De Samsung SuperSwypers swypen naar je toe deze zomer

9 augustus 2010, 06:45

In de zomer zijn er té veel dingen tegelijkertijd om te doen. Je kunt niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Zou het dan niet handig zijn als je reporters naar een verjaardag kunt sturen terwijl je zelf een weekendje gaat zeilen? Die reporter doet via Twitter supersnel real time verslag, en zo blijf je vanaf het water op de hoogte. Let op, komt ie: die supersnelle journalist heet SuperSwyper; het ding waarop hij zo snel verslag doet is natuurlijk de Samsung Galaxy S waar je ubersnel mee kunt typen (swypen). Nieuwe campagne, bedacht door Muse, Starcom en Cheil, in opdracht van Samsung….

Alles op alles

Tot en met 31 augustus gaat Samsung proberen om de verzoeken die je via de website in kunt voeren te honoreren. De pressdoc meldt:

“De SuperSwypers gaan alles op alles zetten om zoveel mogelijk verzoeken in behandeling te nemen. Alle verslagen van de SuperSwypers, vaak meerdere tegelijkertijd, komen live binnen via de website www.superswypers.nl. Na afloop van het event wordt het volledige verslag in een zogenaamde ‘SwypeStory’ gebundeld, die via de site te downloaden is en te plaatsen op je eigen website.”

Social

Geen mobiele actie zónder social: in de campagne wordt gebruikt gemaakt van Twitter, Feest.je, Mobypicture en Facebook. In de rapporten, die gemaakt worden door onafhankelijke superswypers (bijvoorbeeld nummer 184, of nummer 096) wordt gebruik gemaakt van hashtags zodat alles weer netjes terug te vinden is. Voor Nicolette van Dam ging SuperSwyper05 naar de #gaypride, afgelopen weekend. Een tweet (niet helemaal foutloos) ziet er dan ongeveer zó uit:

Schaalbaarheid

Leuk geprobeerd en mooi bedacht: ik zie een verhaal en een uitwerking, een belofte en een redelijk duidelijke koppeling met merk en product (die uitwerking doet me erg denken aan The Fantastic Four, weet niet precies waarom). Vraag me wel af wat er gebeurt als iederéén opeens een SuperSwyper wil en als Samsung niet aan de vraag kan voldoen hoe er dan gereageerd gaat worden. Verder is het de vraag of al die rapporten van events, verjaardagen of feestjes waar jij níet bij bent zo boeiend zijn voor de rest (idee: als jij het al niet al te boeiend vond om er bij te zijn, waarom zouden anderen dat wel interessant vinden).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!