Boekrecensie: Seizoenen van de tijdgeest

19 mei 2010, 05:30

Eind 2009 verscheen De seizoenen van de tijdgeest. Even laten liggen, maar toch weer gepakt. Bij de Twoty Awards, het prijzenfestival voor trendwatchers, werd Tom Kniesmeijer wel genomineerd, maar hij viel niet in de prijzen. In het rijtje Bakas, Roothart en Rohde werd dit voorjaar ook stevig gepubliceerd. Toch vinden wij dat Kniesmeijer een eigen verhaal heeft, dat gehoord mag worden. Volgens de oude Chinese leer van de I Tjing (Boek der Veranderingen) heeft elk seizoen zijn eigen karakter. De auteur gebruikt dit om ons een beeld te geven van hoe gebeurtenissen, veranderingen en trends in de maatschappij ontstaan, tegengehouden lijken te worden, om dan ineens ten volle uit te barsten. Kwestie van momentum. De cyclus van het openen en sluiten ligt aan de leer ten grondslag. Na een tijd van ontvankelijkheid (yin), raken we verzadigd en komt het sluiten (yang). De tijd vormt zo geen lijn, maar een cyclus.

In de woorden van de auteur staat de winter voor begrenzing, reflectie en bekrachtiging, de lente voor openbreken, de zomer voor ruimte nemen en gedogen en de herfst voor pluk de dag en gedenk te sterven. Wie dit fundament wantrouwt, heeft nog steeds een prachtig plaatjesboek met voorbeelden uit alle hoeken en gaten van tijdgeest en cultuur, van de Sex Pistols naar Erwin Olaf of Damien Hirst. Daarbij plaatst hij zijn theorie ook in een internationaal kader en belooft hij een frisse wind in de lente van 2011. Dat die voorspelling uitkomt, kunnen we alleen maar hopen.

De seizoenen van de tijdgeest

Herkenbare patronen in heden, verleden én toekomst van Nederland

Tom Kniesmeijer