Pytch Insight 14: Remco Vroom (TAB Worldmedia) – Mobile augmented reality voor marketeers

27 juli 2010, 04:01

In Pytch Insight 14 Remco Vroom van TAB Worldmedia over het nuttig inzetten van augmented reality op mobiele devices. Met name op het vlak van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment liggen er veel kansen die hieronder worden toegelicht.

Er wordt op het Nederlandse marketing toneel enorm veel gesproken en gespeculeerd over mobile marketing en augmented reality in het bijzonder. Het feit dat een van ‘s werelds grootste mobile augmented reality browsers, Layar, van Nederlandse bodem komt is hier natuurlijk mede de oorzaak van. Nederland loopt voorop in de ontwikkeling van dit nieuwe medium en met name in de Internationale pers wordt er vol lof gesproken over Layar.

CNBC’s recente lijst van “Europe’s 25 most creative companies” is slechts een van de vele toonaangevende rankings waar Layar zich tussen ’s werelds meest innovatieve bedrijven mag scharen.

De Nederlandse pers is echter een stuk kritischer en soms zelfs ietwat negatief. Zij stellen vaak dat het niet zo’n vaart zal lopen met de groei van mobile marketing en dat er een gebrek aan zinvolle marketing toepassingen binnen Layar zou zijn. Dat laatste zit hem waarschijnlijk in het feit dat de poldermedia nog niet goed de mogelijkheden van dit nieuwe medium kent en dat men zich niet realiseert dat “tegenwoordig” de ontwikkelingen vele malen sneller gaan dan bijvoorbeeld met de introductie van het internet. Het is wellicht interessant om eens een van de vele toepassingen onder de loep te nemen waar Layar juist toegevoegde waarde biedt. In een recent gelanceerde video gaf Layar hier reeds een voorproefje van.

Een veelbelovende toepassing van Layar zou kunnen liggen op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Tussen 2010 en 2015 zullen zo’n 800.000 babyboomers de arbeidsmarkt verlaten, maar er zijn maar zo’n 400.000 young professionals om hen te vervangen. Deze Generatie Y vindt het belangrijk om écht kennis te kunnen maken met een potentiële werkgever. De smartphone die zij allen in hun zak hebben biedt daar een unieke kans voor.

Een partij die dit vroeg door had is Companyspot.nl. Zij kwamen enkele maanden geleden met een Layer waarmee je interessante werkgevers in je omgeving kunt opzoeken. Inmiddels is deze startup van twee studenten bezig met een volgende versie van hun Layer, die het allemaal een flinke stap verder moet brengen. “Onze nieuwe Layar gaat zich veel meer richten op een beleving: niet alleen informatie over het bedrijf, maar een interactieve kennismaking met behulp van augmented reality technieken”, aldus Koen Droste, mede-oprichter van Companyspot.

Zie het voorbeeld van de huidige Companyspot layar. Companyspot is bezig om samen met TAB Worldmedia binnen Layar een eigen wereld te creëren waar werkzoekenden zowel kennis kunnen maken met werkgevers, als vacatures kunnen vinden. “We maken hierbij gebruik van de nieuwste technieken die Layar later dit jaar zal gaan lanceren. Ook zal er onder andere een viral component in zitten, integratie met social media en werken-bij-sites, en mogelijkheden voor aansluiting bij bestaande arbeidsmarktcommunicatie campagnes. We willen dit samen met enkele topwerkgevers gaan lanceren”, aldus Droste.

Arbeidsmarktcommunicatie is slechts één voorbeeld van een gebied waar Layar toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Onder de vele duizenden Layers die momenteel in ontwikkeling zijn zullen veel meer concepten zitten die de toepassing van augmented reality een stapje verder brengen dan alleen location based informatie. Gezien de enorme groei van het aantal smartphones die augmented reality ondersteunen, zullen we nog veel hiervan gaan zien de komende tijd.

Pytch interview

Remco Vroom is samen met Johannes la Poutré oprichter van TAB Worldmedia (voorheen bekend als Ad Layar) en gevestigd in Amsterdam. Remco studeerde communicatie in Rotterdam, werkte een aantal jaar in de reclame en begon daarna als ondernemer met Johannes.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!