De waarde van Social Media Ad impressies

21 april 2010, 06:29

Nielsen onderzocht samen met Facebook in het rapport (registratie verplicht, hier de link naar de blogpost) “Advertising Effectiveness: Understanding the Value of a Social Media Impression” de waarde van advertenties op social media mét sociale context en zónder sociale context. Daarbij werd gekeken naar ad recall, awareness en koopintentie. Uit het onderzoek komt naar voren, dat advertenties mét een sociale context (social advocay noemen ze dat, denk daarbij aan het aantal fans van een merk, of dat je kunt zien wie van jouw vrienden fan zijn van een brandpage) effectiever zijn op alle drie de onderzochte factoren.

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek:

“While exposure to the homepage ad itself increased ad recall, those users exposed to both the “paid ad” and the organic impression remembered the ad at three times the rate of those just exposed to the paid homepage ad. We saw a similar effect for the other two metrics evaluated. Homepage ads increased awareness of the product or brand by 4% on average, but exposure to both homepage ads and organic ads increased awareness by a delta of 13% versus the control group. Exposure to organic impressions also impacted purchase intent as well, increasing the impact of the ad from 2% to 8%.”

In het rapport wordt veel aandacht besteed aan het verschil tussen paid en earned media. Uit de conclusie van het rapport (als je je registreert kun je het hier gratis ophalen):

“As you’ve no doubt already concluded in your own media strategy sessions, buying social media is different than buying standard online media. It’s critical that we understand advertising not just in terms of paid media, but also in terms of how earned media and social advocacy contribute to campaigns. Social advocacy and earned impressions can impact consumers in three important ways: by making them more likely to notice an ad (ad recall), to take away its message (awareness), and to increase their interest in making a purchase (purchase intent). The next step is to expand this understanding to offline sales and long-term brand value.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    linkthis sport & communicatie

    Duidelijk rapport.


    21 april 2010 om 07:37
    Laurens Bianchi

    Inderdaad een duidelijk rapport, wat mij betreft niet een geheel verrassende uitkomst. Wat ik echter veel interessanter vind, is niet de waarde van Social Media Ads, maar van “non-display” branded content…


    21 april 2010 om 11:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!