Samsung geeft Beurs van Berlage een nieuwe dimensie met 3D-projectie

21 mei 2010, 05:26

Sinds gisteravond komt Samsung als eerste met de grootste commerciële 3D-outdoorprojectie in Nederland, bij de Beurs van Berlage in Amsterdam. Vanavond en zaterdag kun je tussen 22:00 en 0:30 zien hoe er een nieuwe dimensie aan het historische pand wordt toegevoegd. Kom je langs, vergeet je dan niet in te checken bij Foursquare en laat in je shout weten wat de kleur van de kat in de projectie is. Je kunt dan kans maken op een 3D LED TV. Zit je niet op Foursquare, dan kun je ook winnen door te tellen hoeveel vlinders er in de projectie zitten. Zorg dan dat je een flyer haalt bij één van de promotiedames.

De projectie interacteert met de architectuur van de Beurs van Berlage, waardoor de toeschouwer een bijzondere 3D-ervaring in beeld en geluid krijgt. Vanaf 1 juni gaat Samsung de 3D-megaprojectie doorvertalen naar YouTube. De projectie wordt geïntegreerd in een zogenaamde YouTube ‘game-take-over’. Inderdaad: die term bestaat nog niet, want het is nog niet eerder gedaan op YouTube.

Tip: aangezien het lang licht is, is de projectie het beste vanaf 22.30. Het event wordt vastgelegd via Twitter, waar alle filmpjes, foto’s en leuke tweets van mensen die komen kijken, worden verzameld. Ga je dus langs, vergeet dan niet een foto of video te uploaden (en hashtag #Samsung3Devent toe te voegen) Op Facebook kun je je aanmelden voor het event om je vrienden te laten weten dat je langsgaat.

Mediabureau Starcom is eindverantwoordelijk voor strategie, concept en implementatie van de volledige LED 3D campagne van Samsung van 2010. MUSE Amsterdam (mijn bureau) is verantwoordelijk voor concept, design en productie van het 3D event bij de Beurs van Berlage.

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

23 Reacties

    Ries Mulder

    Schaamteloze zelfpromotie dit!


    21 mei 2010 om 06:26
    Annelies Verhelst

    ADV had er best voor mogen staan inderdaad. Los daarvan leuk idee, ben benieuwd naar de uitvoering.


    21 mei 2010 om 07:12
    mgvandenbroek

    @Ries/Annelies: Nee. Op Marketingfacts mogen bedrijven en bloggers over hun eigen projecten bloggen. Daar zijn enorm veel voorbeelden van en dat zien we heel graag. Liefst ook met cijfers en strategie. Dat lukt niet in ieder geval even goed, maar dit valt zeker niet onder schaamteloos.

    @Ries: Vind je verder nog iets van het project?


    21 mei 2010 om 07:19
    Karlijntje

    @ries & annelies

    aangezien het gisteren startte, is dit vooral een aankondiging, een uitleg van de actie en om iedereen te laten weten dat er iets leuks gebeurt (en dat je iets kunt winnen). Mijn bedoeling is natuurlijk om straks meer insights te geven over hoe dit ontstaat is, en wat de resultaten zijn. Die kan ik helaas nu nog niet geven. Het is absoluut niet mijn bedoeling om aan zelfpromotie te doen, maar dit is zoals het op Marketingfacts gedaan wordt als je vanuit je eigen bureau schrijft. Daar heb ik me aan aangepast. Ik hoop dat ik mensen vooral op de hoogte breng van een mooie nieuwe campagne (en een tip voor een leuk event), en heb absoluut niet de intentie om mijn eigen bureau te promoten. Maar als ik niet zeg dat het bij ons vandaan komt, krijg ik daar ook opmerkingen over 😉


    21 mei 2010 om 07:50
    media

    @Ries/@Annelies: al vaker gezegd, wij zijn juist een platform waar mensen uit de branche zelf hun verhaal kunnen en mogen doen. Wie kan er beter het verhaal vertellen dan de betrokkenen zelf? Het is uiteraard aan de auteur om de balans te vinden tussen inhoud en promotie. De praktijk leert dat je juist door goede inhoud ook een goed promotie krijgt.


    21 mei 2010 om 08:21
    Karlijntje

    @ruud daarom staat er dus ook commercieel….


    21 mei 2010 om 09:41
    DannyK22

    Ik vind het een leuke ontwikkeling.

    Dat je straks bij events geen bilboard meer hoeft op te hangen maar gewoon de trailer en programmering etc op de gevel kunt projecteren.

    Dit soort campagnes zorgen ervoor dat die technologie sneller doorontwikkelt wordt, want de concurrentie ziet nu ook wat er mogelijk is.

    Het laat ook zien dat adverteerders steeds meer de populariteit van location based inzien. Foursquare (en Feest.je maar vooral Foursquare) is hier comemrcieel nog niet zo’n hit als in Amerika. Ook met dit soort cases kan daar verandering in komen…


    21 mei 2010 om 10:25
    ruud

    ja Karlijn, ik zocht een bruggetje om over dat project in zierikzee te beginnen 🙂


    21 mei 2010 om 10:50
    Rick

    @MarcoDerksen: Helemaal eens met de oorspronkelijke filosofie en gedachtegang, maar vind dit toch echt reclame. Ik ben hier (net als heel veel bezoekers denk ik) om ideeen en nieuwe concepten te zien.

    Vind dit concept ook de moeite waard, maar zaken als hashtags gaan vermelden en oproepen om te komen, ik vind dat er dan een ADV voor moet, je bent immers aan het adverteren.


    21 mei 2010 om 12:18
    mgvandenbroek

    @Rick: Mooi dat je hier bent om nieuwe ideeën en concepten te zien. Bovenstaand wordt die wens ingevuld en top dat je het de moeite waarde vindt.

    Bekijk alsjeblieft even wat er bij ons doorgaans onder ADV staat (tik het maar even in de zoekbalk in). En lees bovenstaande comments en zeker die van Karlijn nog een keer. Er IS hier niemand aan het adverteren. Wel aan het inspireren.

    Laten we het over de inhoud en het concept hebben, daar horen we graag je mening over!


    21 mei 2010 om 12:32
    media

    @Rick: in dat geval mag je er vanaf nu bij alle berichten ADV voor denken. Immers, we schrijven allemaal om onszelf, ons product of onze dienst te presenteren. Wij zijn geen objectieve journalisten die als buitenstaander kijken naar de wereld, we schrijven over waar we zelf mee bezig zijn of wat ons inspireert.


    21 mei 2010 om 12:48
    gerjan

    kun je dan ook het nieuws kijken in 3d?

    maar dat lijkt me niet want dat is niet in 3d gefilmd?

    kan je dan ook alle willekeurige programma’s kijken in 3d?


    21 mei 2010 om 13:21
    vanderwilk

    @DannyK22: het is nu nog erg lastig om commercieel ‘zaken’ te doen met Foursquare en ligt hun focus nog niet echt op NL. Dat is wel noodzakelijk om met badges te werken en biedt feest.je daar wel een uitkomst….nu nog de users


    21 mei 2010 om 19:32
    vanderwilk

    @Gerjan: De 3D TV’s van Samsung maken het mogelijk om alle content in 3D te bekijken, van Sesamstraat tot aan NOVA. Hierin is Samsung ook zeker uniek tov de concurrenten, en bezitten de Samsung TV’s een bepaalde engine die het beeld kunnen omzetten naar 3D. Het is dus niet noodzakelijk om content in 3D uit te zenden, maar dan komt het uiteraard wel het beste tot zijn recht.


    22 mei 2010 om 04:06
    Gerjan

    dankjewel…:D

    maar daarvoor heb je een tvscherm nodig…

    en een blu-rayspeler?

    en brillen?

    of nog meer?


    22 mei 2010 om 06:29
    gerjan

    dankjewel:D

    maar om die 3d te zien heb je:

    een tvscherm nodig?

    en een blu-rayspeler?

    en een paar brillen?

    of nog meer?:(


    22 mei 2010 om 06:30
    gerjan

    en hoe kan het dat de mensen op het plein van de beurs van berlage geen 3dbrillen op hebben?

    die zijn toch nodig bij het bekijken van 3d?

    Groetjes Gerjan


    22 mei 2010 om 06:32
    Karlijntje

    @gerjan het is een projectie die zo gemaakt is dat het 3D lijkt. Je hoeft er dus geen bril voor te dragen. Het is een soort optische illusie.


    22 mei 2010 om 07:17
    Chantal

    Super cool! Ik heb dit wel al eens eerder gezien. Nuformer maakt die projecties toch?


    23 juni 2010 om 18:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!