ReclameReview: Douwe Egberts

28 april 2010, 10:47

Douwe Egberts lanceerde maandag 26 april een nieuwe merkcampagne waarin het thema ‘Goede ideeën beginnen met goede koffie’ centraal staat. Op die dag was voor de eerste keer de TV-commercial te zien waarin Reinout en Daniëlle Oerlemans een hoofdrol spelen. Met de campagne wil Douwe Egberts Nederlandse consumenten laten zien dat koffie inspireert tot het krijgen van goede ideeën. Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat een commercial pas echt goed is, als de boodschap overkomt terwijl je geen geluid hoort. Deze commercial slaagt met vlag en wimpel voor deze test. Misschien vind ik hem zelfs wel sterker zonder geluid dan met geluid.

Credits:

Bureau: FHV BBDO

Creatie: Martin Cornelissen (CD), Joris van Elk, André Dammers en Mark Muller (CD)

Klant: Mylène Heystek, Brenda Smith en Liesbeth ten Donkelaar

Productiemaatschappij: Eyeworks

Regisseur: Yani (Hazazah)

Postproductie & geluid: Postoffice

Muziek: GoodSounds

De doelstelling:

Met de campagne wil Douwe Egberts Nederlandse consumenten loyaal aan het merk houden en ze laten zien dat koffie inspireert tot het krijgen van goede ideeën. Als oudste en grootste koffiemerk van Nederland claimt Douwe Egberts de inspirerende rol van koffie. Als je even de tijd neemt voor een goede kop koffie, dan zie je de dingen in het juiste perspectief en word je op ideeën gebracht.

De uitwerking:

Het verhaal in de commercial speelt zich af in Los Angels, waar Reinout en Daniëlle een tijd hebben gewoond. Samen genieten zij aan het zwembad van het mooie weer. Daniëlle leest het boek van Kluun, ‘Komt een vrouw bij de dokter’. Daniëlle raakt geëmotioneerd door het verhaal. Ze legt het boek neer en in haar emotie zegt ze tegen Reinout: “dit is toch niet te filmen!”, waarna ze weg loopt. Al koffiedrinkend wordt Reinout op een idee gebracht…Een inspirerend idee dat zijn leven een andere wending geeft.

Het oordeel:

Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat een commercial pas echt goed is, als de boodschap overkomt terwijl je geen geluid hoort. Deze commercial slaagt met vlag en wimpel voor deze test. Misschien vind ik hem zelfs wel sterker zonder geluid dan met geluid, want doordat Daniëlle zegt dat het boek van Kluun ‘niet te filmen’ is, wordt het toch een beetje uitleggerig. Maar ik snap natuurlijk ook wel dat het anders niet voor iedereen duidelijk zou zijn dat Reinout Oerlemans het boek ‘Komt een vrouw bij de dokter’ verfilmd heeft. Dan naar de boodschap: dat je van koffie goede ideeën krijgt, vind ik een pseudowetenschappelijke claim. Laten we eerlijk zijn: zonder dat bakkie koffie was die film er ook wel gekomen. Het is echter wel een feit dat er ontzettend veel koffie gedronken wordt door mensen die ‘met hun hoofd’ werken, dus ook tijdens brainstormsessies, overleggen en andere momenten waarop je geniale ideeën kunt bedenken. Ik snap dus wel hoe de link tussen koffie en ideeën ontstaan is. En het wordt ook niet heel zwaar gebracht, dus het kan er wel mee door.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    jan

    Met de campagne wil Douwe Egberts Nederlandse consumenten laten GELOVEN dat koffie inspireert tot het krijgen van goede ideeën


    28 april 2010 om 15:37
    Dirk van Gestel

    Precies zoals je oordeel is: het kan er mee door. Ik vind hem zonder geluid ook beter dan met. Het gaat er bij mij ook altijd om dat je meteen een gevoel hebt (primaire reacties zijn vaak waar het om draait) bij een commercial.

    Het allereerste wat ik namelijk dacht was: nu gaat er een commercial komen waarin hij gaat toegeven dat hij het niet heeft gemaakt in Amerika. In plaats daarvan wordt het een combo tussen DE en dat het juist positief is dat hij uit Amerika weg is. Dus ik vind het concept oké alleen had ik iets anders verwacht.


    29 april 2010 om 05:39
    Rob van der Reyden

    De Headline-spread in Fonk van deze week – die ik tekstueel vormgaf – zegt het: is het niet op ’n zachtst gezegd heel merkwaardig dat DE alle brand properties én alle koffiekenmerken opzij zet voor, ja, voor wat eigenlijk? Goede ideeën? Daarvoor moet je (ook) naar de RABO-bank en VVV (dat een lidwoord verloor in de strijd). En de insipratie-boost die je zou krijgen is honderdduizend keer beter gedaan door ‘Melk. De witte moter.’

    Het is opvallend dat DE of BBDO is overgestapt naar een BN-ers aanpak (de vorm) of een verzakelijking (de inhoud) zeker als het doel een loyaliteitsversteviging is, zoals i Adformatie gemeld. Ga ik nou echt (weer) een kopje DE drinken omdat meneer Oerlemans bij z’n zwembadje in LA dat ook doet? Denkt FHV-BBDO dat ik me écht zo makkelijk kan identificeren met deze GTST/EyeWorks-miljonair? Er komen nog andere BN-ers aan, dus ik vrees het ergste. En ik zwijg over het gruwelijke misbruik van BN-ers van de VVV. Pardon: VVV.


    22 mei 2010 om 12:45
    Jeedee

    De nu getoonde reclame op tv van Douwe Egberts mist echt elk ingrediënt voor n goede reclame en vooral de logica is hierin ver te zoeken .

    Even n korte uitleg over deze bedoelde reclame : er wordt door vader en zoontje van ongeveer 6 jr oud n appeltaart gebakken , tot zover n prima reclame met sfeer en en n vleugje humor. Als deappeltaart gereed is en staat te dampen komt er n moeder binnen , echter deze is veels te jong hiervoor , verkeerd gecast .

    Zij komt dus binnen en zegt , wat ruikt het hier lekker .

    Daarna pakt ze het pak koffie en ruikt hieraan .????

    Hallo, ….de appeltaart staat te dampen met n geurexplosie van jewelste , de vader en zoon hebben ontzettend hun best gedaan en vragen om waardering van de veels te jonge moeder en die omzeilt dan deze prestatie door aan het pak koffie te ruiken”??????????

    Waar is de logica ?

    Gr

    JD


    17 november 2017 om 18:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!