Nu.nl lanceert iPad app

22 juli 2010, 06:24

“Het zou arrogant zijn om te zeggen dat je verstand hebt van uitgeven op een iPad”. Dat zei Sanoma Digital’s director digital Publishing Joris van Heukelom tijdens de demo van de Autoweek app in april. Uitgeven op de iPad gaat vandaag voor Sanoma in ieder geval een nieuwe fase in met de lancering van de Pad-app voor Nu.nl. De integratie met platformen als NuFoto en Nu24 is steviger dan online. Sponsoren zijn Toyota, Achmea en Vodafone. En advertising? Van Heukelom: “Ik denk dat dit de definitieve doorbraak betekent van de vlucht van brand advertisers richting digital.” Lees hieronder het volledige interview:

Hoewel misschien wat voorbarig. Joris van Heukelom, wat zijn je verwachtingen?

Het gebruik van de Nu.nl iPad App hangt heel erg af van hoeveel iPads er worden gedistribueerd de komende maanden. Hoeveel iPads zijn er in Nederland, hoeveel mensen gaan de NU App installeren en hoeveel mensen gaan hem gebruiken. We verwachten een succes. Voor de iPad en voor de NU.nl app.

De iPhone app van Nu.nl doet het goed. In hoeverre is dit een kopie?

Dit is geen vertaling van de mobiele app. Deze nieuwe applicatie is speciaal ontwikkeld voor de iPad. Het type content is rijker, denk aan video en foto. De algemene drager van de App is het merk NU. Bovenin grote foto’s. Je speelt met video en met headlines. Maar ook met meer interactie via NUjij en Twitter. Bepaalde onderdelen van NU.nl komen in de iPad App veel meer tot hun recht dan in de online versie of de iPhone App versie. Dat zorgt voor een rijkere nieuwservaring je hebt video’s en NuFoto en Nu24 en. In dit format is het duidelijk anders dan online.

En de verdere app ontwikkeling? Wanneer is dit een succes?

Er zijn nu drie miljoen iPads verkocht. De penetratie van de iPad gaat nu sneller dan de penetratie van de iPhone. Dat zijn indicaties die wij interessant vinden. Op de iPhone is de consumptie van content enorm: we zitten met NU.nl mobiel op meer dan een 100 miljoen pageviews maandelijk. Dit is dus een belangrijke kans: de verwachtingen van Apple zijn dat ze 250.000 apps voor de iPad hebben. In 2012 zijn dat er 500.000. Als je nu al ziet hoe de iPhone invloed heeft op de publishing industrie dan laat je kansen liggen als je er niet op inspeelt.

En de verbindingen? Die veel te dure abonnementen voor iPad connectiviteit met datalimieten van Vodafone en T-Mobile. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Nederland is een uniek land qua internettoegang: internet is hier best goedkoop. Geloof me, het is hier vrij snel flatfee geworden. Voor mobiel internet is dit de belangrijkste beslissing geweest, daarna is het echt gaan vliegen. Van Heukelom ziet twee kanten aan dit verhaal. Enerzijds het commerciële: als je dataverbindingen gaat knijpen kan dat commercieel voordelig zijn voor de telecomindustrie. Aan de andere kant baart dit zorgen. Bij extreme weersomstandigheden of vliegtuigen die uit de lucht vallen, dus als veel mensen met hun mobiel online gaan, dan loopt het vast. Dit is dus een klein stapje achteruit. Als publisher moeten we daar oplettend op zijn.

Hoe zit het met advertising, is dat ingebouwd in de app?

Dat is experimenteren. Er zijn een aantal launching partners waar we de mogelijkheden mee aan het verkennen zijn. Dat zijn Toyota, Achmea en Vodafone. Nieuwe apparaten als de iPad zijn veel meer in staat om dingen te publiceren waarmee adverteerders op merkeffecten kunnen inspelen. Tweederde tot drievierde van de advertising op internet de laatste tien jaar heeft te maken met conversie. Klassieke en traditionele tv-adverteerders die gaan voor merkeffecten, gaan daarom nog maar mondjesmaat aan de slag met internet. De iPad gaat daar veranderingen in brengen. De rectangle zit gewoon in de iPad App van Nu.nl. Maar misschien moet je gewoon grotere en afwijkende formaten hebben voor de iPad. Het is meer tailormade, en meer fullscreen en video. Ook een ander soort adverteerder ontdekt de iPad, is mijn overtuiging. Ik denk dat dit de definitieve doorbraak betekent van de vlucht van brand advertisers richting digital.

Uitpakken met beeld

Laurens Verhagen, hoofdredacteur NU.nl: “Met deze app laten we naar mijn idee de kracht van NU nog beter tot zijn recht komen. De rubrieken passen goed bij de diverse gebruiksmomenten van de app. ‘s Ochtends bij het ontbijt even het nieuws, weer en verkeer checken en ‘s avonds op de bank de TVgids doorkijken en nieuws met vrienden delen. Daarnaast is er op de iPad veel meer ruimte voor beeld. Hier pakken we dan ook mee uit.”

Download de Nu.nl iPad App hier.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    onnogroen

    Nog een koffie nodig @Matthijs? Je hebt horizontaal en verticaal door elkaar gehaald in het filmpje.

    Verder leuke post, heb de app nu ook zelf geinstalleerd. Ziet er goed uit, al doet het me qua navigatie denken aan de BBC News app.


    22 juli 2010 om 06:41
    mgvandenbroek

    @Onnogroen: Euh tja het was wel vroeg vanmorgen 😉


    22 juli 2010 om 06:50
    Michel H

    “Bovenin grote foto’s. Je speelt met video en met headlines. Maar ook met meer interactie via NUjij en Twitter.”

    Dat ze dit dan ook eens toepassen op de web versie van NU.nl. Hoewel ik de site vaak bezoek, is het ook de saaiste nieuws site die ik ken. De iPad versie klinkt veel kleurrijker, letterlijk en figuurlijk.


    22 juli 2010 om 07:04
    evroekel

    Mooie app alleen de detailpages kan beter; bevatten nu teveel thumbs van te klein formaat met veel te korte afgebroken titels, jammer maar dit triggert mij niet om te klikken naar artikel.


    22 juli 2010 om 14:22
    mf@jimstolze.nl

    Heb hem gisteren gedownload. Fijn ding.

    Moest wel even zoeken in de Appstore. Je vindt hem als je zoekt op NU, niet als je zoekt op NU.nl, maar dat is natuurlijk snel te verhelpen.

    Wat ik er knap aan vind is dat de makers hebben losgelaten waar het kon en hebben vastgehouden waar het moest. Met loslaten bedoel ik met name de navigatie. De webversie van NU.nl werd sinds 1998 gekenmerkt door (veel) horizontaal scrollen, dat is nu verleden tijd; dan wel uitgebreid met lekker sliden, openen en sluiten.

    Wat ze hebben vastgehouden is het “NU.nl is snel”-mantra. Met een paar klikjes ben je helemaal op de hoogte, zonder al te veel poespas. Onder die poespas versta ik overigens ook de banners -lees: branded content- die een charmante plek hebben gekregen. Je kan ze ook gewoon door-sweepen naar het volgende item.

    Mijn persoonlijke conclusie: de iPad App is een prettige intensivering van het merk NU.nl.


    26 juli 2010 om 11:10
    Anton

    Ik zou het graag uitproberen. Maar ik kan de gratis nu.nl applicatie niet downloaden zonder betaalinformatie te geven als ik naar mijn account wordt geleid.

    Is dat te omzeilen? Het is toch een gratis app?


    26 juli 2010 om 18:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!