Trendistic: Nederlandse Twitter trends

4 augustus 2010, 07:32

Welke onderwerpen worden het meest besproken op Twitter door marketeers? Om bovenstaande vraag te kunnen beantwoorden maak ik gebruik van de Twitter-tool trendistic.com. Trendistic.com vertoont namelijk de trends van zowel woorden die een # of een @ voor het woord hebben staan als woorden die geen # of @ voor het woord hebben staan in de tweet. In navolging van mijn eerdere blogpost ( te vinden op wervenviagoogle.nl) ben ik erg benieuwd naar de trends van specifieke marketing woorden in Twitter. In deze post bekijk ik in het bijzonder naar de trends van de veel gebruikte marketingwoorden: marketing, Twitter, Facebook en mail.

Twitter trends: Trendistic.com

Opvallend is dat de meeste activiteit op Twitter door 5% van de Twitter-gebruikers wordt verzorgd. Daarnaast heeft 21% van de Twitter-gebruikers nog nooit een tweet geplaatst en plaatst slechts 15% meer dan een tweet per dag (bron: sysomos en RJ metrics). Het aantal Twitter-gebruikers neemt echter in Nederland elke maand toe. Voor een marketeer is dit een belangrijk signaal; Twitter wordt steeds belangrijker en kan worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Om het Twitter-verkeer te analyseren kan een marketeer gebruik maken van de applicatie Trendistic. Trendistic is een Twitter-tool die voornamelijk de grotere trends toont. Trendistic laat zien hoe vaak een specifiek woord op bepaalde tijdstippen terug komt in tweets over de hele wereld. Hier wordt een percentage aan gekoppeld en dit wordt vertoont in een grafiek. Verder toont Trendistic.com de laatste tweets waar een bepaald woord in voorkwam en toont de meest recente trending topics.

Trends van “marketing” woorden op Twitter

Het eerste woord wat ik heb ingevoerd op de website www.trendistic.com is het woord ‘marketing’:

Opvallend aan het woord ‘marketing’ is dat in de afgelopen maand het woord minder populair is geweest in tweets dan vorige maand (gemiddeld 0,15%). Mogelijke reden hiervoor kan de zomervakantie zijn, alhoewel uit de volgende woorden blijkt dat dit niet het geval hoeft te zijn. Verder wordt het woord ‘marketing’ voornamelijk tussen 11.00 en 13.00 vermeld in tweets.

Het tweede woord is ‘Twitter’. Mijn verwachting was dat dit woord vaak wordt geplaatst in tweets en dit bleek na invoering ook daadwerkelijk het geval te zijn. Het woord wordt gemiddeld tussen 1,0% en 1,5% vermeld in tweets. Opvallend is dat dit woord voornamelijk ’s nachts in tweets wordt geplaatst. De logische reden hiervoor is dat Trendistic tweets meet vanuit de gehele wereld, en zo dus ook de tweets uit Amerika en Azië.

Na invoering van deze twee woorden was ik erg benieuwd naar het aantal keer dat social networks worden vermeld in tweets. Om dit nader te bekijken heb ik het woord facebook ingevoerd:

Het woord ‘facebook’ wordt veel minder vaak geplaatst in tweets dan het woord ‘Twitter’. Gemiddeld komt het woord ‘facebook’ tussen de 0,2% en 0,3% terug in tweets. Het woord ‘facebook’ is vooral ’s avonds Nederlandse tijd populair in tweets. Uit de meest recente tweets, die ook worden vermeld op trendistic.com, blijkt dat dit woord gemiddeld elke 2-5 minuten wordt gebruikt in een tweet.

Tenslotte heb ik het woord ‘mail’ ingevoerd. Ik ben momenteel actief voor TNT Post en ik ben erg nieuwsgierig naar de combinatie mail en Twitter. Daarnaast kan je ‘mail’ afleiden van direct mail. ‘Mail’ wordt relatief weinig gebruikt in tweets (gemiddeld 0,06%). Tevens blijkt uit de laatste tweets dat het woord ‘mail’ voornamelijk wordt gebruikt om aan te geven dat iemand een e-mail ontvangt of verstuurd. Hieruit kunnen we wellicht opmaken dat offline mail nauwelijks wordt gecombineerd met websites zoals Twitter.com.

Enerzijds is trendistic.com een interessante tool voor marketeers en kan gebruikt worden om het verkeer op Twitter te analyseren. Anderzijds bleek ook dat na deze test dat trendistic.com voornamelijk grotere Twitter trends laat zien. Dit komt voornamelijk door dat Trendistic alle woorden over de hele wereld analyseert. Daarnaast is maar een klein aantal Nederlanders actief op Twitter waardoor er een vertekend beeld kan ontstaan van wat er leeft bij bedrijven en consumenten in Nederland. Uit recent onderzoek bleek dat er in Nederland 1,5 miljoen geregistreerde gebruikers zijn, maar slechts 191.000 actief. Toch zal deze tool handig zijn om het Twitter-verkeer te analyseren als meer Nederlanders actief zullen zijn op Twitter.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!