CDA take-over op YouTube NL

8 juni 2010, 08:31

“Nederland kan op het CDA rekenen. […] Het CDA kan rekenen. […] Nederland kan op mij rekenen. Ik reken op u. Stem CDA.” Aan het woord demissionair minister-president Jan-Peter Balkenende, in een filmpje op YouTube, vanaf vandaag 24 uur lang te zien op de homepage van YouTube. Het filmpje is rechtsboven gepositioneerd, maar wie erop klikt krijgt een take-over voor zijn neus: op volledige schermbreedte spreekt JP je toe met CDA-verkiezingsretoriek. Immers, de verkiezingen zijn morgen al.

De take-over is vanaf vannacht 00.00 tot vanavond 00.00 live (nu 662 keer bekeken). Anoek Eckhardt van Google Nederland over de campagne:

“Wij hebben geen invloed op de boodschap, dit is puur aan de adverteerder. Naast het CDA zou iedere andere politieke partij, inclusief de PVV [daar had ik naar gevraagd, MvdB] mogen adverteren of een homepage take-over lanceren op YouTube, mits de content aan de algemene voorwaarden van YouTube voldoet. Afhankelijk van het formaat kost een homepage take-over tussen de 8k en 24k.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Bram Fasseur

    Welke politieke partij heeft nou echt een goede online of social media strategie met bijbehorende campagne? Ik ben nog niet veel innovatiefs tegengekomen.


    8 juni 2010 om 08:41
    Bram Fasseur

    @mgvandenbroek Dat artikel zag ik net ook langskomen, voor mij een teken dat het online kanaal niet serieus wordt benut. Een twitteraccount van een politicus en wat adwords inkopen is bij lange na niet genoeg. Dat er geen voorbeeld aan de campagne van Obama is genomen…


    8 juni 2010 om 08:51
    Remi

    @Bram, ‘innovatief’ staat niet gelijk aan ‘goed’.

    Neemt niet weg dat ik het wel grotendeels met je eens ben. Ik zie van alles langskomen online: Facebook ads van Femke, CDA ads in artikelen op nu.nl, vrij veel VVD banners. En op twitter gaat het vrij hard.

    Maar toch heb ik het idee dat dit alles nauwelijks bijdraagt om kiezers te winnen. Zeker op twitter zie je dat veel politici een flinke lijst volgers hebben. Maar dat zijn grotendeels mensen die al positief zijn over die partij. Dus daar valt niet zo veel te winnen.

    Op zich lijkt dat concept van D66 het meest ‘innovatief’. Al moet ik er ook bij zeggen dat ik niet echt snap wat ze nou precies met dat concept willen 😉


    8 juni 2010 om 10:06
    media

    @Bram, Matthijs: ga eens voor jezelf na welke politieke partij(en) jou hebben geraakt online. We zijn vaak geneigd te gaan kijken wat een politieke partij online doet maar vergeten te kijken naar het effect. Als ik naar mijzelf kijk dan hebben de krant (jawel), de actualiteitenprogramma’s zoals DWDD en P&W (heb geen van de tv-debatten afgekeken, teveel geschreeuw en weinig structuur) en vooral de twitterdiscussies mijn beeld gevormd van de politieke partijen. En voor jullie?


    8 juni 2010 om 13:54
    AymanvanBregt

    @Marco bij mij waren de media die gericht zijn op zenden ook het meest belangrijk voor mijn oordeelsvorming. De bullshit die er op dit moment op NL1 voorbij komt is ook weer niet waar het voor mij om draait. Ik wil weten waar iemand voor staat in plaats van de ja/nee discussies en het gekibbel en het elkaar onderuit halen. De partijprogramma’s waren voor mij het meest belangrijk en aan interactie in dit geval geen behoefte omdat het voor mijn gevoel vooral draait om het middel als doel in plaats van een hogerliggende wens.


    8 juni 2010 om 15:46
    mgvandenbroek

    @Marco/Ayman: Ik heb bijna alle debatten gemist. Ik vind het vaak genant en heb last van plaatsvervangende schaamte. Er wordt nog nét niet real time gepolld na iedere opmerking van een lijsttrekker welke invloed die bepaalde opmerking/statement (vaak niet over waar het over zou moeten gaan, de inhoud) heeft op de positie van zijn partij. Dat vind ik sowieso maar een enge gedachte: de peilingen zijn zó belangrijk dat ze op dit moment het stemgedrag in bijzonder belangrijke mate bepalen omdat er strategisch gestemd gaat worden.

    Ik betrapte me erop, dat ik drie uitzendingen van NOVA politiek volledig heb gekeken en zéér onder de indruk was van Alexander Pechtold. Het is bijzonder jammer dat Clairy Polak en Ferry Mingelen daar zaten, overigens. Afzonderlijk van elkaar zijn ze erg goed, samen krijg ik er een beetje jeuk van. Maar inderdaad, televisie.


    9 juni 2010 om 04:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!