SMX Advanced Seattle – Dag 1

10 juni 2010, 06:25

“Tijdens het ontbijt, waarbij ik getuige was van een mooi betoog van Michael Martinez over de basisprincipes van SEO, werd me direct duidelijk dat de sfeer open is. Je kunt iedereen eenvoudig aanspreken en wanneer jij dit niet doet, dan wordt je wel aangesproken.” Sander Koning doet verslag van dag 1 van het SMX Advanced Seattle event, het evenement voor ervaren internet marketeers.

Interactie

Gedurende de dag vonden er verschillende parallelsessies plaats in de thema’s SEO & Social Media, Paid Search en Business Issues. Natuurlijk waren alle sessies goed te volgen op Twitter via #smx, maar ook voor de afzonderlijke sessies had de organisatie een hashtag bedacht. Gedurende de presentaties kon men direct vragen stellen via de website. Dit, gecombineerd met de nodige vragen uit de zaal, zorgde voor veel interactie.

‘How’s Your QSO?’

In de ochtend heb ik twee sessies bezocht. Tijdens de eerste ‘How’s Your QSO? Quality Score Optimization For Pros’ gaf Craig Danuloff (ClickEquation) aan dat men wellicht meer aandacht moet schenken aan de Quality Score (QS) in plaats van aan bid management. Alle aspecten die invloed hebben op de QS kwamen hierbij aan bod. Tijdens de tweede sessie ‘Targeting The Search Funnel’ stond logischerwijs de Search Funnel centraal. Dit is momenteel een ‘hot item’. Toch werd benadrukt dat je hier pas tijd en energie in moet steken wanneer je de basis van je campagnes goed op orde hebt. Zo niet, dan schiet je het doel voorbij.

‘Pump Up Those Conversions’

Na de lunch was het tijd voor de derde sessie ‘Pump Up Those Conversions’. Vic Drabicky (Range Online Media) had een goed betoog waarbij een aantal essentiële vragen aan de kaak werden gesteld. Bijvoorbeeld het definiëren van een conversie. Een willekeurige website werd aangehaald waarop tien verschillende conversies mogelijk waren, die niet allemaal werden erkend door de betreffende klant. Een situatie die wij in de praktijk ook tegenkomen. Verder werd aangegeven dat het conversiepad niet zo lineair is zoals online marketeers jaren geleden voor ogen hadden.

Meer vragen dan antwoorden

De laatste parallelsessie van de dag ‘Demystifying Attribution’ behandelde het, momenteel hot item, attribution management. Ook deze presentatie resulteerde uiteindelijk, zoals dit vaker het geval is, in meer vragen dan antwoorden. Kort gezegd moet je dit in kleine stappen gaan oppakken. “Het is beter om maar gewoon van start te gaan met de basis en kijken waar het eindigt, dan heel veel te willen en maar te wachten op het juiste moment terwijl er ondertussen niets gebeurt.”

Ten slotte was er een You&A met Matt Cutts. Een volle zaal kon hem live de laatste ontwikkelingen van Google zien toelichten. Het resultaat was een erg komisch interview waarbij Matt soms een nogal politiek antwoord leek te geven en zich probeerde te verplaatsen in ‘al die andere’ zoekmachines.

Vooral focus op US

Het kennisniveau van de gemiddelde bezoeker van het SMX Advanced Seattle event is hoog en er is veel interactie tijdens de sessies. De diversiteit van het publiek maakt de discussies interessant. Er zijn veel adverteerders en veel bureaus, maar ook Yahoo! en Bing zijn nadrukkelijk aanwezig op de SMX. Overigens lijkt het merendeel van het publiek afkomstig te zijn uit de US. De focus ligt dan ook voornamelijk op de US markt om hier maximaal rendement uit te halen.

Dit artikel is geschreven door Sander Koning.

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!