Forrester: Mobile Commerce in Europa staat nog in de kinderschoenen

19 juli 2010, 07:32

Het gebruik van mobiel is in West Europa inmiddels mainstream en de verwachting is dat het gebruik van mobiel internet de kritische massa bereikt van ca. 39 procent in 2014. Desondanks blijft het gebruik van mobile commerce in Europa laag volgens The State Of Mobile Commerce In Europe, een recent onderzoek van Forrester Research onder meer dan 14.000 online volwassenen in Frankrijk, Duitsland, Italie, Nederland, Spanje, Zweden en UK. Belangrijkste conclusie uit het rapport is dat het aanschaffen van producten via mobiele telefoon nog geen vlucht heeft genomen. Van de ondervraagden heeft slechts 2 procent een aankoop gedaan via de mobiele telefoon en heeft 5 procent interesse om dit te gaan doen. Van de online kopers heeft 16 procent gebruik gemaakt van de mobiele telefoon in het aankoopproces. Denk daarbij aan het zoeken naar productinformatie, het bekijken van de aankoopstatus of het zoeken naar het dichtstbijzijnde verkooppunt. De meest populaire activiteit op de mobiele telefoon is het zoeken naar productinformatie:

Ondanks het beperkte gebruik noemt Forresteranalis Thomas Husson mobile commerce een interessante groeimarkt voor retailers: “Smartphone adoption in Europe is growing fast, which makes traffic to Web sites through mobile devices easier. European consumers are starting to show interest in mobile commerce activities, and many retailers across Europe— like La Redoute, Fnac, eBay, Amazon.com, Tesco, and Carrefour — are starting to improve their mobile Web sites and creating mobile applications for the iPhone.”

Kijken we specifiek naar de cijfers voor de Nederlandse markt, dan blijkt slechts 1 procent van de ondervraagden wel eens een product te hebben aangeschaft via mobiele telefoon en zegt 4 procent geinteresseerd te zijn in de aankoop van producten of diensten via de mobiele telefoon.

Bron:

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Erwin Boogert

    Marco, heb je enig idee of de mensen van Forrester ook naar handel via downloadwinkels, of App Stores, hebben bekeken?

    Het lijtk erop dat ze in dit geval een nogal strikte definitie van m-commerce hanteren (hoe mobiel zijn de bekende webwinkels van het vaste web) en de handel in digitale goederen (software, muziek, etc.) over het hoofd zien.


    19 juli 2010 om 09:01
    media

    @Erwin: goed punt; staat niet expliciet genoemd in rapport maar ik vermoed dat deze niet zijn meegerekend in deze cijfers!


    20 juli 2010 om 03:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!