Dienstverleners kiezen precies de verkeerde ideeën

15 april 2010, 08:37

Hoe kies je uit een berg ideeën precies die ideeën die voor jouw bedrijf geld gaan opleveren? Moet je elk idee eerst dood rekenen, of juist totaal ongetest op de markt gooien? Six Fingers, het bedrijf waar ik werk, onderzocht samen met de Universiteit van Tilburg het selectieproces bij dienstverleners. Ook veel MarketingFacts lezers hielpen mee, waarvoor onze dank. Wat blijkt; de meeste dienstverleners kiezen precies op de verkeerde manier. Ze gaan aan de slag met ideeën waar ze nooit iets mee zouden moeten doen, en laten het spreekwoordelijke ei van Columbus te vaak links liggen. Lees hieronder hoe je het best het winnende idee kiest en test hoe jouw organisatie ideeën selecteert.

InnovatieonderzoekInnovatieonderzoekHet goed inrichten van het keuzeproces is dus extreem belangrijk wil je succesvol innoveren. Dienstverleners die ideeën op de juiste manier selecteren zijn aantoonbaar succesvoller in innovatie. En de positieve voordelen van succesvolle innovaties hoef ik de meeste lezers van MarketingFacts niet uit te leggen.

De wetenschappelijke literatuur geeft over idee selectie voor diensten aan dat het uitmaakt wie de ideeën kiest (bvb de directie of consumenten?), waarop gekozen moet worden (bvb winstverwachting, ROI, of gut feeling) en hoe gekozen wordt (in een vaststaand proces, of juist altijd ad hoc). Wij onderzochten of deze aspecten van idee selectie effect hebben op innovatiesucces.

Succesvol ideeën selecteren

Uit het onderzoek blijkt dat dienstverleners die precies op de juiste manier selecteren, gemiddeld 20% succesvoller zijn op innovatiegebied dan dienstverleners die dit niet doen. Een flinke winst en het mooie is dat je manier van ideeselectie te veranderen is. Het is eigenlijk best eenvoudig. Als je maar weet hoe. Oftewel, wie moet je inzetten? En waarop en hoe selecteer je vervolgens?

Wie.

Nu wisselt dit sterk per dienstverlener. Bijna iedereen betrekt de directie bij de selectie. Niet verrassend, maar soms is het zelfs puur een directiefeestje. En dan gaat het fout, want als de directie de enige beslisser is is de blik te eenzijdig, te veilig en is er te weinig marktgevoel. Een directie is nu eenmaal vaak meer met de interne organisatie dan met de buitenwereld bezig. Daarnaast wordt bij sommige bedrijven iedereen betrokken, van consumenten, marktonderzoekers tot leveranciers. Bij anderen wordt niemand betrokken naast de directie.

Wat

Wat doen succesvolle organisaties? Zij stellen een crossfunctioneel team samen met ervaren, eigen mensen en leveranciers. Directie zit hier in, maar hun stem is zeker niet allesbeslissend. Dit is de meest succesvolle manier omdat nu zowel marktkennis als de beperkingen van de eigen organisatie per idee kunnen worden vastgesteld.

Waarop

Het blijkt dat veel dienstverleners ideeën vrij streng selecteren op meerdere harde financiële, markt- (bvb wat is het verwachte marktaandeel?) of organisatiecriteria (past het idee in SAP?). Dit verhoogt het succes nu juist niet. Het is goed later in het ontwikkelproces te toetsen op bvb financiële haalbaarheid, maar een strenge selectie net nadat ideeën zijn geboren vernietigt veel gedurfde en mogelijk winstgevende ideeën. Het enige criterium waarop succesvolle dienstverleners ideeën toetsen is op de ‘gut-feeling’ van ervaren interne mensen vanuit meerdere disciplines. Dit werkt aantoonbaar het best, maar is ook precies wat er in de meeste bedrijven niet gebeurt.

Hoe

De meeste dienstverleners gebruiken een ad hoc proces voor selectie, dat per keer verschilt. En dit is onvoldoende om succesvol te zijn en te blijven. Het inrichten van een selectieproces zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie weet waar ze met ideeën terecht kunnen en waar deze aan moeten voldoen. En heel belangrijk, een proces zorgt ervoor dat er geleerd wordt van mislukkingen. Alleen ezels stoten zich namelijk twee keer aan dezelfde steen.

Test

Wil je meer weten over ideeselectie, en testen hoe jouw organisatie scoort op ideeselectie? Zie www.innovatieonderzoek.nl voor het E-book.

Het onderzoek Oog op Innovatie – Diensteninnovatie is uitgevoerd voor marketingbureau Six Fingers en de Universiteit van Tilburg. 258 respondenten gaven hun mening, waarvoor nogmaals hartelijk dank!

Tobias Braam
Manager Online Marketing bij Marktplaats / eBay

Online Marketeer, optimist, analist, nieuwsgierig, blogger, data driven, nieuwe dingen, mensen, de ultieme plek op aarde. Online Marketeer bij Marktplaats / eBay

Categorie
Tags

5 Reacties

    Wijk

    Gut feeling werkt enkel als het vanuit het reclame bureau wordt gedaan. Marketeers hebben hier een gebrek aan venadaar dat ze marketing zijn gaan doen. Is een algemeen bekend verhaal.

    Marketeers kunnen hierdoor enkel beslissingen nemen die onderzoek voor hen heeft neer gelegd. Onderzoek is hetgene wat innovatie in de weg staat, en natuurlijk de marketeer die dit heeft laten doen.


    15 april 2010 om 14:00
    MCBouncer

    Ach gut…

    “Marketeers hebben hier een gebrek aan venadaar dat ze marketing zijn gaan doen. Is een algemeen bekend verhaal.”

    Hoe kom je aan deze stelling? Heb je hier onderzoeksresultaten voor of beredeneer je dit ook op “gut feeling”? Volgens mij is dit niet de “gut feeling” waar het artikel over gaat. Of werk jij misschien voor een reclamebureau?


    15 april 2010 om 16:08
    Tobias Braam

    Hoi annoniempjes, allereerst dank voor jullie reacties. Altijd erg leuk om te kijken of hetgeen ik onderzocht wordt ook wordt herkend in de praktijk.

    @ Wijk, het is waar denk ik dat sommige marketeers zich achter marktonderzoek verschuilen. Zie ook mijn eerste onderzoekje, dat gaat erover dat marktonderzoek zorgt voor incrementele innovaties. Maar ik vind het wel een beetje een eenzijdige reactie, MKB bedrijven bijvoorbeeld werken mijn inziens juist op gut feeling, en hebben geen geld voor marktonderzoek. Hyves is denk ik een goed voorbeeld, niet?

    @ MC Bouncer,

    lol, ik zou graag zo’n onderzoek zien trouwens.

    En btw, gut feeling heeft slechte en goede uitkomsten denk ik


    15 april 2010 om 18:04
    Pepijn

    Bedrijven, met name in Nederland, hebben te vaak het idee dat er eerst wetenschappelijk bewijs moet zijn dat aantoont dat iets werkt, voordat ze er aan beginnen. Het gevolg is dat het langdurige processen zijn en innovatie op zich laat wachten. Een groter vertrouwen in ‘gut feeling’ zou niet gek zijn. Mocht het misgaan dan levert dat ontzettend veel inzicht op in je doelgroep – wat je helpt betere inschattingen in toekomstige projecten. Interessante sites zoals battle of concepts of http://www.brainrack.com geven bedrijven de mogelijkheid om ideeen aan te trekken van buitenaf.


    16 april 2010 om 11:34
    Wijk

    Tobias Braam,

    Verwar ondernemers niet met marketeers. Alles succesvolle bedrijven als Hyves, Apple etc. Zijn groot gemaakt door ondernemers.

    Marketeers komen pas later aan boord en werken enkel in loondienst. Ook missen zij de passie om een bedrijf groot te maken. Dat vind je enkel bij een ondernemer.


    16 april 2010 om 14:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!