Een commercial: succes ermee! (deel 3)

5 augustus 2010, 10:21

Onder de titel Merkbeleving met een commercial – werkt dat? (deel 2) heb ik vorige week een artikel gepubliceerd met daarin hoe wij van fonq.nl tot het maken van een commercial zijn gekomen. Het was een lang proces, met veel brainstorms en zoeken naar de juiste partijen. Uiteindelijk kwamen we tot twee filmpjes: een commercial en een bedrijfsfilm. In dit deel gaan we nader in op beide filmpjes en natuurlijk laat ik zien wat uiteindelijk het resultaat is geworden. Let op: dit is een primeur! Jullie zijn het eerste publiek dat deze filmpjes te zien krijgt…

Omdat jullie het eerste publiek zijn, is er nog ruimte voor commentaar. Het commentaar, mits relevant en uitvoerbaar op korte termijn, verwerken we heel graag in de officiële filmpjes. Zo dragen jullie ook een beetje bij aan succes van de commercial en bedrijfsfilm van fonq.nl. Op 12 of 13 augustus worden de definitieve officiële filmpjes gepubliceerd, mét jullie commentaar verwerkt. In elk geval presenteer ik met enige trots onze filmpjes:

De fonq.nl commercial (niet definitieve versie)

De fonq.nl bedrijfsfilm

Credits:

  • Concept: Ben Streek, Patrick Kerssemakers
  • Productie: Shortfilms
  • Regie: Ben Streek, Patrick Kerssemakers
  • Modellen: Meike Staleman, Maarten Schofaerts
  • Styling: Marian van Weverwijk, Sarah Bouwmeister

Publicatie van de filmpjes

Er is nog iets: dit is voor ons de eerste keer dat we dit doen. Voorlopig draaien we de commercials nog niet op tv, dus moeten we sowieso erg creatief zijn met de verspreiding ervan. Voor het bedrijfsfilmpje moeten we waarschijnlijk nóg iets creatiever zijn. Op internet zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden. Maar we zoeken nog naar de meest ideale kanalen om beide filmpjes in weg te zetten. We hopen daarbij ook op een klein viraal effect. Leuk zou zijn als men de filmpjes doorstuurt naar elkaar. Of ze zich hiervoor lenen, dat vind ik zelf moeilijk te zeggen, want ik ben enorm bevooroordeeld ;-). Dus eigenlijk hoor ik graag JOUW idee hierover. Hoe denk jij dat deze filmpjes optimaal hun doel gaan bereiken?

Op onze website

De filmpjes zullen niet worden losgelaten op het web zonder enig referentiekader. We maken op de website een aparte pagina, waar de filmpjes zullen staan met ongeveer dezelfde uitleg als we hier op Marketingfacts hebben gegeven in de laatste 2 artikelen en dit artikel. Opties om te delen zullen aanwezig zijn en ik ga zelf op Twitter in de gaten houden of er reacties komen op de filmpjes. De filmpjes worden ook nog verspreid via Twitter, Facebook, de nieuwsbrieven die we versturen, de homepages van de diverse webshops die we hebben en bij allemaal vragen we om reacties. In de toekomst komen er misschien meer filmpjes en dan ga ik zeker rekening houden met alles wat er over deze filmpjes is gezegd. Beetje crowdsourcing zeg maar. Als je al ideeën hebt voor volgende filmpjes: laat maar horen!

Kort samentgevat onze vragen:

  • Wat vinden jullie van de commercial?
  • Wat kan er beter?
  • Hoe kunnen we viral in gang zetten?

Alvast heel erg bedankt voor de input!

15 Reacties

    wendyvanesveld

    Disclaimer vooraf: ik ben zonder achtegrondinfo, blanco gaan kijken naar de ‘commercial’.

    1. Wat vinden jullie van de commercial?

    Nikszeggend. Dat bedoel ik minder hard , dan het klinkt, maar ik krijg het niet voor elkaar het filmpje af te kijken en kom er in de tijd dat ik wel kijk niet achter wat Fonq.nl is.

    Op wie richt Fonq zich? De burgerlijkheid spat van het scherm.

    Sommige ‘effecten’ zien er trouwens wel profesioneel uit.

    2. Wat kan er beter?

    Vertel in een paar seconden wat Fonq.nl mij biedt.

    3. Hoe kunnen we viral in gang zetten?

    Iets wordt een viral als het grappig, origineel, extreem creatief of een enórme aanfluiting is. Dit filmpje maakt daar geen kans op.

    Het is dat Marketingfacts een platform biedt en dat er daardoor wat reuring ontstaat, maar een virale klapper zal dit niet worden.


    5 augustus 2010 om 11:50
    mgvandenbroek

    Spannend proces, Patrick en kudos voor de transparantie, want dat is best een grote stap.

    Poehee, Wendy. dat is dan duidelijk. Zelf vond ik de bedrijfsfilm eigenlijk leuker dan de commercial, zat op de een of andere manier meer vaart in dan in de commercial.

    1. Wat vinden jullie van de commercial?

    Wel aardig, maar vind hem te traag. Mag wat sneller allemaal, en vraag is inderdaad wat nu de precieze boodschap is of zou moeten zijn.

    2. Sneller, fancier, hipper strakker. Urgentie.

    3. Denk dat we hier een leuke springplank hebben, maar Grof, Geil of Grappig zijn ze niet. Denk wel dat ze als case kunnen dienen, precies zoals ze hier gebruikt zijn.


    5 augustus 2010 om 12:07
    Annelies Verhelst

    Hoe ik het zie:

    Doe een leuke voice-over erin, in beide, waarin de boodschap ook verteld wordt, niet iedereen is heel visueel ingesteld :). Dan kijk je tijdens het luisteren..

    Loof een prijs uit voor degene die de commercial(s) op de leukste manier in het zonnetje zet.


    5 augustus 2010 om 12:17
    john

    Ik vind de commercial iets te lang, er zitten mooie visuele effecten in maar de acteurs zijn minder goed en komen niet authentiek over in mijn ogen ( in sommige delen, andere delen zijn wel sterk). Ik zou wat beelden van de acteurs eruit laten en meer aandacht geven aan de effecten en de gehele commercial een stuk inkorten en wat snellere muziek. De boodschap is duidelijk en daar is geen lange video voor nodig, zorg ook altijd voor een goede call to action eventueel gekoppeld aan een actie. Ga nu naar Fonq.nl en ontvang ……

    Viraal zal het niet worden zoals al gezegd wordt, het mist gewoon virale elementen ( leuk, grof, spannend, sex etc. ) desalniettemin is het nog steeds mogelijk om een groot bereik te genereren echter moet daar wel media budget achter zitten en zal het niet organisch gebeuren.

    Het komt misschien wat heftig over maar dit is echt bedoeld als opbouwende kritiek en ik richt me nu alleen op de dingen die ik persoonlijk ervaar en anders zou doen vanuit mijn eigen werk.

    Erg gedurfd om het zo te laten zien op MF en vragen om kritiek, respect! Succes met alle info die je krijgt of nog gaat krijgen.


    5 augustus 2010 om 14:49
    Gijs Veerhoek

    Ow en excuus Patrick, ik meende in eerste instantie dat de post van Matthijs van den Broek af kwam (en die spreek ik op een net wat persoonlijkere manier aan dan iemand die ik niet ken :).


    5 augustus 2010 om 17:18
    Justecommerce

    Leuk dat er zo actief wordt gereageerd, daar ben ik heel blij mee. Hoe meer commentaar en ideeen, hoe beter we de huidige versies nog kunnen aanpassen/tunen en daarna in de markt kunnen zetten.

    @wendy bedankt voor je ongenuanceerde en heldere mening

    @matthijs @annelies tnx voor jullie info, hier hebben we zeker wat aan

    @john @gijs voor jullie beide geldt: feedback wordt zeer serieus genomen en zeiken mag dus ook 😉

    Bedankt voor zover allemaal.

    We nog meer, wellicht over hoe in de markt zetten?


    5 augustus 2010 om 18:36
    Stijn Kruijssen

    Patrick, ik vrees dat Wendy’s “ongenuanceerde mening” wel de spijker redelijk op zijn kop slaat. Visueel ziet het er zeker aardig uit en in de commercieel is te zien dat jullie mooie spullen verkopen.

    Maarr ook de commercial doet mij aan als een soort van bedrijfsfilmpje. Hartstikke leuk om je presentatie op de Webwinkel vakdagen mee te beginnen, te laten zien aan leveranciers & op je sites te zetten om aan bezoekers / huidige klanten te laten zien hoe professioneel jullie zijn. Maar niet geschikt als viral instrument, om merkbekendheid te krijgen, je merk te laden of voor op televisie.

    Je geeft sowieso aan dat dat laatste in eerste instantie niet de bedoeling is. Ik denk dat TV juist voor jullie een kans kan bieden. Niet in de laatst plaats omdat een consument dat wat op TV komt eerder vertrouwt (overigens heb ik daar geen studie van gemaakt, maar iets waar ik zelf vanuit ga) en wat er weleens voor kan zorgen dat conversies stijgen EN dat jullie online de voorsprong blijven behouden op de retailers (bijenkorf, v&d, hema).

    Ik denk dat twee valkuilen van de commercial zijn: ten eerste zit er niet echt een verhaal in met een boodschap, clue, grap of echt einde. Nu ik hem voor de tweede keer kijk begrijp ik al iets meer de boodschap dat je via Fonq.nl eigenlijk je hele huis/tuin kan inrichten (buiten de meubels om). Als tweede denk ik vooral dat doordat er een doorlopend muziekje onder zit ervoor zorgt dat het voor mij meer een infofilmpje is dan een echte commercial. Hoewel het een prima muziekje is, denk dat ik dat een goede voice-over + een evt. een krachtige slogan veel beter werkt.

    Als het doel trouwens is om mensen die op prullenbakkenwinkel kijken te laten zien dat jullie ook bbq’s verkopen is het denk ik best een aardig filmpje. Kan je iets zeggen over de specifieke doelen die jullie gesteld hebben?


    5 augustus 2010 om 19:10
    arthur herpel

    patrick,

    met name respect over het delen van je ervaring en (eind)resultaat. kan mij in alle reacties wel vinden en ga deze dan ook niet herhalen. lengte is met name erg belangrijk element. Over je vraag “wellicht over hoe in de markt zetten?” zou ik graag meedenken, maar dan is eigenlijk mijn vraag aan jou wie wil je bereiken en wat wil je bereiken?


    6 augustus 2010 om 07:20
    wendyvanesveld

    @Patrick, ik vergat het te zeggen, maar zoals anderen voor me al deden, applaus voor transparantie. Echt. Mijn mening was daarentegen niet ongenuanceerd en ook niet zo bedoeld -ik vind hem verdomde genuanceerd- dus jammer en sorry dat het zo over kwam. Ik poogde kort en duidelijk te zijn, want dat leek me het meest praktisch en bruikbaar voor jullie 🙂


    6 augustus 2010 om 09:12
    Tom

    ik richt me ff op de commercial. het past prima in een reclameblok van business class. Er is lang over gebrainstormd en vergaderd zeg je, doe dit vooral niet. Stel een doel, bedenk een boodschap, uitbesteden aan een reclamebureau en verder niet teveel mee bemoeien. filmpje moet iig korter, sneller, minder geconditioneerd, en vooral een boodschap bevatten. Vwb de viral, wat wendy ook al zegt: met deze commercial kan je geen succesvolle viral in gang zetten, het is heus waar!

    wel een leuke webshop 🙂 kende ik nog niet


    7 augustus 2010 om 06:17
    Tjeerd

    Ik ben geen expert op het gebied van marketing maar betreffend de commercial vind ik het volgende:

    De lengte van de commercial is goed, dit geeft aan dat fonq veel in zijn assortiment heeft.

    De woning met de spullen op de juiste plaats en het makkelijk bestellen geeft mij wel het gevoel van meerwaarde.

    Wel denk ik dat je op de website dit gevoel ook moet geven door bijvoorbeeld per productgroep zoals de keukenspullen meer gevoel te geven. Dit zou kunnen door een foto erbij te plakken van de keuken met spullen die worden verkocht. Het voordeel van een winkel zoals ikea is dat alles zodanig wordt opgesteld om gevoel te creeren.


    7 augustus 2010 om 07:12
    Michel H

    Ik vond de commercial als geheel leuk, maar niet echt geweldig.

    Wat ik erg leuk vond was de manier waarop visueel in beeld werd gebracht dat producten bij Fonq online te bestellen zijn. Wel op een klein detail na; je klikt op ‘in winkelwagen’ en krijgt meteen ‘bedankt voor uw bestelling’ te zien, dat vind ik als fervent webshopper een beetje vreemd. Ik zou zelf waarschijnlijk gekozen hebben om bv. de vrouw online te laten bestellen, waarna het apparaat verschijnt op de plaats waar de man het gaat gebruiken ofzo. Maar ik ben geen reclame expert 🙂

    De meeste kritiek die hierboven al is geuit deel ik in ieder geval wel; iets te lang, beetje te traag, acteurs niet echt overtuigend, af en toe focus op dingen waarvan ik denk dat het niet nodig is (kont acteur) of die verwarrend zouden kunnen werken (close up van voedsel).


    9 augustus 2010 om 07:45
    Justecommerce

    Middag @all. Bedankt voor jullie kritische noot, hier hebben wij wat aan, hier kunnen wij zeker mee verder.

    Morgen gaan we de opmerkingen verwerken en proberen de commercial aantrekkelijker te laten zijn/worden.

    Deze week en anders volgende week zal ik in ‘deel 4’ het resultaat laten zien en onze aanpak helder maken hoe wij hem (voorzichtjes) gaan wegzetten.

    @stijnk

    ik denk dat TV voor ons nog teduur is maar het is het onderzoeken waard. En ik deel je mening dat dat onze voorsprong zou kunnen versterken. Daarbij moet idd onze boodschap sterker maar je hebt gelijk we willen duidelijk maken dat je bij fonq.nl alles kun kopen voor je huis/tuin inrichting.

    @arthur

    bedankt voor je compliment. Doelgroep is nu nog breed geformuleerd in meer vrouw dan man, leeftijdscategorie 25 – 50. Specifieker kan ik nu nog niet worden. Ik hoop eind dit jaar een beter analyse op de dbase te kunnen uitvoeren waardoor ik deze vraag ook strakker kan beantwoorden.

    @wendy

    Bedankt voor je compliment, en ik (wij) waarderen je commentaar ook als opbouwend en is zeker bruikbaar.

    @tom

    Hij moet idd korter en sneller.

    @tjeerd

    Gevoel moet idd meer worden doorgevoerd op de site.

    @michel H

    We gaan je opmerkingen meenemen. Bedankt.

    VRAAG:

    Al het commentaar is helder en dit gaan wij verwerken, zijn er nog mensen die mogelijkheid zien meer in te gaan op het wegzetten van de commercial?


    9 augustus 2010 om 11:15
    Marcel Tjepkema

    Hoi Patrick,

    Allereerst complimenten voor het feit dat je dit op deze gedurfde (maar toch ook handige manier) doet én voor de fris ogende webshop die is opgezet.

    Wellicht is het niet helemaal passend als commentaar (excuus) in deze discussie, maar wat ik nog mis in zowel de commercial, bedrijfsfilm als bij de webshop is de vertaling van het eigentijdse. De ondertitel (en ook het bijna funky logo) beloven meer dan ik nu terug kan vinden. En dat is zonde voor zo’n gave webshop.

    Ik moet zelf gelijk denken aan voorbeelden als Zappo’s en/of Target (warenhuis VS). Ik weet niet of je daar bekend mee bent, maar wellicht kunnen de bedrijven je inspireren om e.e.a. te verfijnen.

    Daarnaast zou ik het vanauit mijn passie erg gaaf vinden om over bovenstaande eens met je van gedachten te wisselen. Let me know.

    Gr. Marcel Tjepkema


    10 augustus 2010 om 18:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!