTown Now Available in Canada, the UK, and Australia
  • Nederlandse twitter cijfers van Twirus
  • 48% van de kleine bedrijven vinden hun klanten via sociale netwerken
  • Sail Amsterdam zet in op social media
  • 4 Facebook aanpassingen
  • Miljarden gaan verloren door sociale media

App Future Checkin check je automatisch in op 4sq

Wereldwijd is er veel aandacht gegeven aan de iPhone app Future Checkin van Tim Sears. In de app, die op de achtergrond draait, kun je aangeven wat je favoriete 4sq locaties zijn en als je in een straal van 300 meter komt voor een periode van 1 minuut dan checkt de app je automatisch in.

Het idee is leuk, maar de praktijktest viel tegen. Ik werd geen enkele keer ingecheckt terwijl ik wel de app volgens de instructie had ingesteld. De batterij liep in in 30 minuten wel 15% leeg. Wil je het toch zelf testen:

LBS Roundup: Foursquare Improves Its Looks, Google Hints At Gowalla Acquisition

Op de Mobiole Marketing Watch verscheen een samenvatting van de “stijd” tussen de locatiediensten Gowalla en FourSquare. Allebei de diensten zijn momenteel hun interface aan het aanpassen: “Foursquare today launched redesigned profile pages in an attempt to bring three key metrics front and center; “days out,” “check-ins” and “things done.”

The whole interface looks much cleaner and streamlined, and looks to replicate the clean appearance of Gowalla – which has long been known as the “prettier” of the two leading LBS apps”. Tenslotte staat er een interessante speculatie in het artikel: Google zal in de toekomst Gowalla overnemen.

Monstercoach” twittert loopbaantips

Onder andere in het Reformatorisch Dagblad stond het nieuws dat “Vacaturesite Monsterboard introduceerde donderdag voor werkzoekenden laagdrempelig loopbaanadvies via sociale media: onlinenetwerken als Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter. Een brandende vraag als hierboven past net op Twitter. Om het antwoord erin te krijgen, zijn trucjes zoals een link erin plakken nodig.

Vacaturesite Monsterboard.nl introduceert een ”social media carrièrecoach”. Hij heet Freek Jordans (1969), en met een knipoog Monstercoach. Hij geeft werkzoekenden carrièretips via sociale media. Ouderwets met hem mailen of chatten kan ook.”

Twitter- de stemmingmeter (van de bevolking)

In de Volkskrant verscheen een knap artikel over de het inzetten van Twitter voor wetenschappelijk onderzoek. De krant schrijft: “Voor de één is deze ontwikkeling een zegen, voor de ander een vloek. Wat u er ook van vindt, door de enorme hoeveelheid data die de tweets leveren lenen ze zich uitstekend voor wetenschappelijk onderzoek.

Tweets – korte berichtjes van maximaal 140 karakters – worden opgeslagen en zijn openbaar, en dus toegankelijk voor data analyse. Alan Mislove uit Boston heeft onderzocht welke woorden in de tweets veelvuldig worden gebruikt, en probeert daarmee de gemoedstoestand van de twitteraar te beoordelen”. Er komen leuke resultaten uit het onderzoek.

MyTown Now Available in Canada, the UK, and Australia

In Nederland horen we voornamelijk deatils over Feest.je, FourSquare en Gowalla. Maar er is een LBS dienst die meer gebruikers heeft: MyTown. En die dienst rolt momenteel uit naar andere landen: Canada, Engeland en Australia. Into Mobile schrijft:

“Booyah’s location-based check-in game, MyTown, is now available in Australian, UK, and Canadian iTunes stores. Woo! This is one I’ve actually been waiting for for awhile. Basically, it adds a thick slather of game elements on top of the usual location-based check-ins you might be familiar with in Foursquare and Gowalla. Essentially, it turns that same “go to a store, check in, get points” scheme into a game of Monopoly, that has you “owning” the businesses you check into, and charging rent to other people who check in there. MyTown also differs in that it lists stores specifically, while Foursquare and Gowalla are more loose, and offer a whole variety of user-generated content”

Nederlandse twitter cijfers van Twirus

Op twirus.nl (Twirus is the first website to maintain statistics for trending topics per region and language) was te lezen dat zij via crowdsourcing een twitter onderzoek in Nederland hebben gedaan.Uit het onderzoek blijkyt dat Nederland is bijna 200.000 actieve gebruikers van Twitter rijk.

De gemiddelde Nederlandse Twiteraar is 27 jaar oud en zo’n 57 procent is man. “Doordat onder de twitteraars relatief veel mensen uit de ict-branche komen, is dat goed te verklaren”, aldus Nico Schoonderwoerd van Twirus. Het merendeel van de Twitter-accounts is bedoeld voor privédoeleinden, terwijl vijf procent puur zakelijk is te beschouwen. Twaalf procent is zowel zakelijk als privé in gebruik. Anoniem tweeten is overigens weinig populair en werkt ook slecht op twitter.

48% van de kleine bedrijven vinden hun klanten via sociale netwerken

De blog van social-media-guru Brian Solis melde dat het bedrijf Regus een onderzoek heeft gedaan naar het zoeken van klanten binnen sociale netwerken. Regus is heeft 1100 kantoren in 85 verschillende landen, waaronder Nederland. Uit dit onderzoek komt naar voren dat bijna 50% van de kleine bedrijven klanten vindt via sociale netwerken.

Er zijn duidelijke verschillen tussen grote bedrijven, middel grote en kleine bedrijven. Brian Solis:“These numbers will only continue to grow. Everything begins with search, and for those businesses who master the art and science of transforming basic search queries into lead generation in social networks will find an entirely new landscape of opportunities.”

Sail Amsterdam zet in op social media

Nu.nl wist ons te melden dat Sail Amsterdam gebruik gaat maken van social media. Sail Amsterdam gaat werken met netwerken zoals Hyves, Facebook en twitter. De organisatie zal op deze netwerken ook acties gaan inzetten:“Op Hyves hebben we een actie waarin gebruikers kans maken om mee te varen op een schip tijdens de Sail-In Parade’‘, aldus de zegsvrouw van Sail Amsterdam. Op het moment dat Sail echt losbarst zal dit ook in op de social netwerken plaats vinden:“Tijdens het evenement zetten wij twintig man in, die reportages gaan maken.”

4 Facebook aanpassingen

Likeble media laat via de site weten dat Facebook 4 aanpassing heeft doorgevoerd. De eerste aanpassing is het feit dat nieuwe notificaties binnen Facebook nog ook op je browsertabblad te zien zijn. De tweede aanpassing is dat Facebook “page” gebruikers de beschikking hebben over een nieuwe layout binnen “insight”, de informatie pagina van je Page-account. De derde aanpassing heeft betrekking op het de “like” van een pagina, de melding van een “like” van een pagina op je eigen prikbord van Facebook krijgt nu ook de melding tot welke branche deze pagina behoort. Tot slot is er een aanpassing in de layout van de foto’s op Facebook.

Miljarden gaan verloren door sociale media

Webwereld melde een onderzoek in de UK naar het gebruik van social netwerken op de werkvloer:“Uit een enquête van de Britse vacaturesite MyJobGroup.co.uk onder 1000 werknemers blijkt dat bijna 6 procent meer dan één uur per werkdag hieraan besteedt. Meer dan de helft van de respondenten geeft toe zo nu en dan naar sociale mediasites te gaan op werk.”

Dit artikel heb ik samen geschreven met Mark de Bruin. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het zevende Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Volg dan @socialemediaNL en @besocialonline op twitter.

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Martin

    leuk stukje, er staat een typo in Sail (sial)


    9 augustus 2010 om 09:53
    mgvandenbroek

    @Martin: Dank je, is aangepast!


    9 augustus 2010 om 10:05
    Gert-Jan Bos

    Als een van de schrijvers van deze blog ben ik erg blij met alle positieve reacties op ons social media nieuws. Dank daarvoor. Wat ons wel verbaast is dat nog niemand een reactie heeft gegeven op ons “logo”. Aangezien onze social media nieuws rubriek nu vaker op marketingfacts zal verschijnen zijn we opzoek naar een beter, mooier, toepasselijker logo. Wie kan ons helpen aan een mooi en helder plaatje voor onze blog. De maker wordt natuurlijk vermeld in de #socialmediarecap.

    Gezocht: logo voor #socialemediarecap

    Het huidige rode logo van #socialmediarecap moet worden aangepast. Ben jij creatief en wil je ons helpen aan een mooi en herkenbaar logo (280 bij 135 pixels)? Neem dan contact op met @besocialonline


    9 augustus 2010 om 16:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!