De bus die over auto’s heen rijdt, realtime advertising en de evoluerende werkplek

7 augustus 2010, 06:27

Elke week hier de opmerkelijkste innovaties en creatieve uitingen op Idealize Idealize. Met deze week onder meer: de bus die over auto’s rijdt, de evoluerende werkruimte en sigarettenpakjes die je met roken laten stoppen. Stel: je bent werknemer in Peking. En je moet vanaf de rand van de stad richting het centrum reizen, om op je werk te komen. Moe van de files, neem je maar het openbaar vervoer, zodat je in ieder geval tijdens het reizen nog wat documenten kan doorlezen. Dit jaar zul je ook nog in de Pekingse bus met files en dus veel oponthoud te maken hebben. Maar in 2011 wordt dit misschien anders: dan gaat vanaf de westelijke rand van de stad een busdienst van start, die over auto’s heen rijdt.

Forensen stappen in bij een verhoogd platform, terwijl onder hen het verkeer rustig zijn weg kan vervolgen. Het onderscheidende aan de dubbeldekkerbussen van Shenzhen Huashi Future Car Parking Equipment is dat ze geen benedendek bevatten en niet op normale banden, maar op pijlers met kleine wieltjes rijden. Daardoor ontstaat de ruimte voor auto’s om onder de bussen door te rijden, zo toont een demovideo. En dat zou mogelijk minder opstoppingen veroorzaken.

Evoluerende werkplek

Als werknemer in Peking waan je je soms in een mierenhoop van arbeidskrachten. Deze moeten ook allemaal een werkplek krijgen binnen de torenhoge kantoren. Ontwerper Pierandrei Associati heeft zich samen met farikant Tecno over dit probleem gebogen en stelt interieur voor dat met de mensen mee evolueert: de werkplek verandert totaal van structuur als er meer personen bijkomen.

Beta bestaat uit drie soorten componenten, waarvan de “backbone” als een nerf door het blad van bureaus loopt. Het hele ontwerp is zo gemaakt dat er rekening gehouden is met geluid, privacy en de omgeving, terwijl het tegelijkertijd de interactie tussen mensen zou bevorderen.

Demotiverende sigarettenpakjes

Door al die hectiek is het niet verwonderlijk dat de gemiddelde Chinese man een verstokte roker is. Maar er is een probleem: vanaf 2011 is het in China verboden om in publieke gebouwen te roken. Hoe kom je in vredesnaam van dat roken af?

Designer Erik Askin vroeg zich dat ook af. Hij ging op zoek naar het meest demotiverende pakje, door de vier kernbegrippen, namelijk ‘productie’, ‘branding’, ‘draagbaarheid’ en ‘beschikbaarheid’ zo inefficiënt mogelijk te presenteren in één verpakking. Uiteindelijk kwam Askin tot de ultieme oplossing: een ruitvormig pakje. Door de hoeveelheid karton kost het meer om het te produceren, door de vorm is het merk lastig zichtbaar als het in de winkel ligt en de vorm zorgt er tevens voor dat het haast onmogelijk wordt het pakje in je zak te stoppen. Ook is het lastig sigaretten uit de verpakking te halen.

Real time Twitter-advertenties

Maar mogelijk kunnen Chinezen de sigarettenpakjes in de toekomst toch niet weerstaan, als Twitteren ooit toegestaan wordt in het land. Bedrijfsbazen gaan de Chinezen dan vragen om meer met klanten via de microblog te communiceren. Binnen de kortste keren tweeten ze dan ook dat ze zo langzamerhand behoefte hebben aan een rustgevende peukje met nicotine.

Tweets over roken hebben straks bovendien waarschijnlijk directe consequenties: binnen een paar tellen ziet een Twitteraar dan rechts een reclame van bijvoorbeeld Marlboro prijken. Twitter is namelijk bezig met het testen van een nieuw verdienmodel. De microblogdienst gaat adverteren op basis van real-time conversaties.

Trending topics, onderwerpen waar gebruikers het meest over praten, spelen hierbij een cruciale rol. Twitter is van plan om samen met adverteerders in te springen op trends waardoor ze snel interessante aanbiedingen kunnen doen.

GPS in je wasmiddel

En zo ziet de Chinees waar een gebrek aan privacy meteen toe kan leiden op het internet. Maar bedrijfsaanbiedingen kunnen een werknemer net zo goed achtervolgen tot achter iemands deurdrempel. Unilever heeft in Brazilië namelijk GPS-apparatuur in Omo-dozen gestopt, die het bedrijf in staat stelt om klanten tot bij hun huis te volgen.

De gelukkige kopers krijgen, als ze eenmaal thuis zijn, door speciaal aangestelde teams surprises uitgereikt in de vorm van een videocamera en een dagje uit. Of de Brazilianen ook blij zijn met een laatste toegift van Unilever, valt te bezien: van de winnaar wordt op een site een uitgebreide fotoserie getoond, plus een bijgevoegd kaartje waarop hun adres te zien is. Mocht je dan in een favela-achtige wijk wonen, dan hebben je buren een lucratieve videocamera binnen handbereik.

Tenslotte: acht voorbeelden van creatieve outdoor advertising.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

1 Reactie

    BasvanEssen

    Video over bovenstaand marketingconcept Unilever,bedacht door promobureau Bullet, is inmiddels niet meer publiekelijk toegankelijk. Weet trouwens niet waarom.


    7 augustus 2010 om 13:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!