Online veilingen voor Nederlanders relatief onaantrekkelijk

18 mei 2010, 05:01

Onderzoek van het Britse Lightspeed Research wijst uit dat Nederlanders zich lang niet zo vaak tot online veilingsites keren als inwoners van Groot-Brittannië en Duitsland. 23 procent van de ondervraagde Nederlanders blijkt in de afgelopen zes maanden een bod te hebben uitgebracht op een veilingsite, tegenover 64 procent van de Britten en Duitsers. De kans lijkt daarmee klein dat straks een Nederlander winnaar blijkt van een van de veilingen van maagdelijkheid, die onlangs werden aangekondigd door een Australische documentairemaker.

Meer dan 40 procent van de Nederlanders heeft zelfs nog nooit aan een online veiling meegedaan. De voornaamste redenen hiervoor zijn een voorkeur voor ‘proper online retailers’ en een wantrouwen jegens het biedsysteem. Dat eerste wordt ondersteund door het feit dat Nederlanders maar weinig warm blijken te lopen voor het tweedehands materiaal dat op de veilingsites wordt aangeboden. Meer dan 40 procent van de Nederlanders die wél eens iets op een veilingsite hebben gekocht, gebruikt de veilingen alleen om nieuwe producten te kopen. Bij de Britten en Duitsers ligt dit aandeel rond de 25 procent.

Ralph Risk, marketing director bij Lightspeed, zegt:

“Our research shows that Dutch consumers seem less inclined to use online auctions than their European neighbours. The ones that do are also more interested in purchasing new items than second hand, which could mean the main draw of online auctions is the potential cost savings, rather than the hunt for a second hand bargains. We also see a great deal of trust, as consumers tend not to check the ratings, but that trust is rewarded as they have the least number of returns of the countries in our survey.”

Verder concluderen de onderzoekers dat hoewel de meeste ondervraagden wel eens een product uit het buitenland hebben besteld, de Nederlanders hierin opnieuw achterblijven. Nederlanders bestellen daarbij meestal iets uit nabijgelegen landen, terwijl Britten veel uit vooral China en Hongkong laten overkomen.

De onderzoekers geven geen verklaring voor dit verschil, maar mijn vermoeden is dat het wel eens met invoerrechten te maken zou kunnen hebben. Wie heeft hier meer ervaring mee?

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jaco Balder

    http://www.biedfabriek.nl gaat dit percentage doen stijgen. Allereerst wordt er een stuk frustratie weggenomen, omdat een veiling missen in de laatste seconden nu verleden tijd is. BiedFabriek levert veilingen bij afslag, waarbij bieden gelijk staat aan kopen.


    18 mei 2010 om 08:44
    mikkel118

    @Jaco bedankt voor je reactie, en je mooie stukje gratis promotie 🙂

    Leuk concept, de veiling bij afslag. Kun je al iets vertellen over de eerste resultaten?


    18 mei 2010 om 11:37
    Robin

    Hoeveel invloed zal de populariteit van Marktplaats binnen Nederland hebben gehad op deze resultaten? Ik vermoed dat dit aanzienlijk is, en dat als classifieds ook meegenomen waren in het onderzoek de resultaten er heel anders hadden uitgezien. Nederland is heel actief met B2C en C2C handel op Internet alleen gebeurt dit in een ander format dan in veel andere landen.


    18 mei 2010 om 13:27
    Jaco Balder

    @Michael De bezoekers zijn super enthousiast. Het aantal bezoekers ten opzichte van het aantal veilingen groeit dagelijks, mede door het toenemende aanbod.


    26 mei 2010 om 13:11
    john van zadelhoff

    Zadelhoff-Auctions is een neiuw online veilinghuis met nieuwe consumers producten in het hogere segment en zal helpen deze markt te vergroten.

    John


    10 oktober 2010 om 08:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!