Foursquare guerrilla voor freelance werk

1 juni 2010, 06:23

Nu steeds meer bureaus Foursquare aan het ontdekken zijn (zeker nu er wereldwijd 10 checkins per seconde zijn) bedacht freelancer Pascal Boogaert een slimme guerrilla actie op dit platform. Bij vijftig grote bureaus in Nederland maakte hij een speciale venue aan met de tekst ‘Need freelance copy at [bureaunaam]?’. Elke keer als iemand bij zijn eigen bureau incheckt, komt de venue van Pascal omhoog, omdat deze immers op die locatie is aangemaakt. Het is niet de eerste keer dat Boogaert iets doet om op te vallen bij bureaus. Zijn wildplakacties op reclameborden, maar ook op de sites van bureaus, werden eerder genomineerd voor reclameprijzen.

Op de vraag of Boogaert niet een speciale term voor zijn freelance-guerrilla-acties had, kwam hij met Freerrilla en Booguerrilla. Maar we mogen het ook gewoon aandachttrekkerij noemen…

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Martijn A.C. Snels

    Erg leuk idee maar wel iets om op in te haken. Alle locatie gebaseerde netwerken hebben de eis voor een spot dat hij daadwerkelijk moet bestaan. Het risico dat deze spots heel snel worden verwijderd of worden samengevoegd met de kantoren is daardoor groot aangezien de spots niet bestaan.

    Verder vraag ik me af of het niet slimmer was geweest om bij de kantoren zelf in te checken en daar deze ’tips’ aan te maken. Ik verwacht dat hier de medewerkers sneller zullen gaan kijken dan op een spot die er toevallig naast ligt.

    Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse afvaardiging (moderators) van Foursquare hierop reageert.


    1 juni 2010 om 06:42
    Sebas

    Maar dat is toch vaak zo me dit soort acties, daarom het ook guerilia.

    Er zijn organisaties die flyeren, of samplen zonder vergunning. Nou heb je ook iemand die het op foursquare doet tegendeel regels in..


    1 juni 2010 om 07:16
    Karlijntje

    @martijn

    Het zou fijn zijn als alle bureaus het snel hebben ontdekt voordat het eventueel verwijderd gaat worden. Het is vooral ook bedoeld als kleine grap, en het hoeft niet permanent te blijven bestaan. De ’tip’ aanmaken is veel minder opvallend, dus daarmee had hij minder snel kans gehad dat iemand het had gezien.


    1 juni 2010 om 07:17
    Remi van Beekum

    Slimme Spam. Mooi verpakt als guerrilla marketing. Maar laten we eerlijk zijn: dit is spam.

    Probleem is dat Foursquare zijn zaakjes niet op orde heeft. Ze hebben geen duidelijk moderatiesysteem waarmee deze vervuiling tegen gegaan wordt en ze zijn volgens mij ook niet echt actief hier in NL om de kwaliteit te bewaken. Wellicht dat rip-off Feest.je toch wel een kans maakt. Als Foursquare deze rommel niet effectief weet tegen te gaan, wordt de dienst onbruikbaar voordat het grotere publiek er kennis mee gemaakt heeft. Mocht Feest.je dat wel voor elkaar krijgen doordat het Nederlanders zijn, dan maken ze wel een kans.

    O heb ik al gezegd dat Guerillemarketing niet het zelfde is als spam?


    1 juni 2010 om 07:19
    Thijs Dorreboom

    Naar mijn mening heeft Pascal zijn gewenste effect al bereikt met deze actie, of het nu wel of niet is toegestaan en of het nu wel of niet zo is dat Foursquare de zaakjes op orde heeft. Mensen praten erover, wij discussieren er met zijn allen over en ik denk persoonlijk dat dit nog maar het begin is van leuke inhakers op de location-based apps, wat in de toekomst ook zal gaan komen op Facebook uiteraard.

    Pascal, bedankt voor deze inspiratievolle actie en dat er nog maar meer mogen volgen, ik zal je in elk geval in de gaten houden.

    Laten we vooral met zijn allen beseffen wat de mogelijkheden zijn van Foursquare, Facebook connect en who knows what is next….


    1 juni 2010 om 07:32
    Martijn A.C. Snels

    @Remi Op Gowalla hebben we daar inmiddels een hele eenvoudige dienst voor die al deze spam heel eenvoudig binnen 24 uur van het netwerk haalt. Via Twitter, @StreetTeamElite.

    @karlijn Dat klopt, echter moet je overwegen naar mijn mening of je een medium wilt vol zetten met reclame, daarmee een het risico loopt dat je wordt verbannen en het allemaal wordt verwijderd. Moderators zullen in ieder geval er minder om kunnen lachen. Op Gowalla hebben we met @StreetTeamElite ook al verschillende spam accounts op Gowalla gespot. Deze account pakte het iets tactische aan, ze hadden in hun username de reclame al staan en checkte gewoon werkelijk overal in.


    1 juni 2010 om 08:45
    Bas

    Das inderdaad ook een optie, een spam account naam aanmaken, inchecken bij het bureau en zorgen dat je Mayor wordt 😉


    2 juni 2010 om 17:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!