Social Storytelling to the Max!

23 juli 2010, 03:37

Om het tweede seizoen van de reality show; The Colony te promoten is Discovery Channel het sociale experiment “Join the Colony” gestart. In dit experiment wordt gesimuleerd hoe je persoonlijke omgeving (je Facebook vrienden) zich houden tijdens een wereldwijde virus uitbraak. Om campagnematig succesvol te zijn binnen social media heb je een strak uitgewerkt scenario nodig, een script die de gebruiker stap voor stap meeneemt in de campagne. Met als ultieme beloning een viraal effect. Discovery heeft dit volledig begrepen en heeft in samenwerking met de science fiction schrijver J.C. Hutchins een volledig scenario uitgewerkt waardoor de gebruiker wordt meegezogen in het verhaal.

Wanneer je binnenkomt op de landingspagina van de campagne krijg je een moodfilm voorgeschoteld waarin je wordt duidelijk gemaakt dat je kunt participeren in een ‘Social Experiment’. Door vervolgens met Facebook Connect in te loggen in Facebook belandt je in je eigen, voorzien van een nieuwe skin, Facebook omgeving. Doormiddel van fictieve updates van je vrienden, familie en collega’s wordt je meegenomen in de virusuitbraak. Je krijgt informatie over de staat waarin hun stad zich bevindt via blogposts, foto’s en video’s ook vragen ze je om hulp via polls.

De site is voorzien van links naar echte content van andere Discovery Shows, naar mate je de updates doorneemt raak je verder in het verhaal verzeild. Het scenario bestaat uit drie stadia; de uitbraak, de wereldwijde besmetting en het uiteindelijke overleven na besmettingsfase. Gedurende je ‘reis’ door het verhaal wordt je continue gewaarschuwd dat het een experiment is die je kunt verlaten door je browser te sluiten. Echter wordt het nooit zo spannend dat je dit werkelijk overweegt. Wel is het senario perfect uitgevoerd en wordt het met behulp van de juiste content tot leven gebracht. Een top uitvoering van een social media campagne!

Beleef het zelf!

Dit bericht verscheen eerder op: Isobar Human Media Blog

Stef de Jong
Social Strateeg bij LikeFriends

Stef is oprichter van het eerste full service social media bureau in Nederland; Human Media. In 2011 ging Human Media samen met een reclame bureau en mobile marketing bureau en veranderde het in het digitale communicatie bureau Isobar. Stef's passie en heldere visie op social media gecombineerd met het ondernemersbloed heeft geleid tot de beslissing om in 2012 te starten met een nieuw social bureau: LikeFriends. LikeFriends dicht het gat tussen hetgeen merken willen vertellen (Identity) en datgene wat mensen willen horen (Perceptie). Dit doen zij met aansprekende en verrassende content. Stef blogt op Marketingfacts en Frankwatching, en is onder andere te vinden via twitter en Linkedin.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!