5 stappen voor online marketing succes door competitive intelligence

10 mei 2010, 04:42

“Competitive intelligence can complement any marketing strategy and give you the decision support needed to move forward with confidence and realize the true impact of your efforts.” Webanalytics bedrijf Compete heeft een whitepaper geschreven met daarin 5 simpele stappen voor online marketing succes (via: MC). Dat klinkt mooi, maar de titel is algemener dan de inhoud. Het gaat in het whitepaper (’Five Simple Steps to Online Marketing Success’, PDF) om stappen voor ‘competitive intelligence’. Weet als marketeer goed wat je concurrent doet, en wees hem voor als je kunt. Hieronder het document op Slideshare:

Mijn twee ideeën bij het scannen van de whitepaper waren als eerste dat je toch eigenlijk, helemaal in deze tijden, uit zou moeten gaan van de eigen kracht en voor een authentieke boodschap je niet teveel gelegen zou moeten laten liggen aan wat de concurrentie doet. Als dat, ten tweede, een wat al te naïeve gedachte is (kan ik me voorstellen), dan zou je toch minstens moeten zeggen dat ‘competitieve intelligentie’ slechts één onderdeel is van je strategie.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Annelies Verhelst

    Het komt mij nog steeds over als iets wat bij de grote bureaus sowieso op deze manier wordt toegepast. Eerst de SEM-basics regelen, daarna nog es goed naar usability kijken, daarna monitoren wat dat allemaal doet. Wat de concurrentie doet hou je bij al die stappen lichtjes in de gaten lijkt mij, want je wilt wel weten waar je tegenop moet boksen. Als je concurrent op bepaalde zoekwoorden sterk gepositioneerd is, dan wil je je misschien liever richten op iets anders etc. Dus, beetje open deuren deze whitepaper, denk ik. Maar goed, dan hebben ze de basis in ieder geval goed ;-).


    10 mei 2010 om 05:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!