Natuurlijk mét contentdeals: Wereldwijd gratis Wifi in Starbucks

15 juni 2010, 05:26

Ongelimiteerde Wifi zonder tijdsbeperking of registratie in álle vestigingen wereldwijd. Starbucks gaat dat per 1 juli regelen en zal daardoor nog wel wat meer koffiefantasie verkopen dan het al doet op dit moment (en oh, die klantloyaliteit!). Nu is gratis Wifi aanbieden natuurlijk niet nieuw, wat interessant is aan dit nieuws zijn de contentdeals die Starbucks gemaakt heeft. Vrije toegang tot betaalde sites, natuurlijk met een aantal geselecteerde partners waaronder Yahoo en de WSJ.com. Mashable schrijft:

“Rather than just trying to create an aggregated portal of sources, Starbucks will be bringing quality content that is usually behind a pay wall to customers to access for free while in Starbucks stores. Different categories, like business news, lifestyle, music, entertainment, etc. will provide access to different content. This means that you can visit the Wall Street Journal uninhibited, as well as Zagat and also get local content from services like Foursquare pulled into your default Starbucks page..”

Op de website van Starbucks.com meer informatie over de contentdeals die gemaakt worden. Geen Google, wél Apple, de NYT, WSJ, USA Today mogen meedoen als launch partners:

“Driven by Digital Ventures, a new business unit within Starbucks led by CIO and General Manager, Digital Ventures, Stephen Gillett, the Starbucks Digital Network in partnership with Yahoo! opens up a uniquely valuable customer experience, while at the same time appeals to leading online content providers and provides a new channel for customer engagement. Launch content providers will include, among others, iTunes, The New York Times, Patch, USA TODAY, The Wall Street Journal, Yahoo! and ZAGAT.”

Het grote idee is dus: een in potentie gigantische hoeveelheid koffiedrinkers laten proeven aan betaalde diensten als die van de WSJ.com. Als je erachter komt, dat dit de aldaar gepubliceerde artikelen toch wel extra boeiend zijn in vergelijking met alle gratis nieuwsbronnen, zou he zó maar kunnen zijn dat deze deal meer abonnementhouders voor de WSJ.com oplevert. Interessante ontwikkelingen!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    meuspoel

    Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor de franchise-zaken en voor bijvoorbeeld de vestiging van Starbucks op Utrecht centraal, waar de beheerder van het station aparte regels aan open wifi stelt.


    15 juni 2010 om 08:24
    mgvandenbroek

    @meuspoel: Ik ook. Geen idee hoe dat zit, eigenlijk. Zijn niet alle zaken van Starbucks franchise?


    15 juni 2010 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!