Enhanced reading: e-Books business ideeën per genre

13 april 2010, 05:14

Op 28 januari schreef ik een stuk over nieuwe business modellen door e-Books. Daarin ging het met name over de kans dat uitgevers dezelfde fout maken die de muziek- en filmindustrie al eerder maakten. Namelijk, niet op tijd werkende businessmodellen voor het consumeren van digitale boeken bieden. Uitgevers piekeren zich suf over dit vraagstuk. Is er nog wel een business model voor boeken, of moeten schrijvers zich gewoon tevreden stellen met inkomsten uit publieke optredens, lezingen en dergelijke? Want straks krijgen ze voor hun boek nog maar een klein deel van 1 euro die het in (bijvoorbeeld) de Apple store oplevert? 26 gratis ideeën om lezen met e-Books leuker te maken maar er vooral ook andere business modellen aan te koppelen. Ieder genre zijn eigen succes.

Verarming van de boekenmarkt?

In dat geval is het voor de schrijver niet meer zo aantrekkelijk om veel tijd aan schrijven te besteden. Verarmt de boekenmarkt dan niet vreselijk? Eerlijk gezegd weet ik het niet precies. Het traditionele model waarbij de keten bestaat uit een schrijver, een uitgever en een retailer, zal in ieder geval veranderen. Maar wie wordt dan de schakel tussen schrijver en lezer? De uitgever of de retailer. Welke kant gaat het uit? Wat mij betreft zien we het wel. Zolang de lezer maar kan blijven genieten van een pluriform aanbod. En daarmee zeg ik zeker niet dat de vaste boekenprijs ook in het digitale domein gehandhaafd moet worden.

Kansen met enhanced reading

Wat betreft het gebruik van een e-Book (de andere kant van het business model) denk ik dat er ontzettend veel kansen liggen om de consument te laten betalen voor content. En dan vooral voor extra content, ofwel de ‘enhancement’ van het lezen. Met enhancement bedoel ik alle toevoegingen waarmee het lezen van digitale boeken leuker, levendiger en interessanter gemaakt kan worden dan het lezen van een ‘normaal’ boek. Daarbij moet mijns inziens de nadruk vooral liggen op relevante toegevoegde waarde. Ik ben eens gaan denken en geef je hier een aantal ideeën mee voor verschillende categorieën boeken. Lekker voor de vrijdag middag, ter inspiratie voor het weekend.

Fictie en non-fictie:

  • achtergrond informatie over de research die een schrijver doet voor een boek. David Baldacci voegt deze informatie toe aan zijn nieuwe boek ‘Deliver us from Evil’. Hij toont met audio, video en fotomateriaal waar hij zijn ideeën vandaan haalt en beantwoord daarmee vragen van lezers.
  • applicaties waardoor je tijdens het lezen live kunt chatten met de schrijver
  • een toevoeging van Google Streetview waardoor je in de boeken images kunt zien van de locaties.
  • direct een reis boeken naar een locatie die in het boek wordt beschreven. Bijvoorbeeld het kasteel waar de doktorsroman zich afspeelt, of naar Washington om te zien waar de laatste Dan Brown zich afspeelde.
  • historische beelden bekijken die komen uit de research die een schrijver deed voor zijn roman. Over de oorlog of over rampen. Het maakt de beleving nog echter.

Kookboeken:

  • ‘how to’ filmpjes erbij. Ik heb ooit eens met Joop Braakhekke gesproken over het maken van filmpjes van 20 seconden over hoe je bijvoorbeeld een biefstuk bakt of hoe je mayonaise maakt.
  • reizen boeken naar bestemmingen waar je met de lokale bevolking de gerechten gaat maken of de wijn gaat proeven bij de boer die hem maakt.
  • directe bestellijsten maken voor de supermarkt om de hoek die de tas met producten voor je klaar zet.
  • je vrienden uitnodigen voor het consumeren van de recepten die je maakt door een koppeling met Hyves

Educatief:

  • kinderen met leerproblemen de stof laten zien of horen, in plaats van lezen. Ook handig bij dislectie.
  • moeilijke vraagstukken uitleggen met animaties of video.
  • bekende figuren van televisie betrekken in het leerproces waardoor de leerstof leuker wordt en de aandacht verbetert.
  • koppeling met wiki’s om de kinderen extra informatie te geven over wat ze aan het doen zijn.
  • tijdselementen toevoegen. Dus een taak geven met een tijdslimiet eraan, die letterlijk in beeld is.
  • onderwerpen animeren voor betere verklaring van de teskt. Bijvoorbeeld bij biologie, scheikunde of natuurkunde.

Kinderboeken:

  • je eigen stem opnemen terwijl je het verhaaltje leest. Dan kunnen je kinderen later het verhaaltje terug horen met de stem van hun pappa of mamma, makkelijk voor onderweg.
  • plaatjes beter bekijken en onderzoeken door ze te vergroten.
  • kinderen helpen bij de uitspraak. Ze horen meteen of ze het goed of fout hebben gedaan.
  • grotere letters maken.
  • de figuren in kinderboeken animeren zodat het verhaal meer gaat leven.
  • de eigen foto of naam van de kinderen met een druk op de knop in het verhaal plaatsen, zodat het kind de hoofdpersoon vervangt.
  • kaartjes kopen voor de pretparken waar het verhaal wordt verlengd.

Zakelijke boeken:

  • de aantekeningen (geel in de kantlijn) erbij downloaden van de guru op dit gebied. Wat waren zijn gedachten bij het lezen van dit boek?
  • samenvattingen van nieuwe boeken lezen zodat je als eerste op de hoogte bent.
  • daarvan kun je dan ook een podcast klopen, die je in de auto even luisteren kan. Eenmaal bij je afspraak ben je weer helemaal bij.
  • aansluiten bij netwerken die zich met dit onderwerp bezig houden.
  • direct in contact komen met bedrijven die je kunnen helpen met de vraagstukken waarmee je zit. Leuke nieuwe ingang voor de consultancy sector.

Dat waren zomaar even wat ideeën in een half uurtje. Wie heeft er meer? Mail ze alsjeblieft op rob@webtopia.nl, zet ze in de comments hieronder dan vul ik de lijst aan en zet hem weer door in een artikel.

Rob van Beek
eigenaar bij WebTopia

Rob van Beek deed onder andere bij KPN en Reed Business veel ervaring op met internet. Zo stuurde hij onder andere Planet.nl aan. Met WebTopia helpt Rob bedrijven online succesvoller te worden door de online beleving voor de klant te verbeteren. Daarnaast exploiteert Rob een aantal eigen websites met pertners. Rob staat bekend als betrokken en zeer gemotiveerd. Een ervaren adviseur in online marketing en strategie. Een echte ondernemer en gemakkelijke communicator.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!