CTR’s e-mail marketing 30 % hoger door social media sharing

22 juni 2010, 05:51

E-mail berichten die voorzien zijn van social media sharing mogelijkheden (denk aan retweet buttons en Hyves/Facebook knoppen) genereren een 30 procent hogere click through rate (CTR) dan e-mail zonder de mogelijkheden tot social sharing. Uit het onderzoek van GetResponse (hieronder wat kekke tablellen) blijkt verder dat e-mails met drie of meer social sharing mogelijkheden een tot wel 55 procent hogere CTR genereren (via: Marketingprofs).

Uit het onderzoek dat GetResponse op het eigen platform deed bleek dat e-mails met één sharing icon een CTR van 8,7 procent genereerden, e-mail berichten met meer dan 3 sharing mogelijkheden generereerden een CTR van 11,2 procent.

Het lijkt er op, dat Twitter zéker een goed platform is om te integreren in je e-mails. “Integrating email messages with a Twitter sharing option returns CTRs of 10.2% on average—roughly 40% higher than messages sent without social media links,” schrijft Marketingprofs. Maar ook Facebook, MySpace en LinkedIn zijn nuttige social icons om te verwerken: e-mail met Facebook geintegreerd levert een CTR op van 10,2 procent, MySpace 8,7 procent en LinkedIn 7,2 procent.

Simon Grabowski, founder van GetResponse en CEO van Implix:

“The impressive 55% CTR increase achieved by adding social sharing options tells us it’s not enough to integrate campaigns with social media networks—the power is in sharing. For example, Twitter users are posting 55 million tweets per day. And Facebook has over 400 million active users worldwide, each with about 130 ‘friends.’ Many of these millions of users are potential ambassadors of our customers’ brands. Imagine the impact on campaign results if every recipient shared a message with 130 friends, and so on and so on! The best part is that there’s no added cost to include social media sharing, so it’s pure ROI.”

Verder lezen

Zie in deze context zeker ook “Social e-mail marketing deel 1: De feiten” van Mick Lodder van Blinker en aardig is ook dit interview met Tamara Gielen: “Social media kunnen niet leven zonder e-mail”.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Erik van Rijn

    Als ik dit stuk lees denk ik, wie heeft dit verzonnen?

    Er wordt hier beweerd dat je een CTR haalt van 10% op 3 social media share buttons.

    Ik ben erg benieuwd welk type nieuwsbrieven deze aantallen halen want voor een normale nieuwsbrief is dit absoluut niet aan de orde.


    22 juni 2010 om 07:02
    Erik Dijkstra

    @ Erik

    Verkijk je niet op die 10,2% in die tweede set met data. Dat is doorklik ratio op links in Twitter berichten, als ik het goed begrijp. Wat ook een logische ratio is, aangezien die links altijd niet-beschrijvend zijn, dus nieuwsgierigheid wekken (ook vanwege de te korte teksten op twitter).

    De bovenste set met data geeft de totale CTR weer van de hele mail. Daarbij kan ik me wel goed voorstellen dat dat gemiddeld tussen de 7,2 en 11% ligt. Maar dat is juist weer erg laag, natuurlijk.


    22 juni 2010 om 07:59
    Pieter

    Sharing vanuit e-mail zal de ontvanger van het bericht alleen doen als de content interessant genoeg is lijkt me? Dus ‘dwing’ je de afzender van de mailing – door sharing aan te bieden – niet onbewust ook om beter na te denken over content? Dát op zich verhoogt de ctr ook al lijkt me (ten opzichte van puur commerciële boodschappen).

    Daarnaast: deel je dan direct de mailing, of de bestemming van de link in het email bericht? Bij delen van de mailing is online versie anders een vereiste…


    22 juni 2010 om 11:11
    Bjorn

    Ben wel benieuwd of ze onderzocht hebben hoe vaak mensen dan klikken in zo’n mail.

    Vaak klikt men maar 1 keer, dat betekent dat ze in dit geval naar je website zouden gaan en iets doen (kopen, verder lezen etc.) of op twitter/facebook icoon klikken en je bericht delen.

    Of betekent het dat ze in dit geval 2 keer klikken, op social icon en op bijvoorbeeld de leesverder. Dat zou betekenen dat dezelfde mensen vaker clicken en dus je CTR omhoog gaat. En wat zegt dat dan ?

    Wat mij interessanter lijkt: mensen willen actuele info (zie succes twitter). Wanneer kunnen we e-mail actueel gaan maken, dus dat de content wordt geactualiseerd op het moment dat je hem leest. Hoe interessanter de mail hoe vaker deze doorgestuurd zal worden.


    22 juni 2010 om 20:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!