Brian Hirman over Before the Bubble

18 mei 2010, 07:32

Hij verliet Isobar begin 2010 en ging zich richten op zijn gezin en op leuke nieuwe dingen. Met het eVentures Africa Fund, wil hij ook op dat continent een boost geven aan de digitale marketing wereld. Brian Hirman is een digitale pionier, en vanavond komt hij met 200 plus mensen die al vóór de grote internetzeepbel met internet bezig waren bij elkaar in de Escape in Amsterdam: Before The Bubble. Hirman was dit voorjaar op bezoek in Arnhem, en voor we het wisten waren we een half uur aan het praten:

Before the Bubble

“Before the Bubble is een netwerk voor die professionals die de basis hebben gelegd voor –commercieel- internet in Nederland: een exclusief netwerk voor degenen die aantoonbaar actief waren in de internetindustrie vóór het barsten van de internet bubble én destijds (of inmiddels) een positie in directie of managementteam hadden (of hebben), zelfstandig internetondernemer waren (of zijn) of anderszins een toonaangevende positie in de internetindustrie bekleedden (of bekleden). Als ‘grensdatum’ wordt 1 januari 2000 aangehouden.”

Veel gebeurd

Uiteraard hadden we het niet alleen over before the bubble. Hirman zit sinds 1992 in de interactieve business. Hij heeft het landschap zien veranderen, met name waar het snelheid betreft. Een kleine 20 jaar verder wordt internet volgens Hirman niet meer als “technologie” gezien.

Bureauwereld

Ook de ontwikkelingen in de bureauwereld passeren de revue in het interview. Digital en social worden uit elkaar getrokken, dat vindt Hirman “een herhaling van zetten. Partijen hebben in ieder periode dingen nodig om zich te onderscheiden. Er is altijd wel een buzz-ding. Het is een harmonica-ontwikkeling. Ik geloof niet in fullservice bureaus, ik denk niet dat we die hebben in Nederland. Ons vakgebied bestaat uit heel veel disciplines. Er is geen een bureau die AL die disciplines heel goed beheerst.”

Brancheorganisaties

Ik denk dat er heel veel branche-organisaties zijn in Nederland, zegt Hirman. En ja, die zouden best wat meer samen kunnen doen. Hoe hij de toekomst ziet? “Ik denk dat er heel veel definitiediscussies zijn. Het blijft lastig om de juiste toegevoegde waarde te leveren voor de leden. Verder, als je naar het IAB kijkt, dan denk ik dat de kracht zit in de verschillende taskforces. Die taskforces moeten het platform voor de markt zijn.”

Montage: Michael van Dorp.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!