Wat kan er beter aan de nieuwe Stanislav campagne?

26 juni 2010, 06:00

Iets minder dan een jaar geleden was ik onder de titel Zo maak je campagne op Hyves erg enthousiast over een campagne van @kongamsterdam in opdracht van Ministerie van Justitie. Een mooie campagne rondom Veilig Internetten die door een privacyfout bij de uitwisseling van de gegevens op Hyves nog eens extra aandacht kreeg. Na een dikke week was de campagne al weer ten einde (zie ook wrap-up van het geheel), maar ondanks de korte periode een daverend succes. In april van dit jaar ontving Kong Amsterdam dan ook tijdens de uitreiking van de SpinAwards een zilveren Spin voor Beste online Campagne en eveneens een zilveren Spin in de categorie Beste Media inzet. Dat alles legt de lat ongekend hoog voor de nieuwe campagne over privacy die ik gisteren tegen kwam.

Bovenstaande video die ik hier heb embed, zou normaal gesproken naar Marco worden gemaild en na de klik op een link zou zijn persoonlijke video in de omgeving van RTL Gemist worden vertoond. Da’s een andere ervaring dan nu. De ontvanger van het mailtje moet het gevoel krijgen dat hij daadwerkelijk in een uitzending van RTL zat en dat zijn privacy werd geschaad.

Na Stanislav brengt ook The Online Identity campagne Veilig Internetten onder de aandacht. Dit keer worden de de persoonlijke gegevens verzameld aan de hand van de informatie bij People Search Engine WieoWie. Om goed in de gaten te houden wat er over jou op internet verschijnt wordt geadviseerd een ID-alert in te stellen via WieoWie of gewoon via Google Alert. Duikt er nieuwe informatie over jou op, dan weet je het meteen dankzij een ID-alert.

Lat ligt hoog

Zoals als ik al schreef de lat ligt zeer hoog, dankzij de succesvolle Stanislav-campagne. The Online Identity is zeker geen slechte campagne, maar juist door de overeenkomsten met Stanislav ga je snel vergelijken waardoor deze campagne mij tegenvalt. Ja, dit aanbieden op RTL Gemist is zeker een mooie zet, maar als je Stanislav kent (en dat zijn er veel) heb je vrij snel door dat dit een campagne is en géén echte uitzending. Zelfs voordat hun persoonlijke gegevens in beeld kwamen, riepen 3 verschillende mensen die ik dit gemaild had al STANISLAV! Daarnaast zitten qua opbouw zoveel overeenkomsten in dat je heel snel gaat vergelijken en dan kan het bijna niet anders dan dat deze uitvoering tegenvalt. Los daarvan vind ik persoonlijk (maar n=1) het filmpje zeker niet zo sterk als de voorganger. Ik had juist een heel andere insteek gekozen om uit de vergelijkende sfeer te komen. Eigenlijk is het gewoon te veel van hetzelfde, en dat is best jammer want het onderwerp leent zich zeker voor creativiteit.

Wat is jouw aanpak?

Maar benieuwd wat jullie hiervan vinden! Stel je had de (zeker niet makkelijke) opdracht gekregen van het Ministerie om opnieuw Veilig Internetten onder de aandacht te brengen en als het even kan Stanislav te evenaren. Wat was jouw aanpak geweest?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    evroekel

    Bij Stanislav kon (uiteindelijk) gebruikt worden gemaakt van de data die Hyvers met andere Hyvers wilden delen. Nu wordt de vrij toegankelijke informatie gebruikt die via WieoWie kan worden gevonden. Dat levert bij aantal mensen in mijn omgeving een stuk minder informatie op waardoor de video weer minder krachtig wordt.


    26 juni 2010 om 07:06
    Ries Mulder

    Haha.supergoed gedaan weer


    26 juni 2010 om 08:54
    media

    @Erik: ik heb inmiddels een aantal mensen gesproken die wel verrast waren dat ze in de RTL uitzending zaten. Denk dat het voor de mensen die de eerste campagne kennen al snel duidelijk was waar het over ging, maar er is nog een grote groep die blijkbaar de campagne nog niet kende. Wat mij betreft dus weer een prima campagne!


    27 juni 2010 om 14:41
    evroekel

    @marketingfacts da’s mooi om te horen. Het is op zich ook helemaal geen slechte campagne zoals ik ook al aangaf alleen hij haalt het niet bij Stanislav. Net ook iemand een filmpje willen toesturen maar doordat hij buiten Hyves niet veel online heeft staan is de video wat zwak. Enfin maar goed te horen dat er nog steeds een groep is die verrast wordt op deze wijze.


    27 juni 2010 om 15:13
    kappenburg

    @Bram

    Wij koppelen geen gegevens (emailadressen) omdat wij die informatie niet doorkrijgen. Wij krijgen alleen een naam door, zoeken daar informatie bij in openbare bronnen en sturen de resultaten terug. Opslaan doen we niet (ook geen namen). De mailing wordt dus niet door ons afgehandeld.


    28 juni 2010 om 07:28
    designstijn

    Veel mensen hebben Stanislav nooit gezien omdat ze geen Hyves hadden (ik heb dat ook niet).daarom denk ik dan ook dat men nu voor niet-hyvers hetzelfde effect zou kunnen gaan bereiken als voor de hyvers van vorig jaar. Dat alleen al maakt het voor mij een goede campagne.

    DS


    28 juni 2010 om 08:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!