Branded Facebook recruitment game

27 juli 2010, 04:44

Reckitt Benckiser is de maker van o.a. Vanish, Strepsils en Veet. Het bedrijf probeert op allerlei manieren te experimenteren met nieuwe media, met name op het gebied van personeelswerving en dat is natuurlijk te waarderen. Eerder was men als één van de eerdere met een recruitmentblog. Men heeft geen sterk employer brand (wist u dat het de naam was achter de eerder genoemde merken), maar ze doen hun best. Nu met een nieuwe Facebook game, PoweRBrands. Volgens mij de eerste poging tot een recruitment specifieke social game op Facebook.

Social gaming

Dutchcowboys sprak recent al over het ongekende succes van social games op Facebook. 20 miljoen gebruikers van Frontierville in een maand tijd, 75 miljoen Farmvillers. Daar waar iets zo snel zo succesvol is, liggen dan altijd toepassingen voor marketing en arbeidsmarktcommunicatie, waar Reckitt nu dus naar zoekt.

Het voordeel van deze toepassing boven alle anderen is dat een kandidaat zich niet hoeft te registeren. Je klikt twee keer, geeft toestemming en klaar. Opvallend in deze toestemming is o.a. dat je Reckitt ook toestemming geeft je te mailen. Op zich goed dat men die toestemming meteen vraagt, maar wel bijzonder. In de Zynga spellen is dat een aparte optie, je kan die spellen wel spelen zonder ze ‘SPAM’ toestemming te geven. Hier moet je dan je uit het hele spel terugtrekken.

Ik ben er van overtuigd dat er twee grote redenen zijn achter het succes van social gaming. De één is de eenvoud van meedoen en het feit dat het allemaal op elkaar lijkt. Je klikt twee keer en bent ingeschreven, geen lange formulieren, geen gedoe. Daarnaast blijf je in een ‘vertrouwde’ omgeving genaamd Facebook, waardoor je net iets meer tijd bereid bent te besteden om uit te zoeken hoe het werkt. Het sociale aspect speelt natuurlijk ook een grote rol, je ziet welke vrienden ook spelen en in de meeste spellen kan je dus met elkaar dingen doen. Dat aspect is overigens bij praktisch alle spellen nog het minst ontwikkeld.

PoweRBrands

Powerbrands richt zich op marketing en sales mensen bij Reckitt. Wat men doet is dat ze je ‘taken’ laat uitvoeren die marketing gericht zijn. Bijvoorbeeld: er heerst griep, we hebben een tekort aan mensen, maar er moet point-of-sale materiaal voor strepsils gemaakt worden. Kan jij dat niet even doen?

Vervolgens stel je met ‘metertjes’ in welke verdeling je maakt. Wat doe je zelf, wat besteed je uit, ga je op zoek naar nieuwe agencies, etc. Met elke actie verdien je XP (punten) en geld, waarmee je je kantoor kan aankleden. Dat kan je met nieuwe bureaus, telefoons en schilderijen, maar ook met de producten van Reckitt.

Bedrijfscultuur

Interessant is dat er een hele, hele duidelijke bedrijfscultuur doorheen komt. Zo zijn antwoorden voor hen duidelijk ‘goed of fout’ met een bepaalde nuance. Men maakt duidelijk waar de organisatie voor staat. Bij één taak krijg je te horen dat je sales manager erg tevreden is en graag met je wilt praten. De vraag is: neem je je brand manager mee. Het antwoord: niet doen, dit is een kans, die moet je pakken.

Ook is duidelijk dat het inwinnen van informatie en overleg met collega’s niet heel erg op prijs wordt gesteld. Daar waar bij een bepaald vraagstuk ik veel tijd reserveerde voor overleg met collega’s over eerdere acties was dat niet de bedoeling volgens de ‘ideaal situatie’. Het commentaar was ook: bij Reckitt doen we het vooral zelf en gaan we er voor.

De cultuur die op mij over komt is er één van: zeer individualistisch, duidelijk doelgericht en kansen pakken, maar ook vooral kansen voor jezelf. Daar is niets mis mee natuurlijk, er zijn heel veel mensen die dat heel graag doen (hoewel er in Nederland denk ik heel weinig zijn die dat toe durven te geven). De game richt zich niet op Nederlanders, dat is wel belangrijk in deze.

Ook kan je je ‘collega’s’ taken geven. Zo heb ik net mijn enige ‘collega’ in de game de opdracht gegeven luchtverfrisser te gaan halen. Hij hoeft die taak niet te accepteren, maar ik krijg er straks weer coins en XP voor.

Conclusie

Het is zeer lovenswaardig dat Reckitt experimenteert met social media en volgens mij is het de eerste social media recruitment game. De manier waarop men de taken heeft ingedeeld is op zich wel erg grappig en geeft in ieder geval heel duidelijk de bedrijfscultuur weer bij mij. Het is dus een erg interessante cultuurtest ook. Het sociale aspect is zoals bij de meeste games erg ondergesneeuwd, wat weer heel jammer is. Zeker in dit geval (geen buren, maar collega’s) zitten daar veel, veel meer kansen.

Een office based game biedt denk ik zeker kansen, branded zoals deze is erg sterk. Zeer slim vind ik het feit dat Reckitt, een zeer onbekend bedrijf met bekende merken, op deze manier zijn employer brand ook koppelt aan de verschillende consumer brands die men heeft. Ook het duidelijk doorvoeren van de cultuur is sterk en tot slot het feit dat men echt wel een game heeft gemaakt en niet de vacatures hard pusht is zeer verstandig. Steker nog, je moet heel erg goed zoeken om de links te vinden, helemaal onderaan de game. Dat had ik persoonlijk dan misschien iets meer geïntegreerd met de game, met name de ‘real life careers’ hadden best een button ergens in het spel mogen krijgen.

Met dank aan ere.net

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!