Grappies in Appie tijdens Pasen

8 april 2010, 02:35

Met Pasen startte Albert Heijn een zoektocht naar easter eggs in Appie. Bij de lancering van Appie versie 1.5 begin maart, waren er vijf nieuwe easter eggs verstopt, die tot op dat moment niet ontdekt waren. Met Pasen werd iedereen opgeroepen de ‘Grappies van Appie’ te gaan zoeken, in ruil voor een iPhone voetje. Via het Twitteraccount @grappievanappie werden mensen getipt over waar ze een grappie in Appie konden vinden. Als hoogtepunt kon iedereen op zoek gaan naar het zesde grappie: een gouden voetje die in een echte Albert Heijn verstopt lag. De eerste die deze wist te vinden, won een iPad.

Iedereen die één van de vijf grappies vindt, en de productnaam invult op www.ah.nl/grappievanappie krijgt een iPhone voetje thuisgestuurd. Het voetje is gemaakt om je een handje te helpen in de keuken, zodat je Appie (vooral de kookstand) makkelijk op je aanrecht kan gebruiken. De actie loopt nog t/m 16 april, dus ook nu kunnen de voetjes nog aangevraagd worden.

Easter Eggs in Appie

Albert Heijn heeft bij de eerste versie van Appie voor de iPhone (versie 1.0) ook al een vijftal easter eggs verstopt (de oude filmpjes zijn hier nog terug te zien). Door het juiste product in te voeren bij het boodschappenlijstje in Appie en op de detailpagina van het product te kijken (door het grijze pijltje aan te klikken), krijgt de gebruiker als verrassing een leuk filmpje. Voor de easter eggs in versie 1.5 zijn ook voor twee A-merken easter eggs ontwikkeld: Friesche Vlag Milk & Fruit en Knorr Wereldgerecht Yakitori. Dit is eigenlijk een soort van ‘easter eggvertising’ omdat gebruikers nu zelf op zoek gaan naar reclame. Wie alle vijf grappies wil zien en dus niet zelf wil zoeken, kan hier een filmpje bekijken dat Amsterdam Ad Blog maakte van alle vijf easter eggs.

iPad actie

Als hoogtepunt moesten mensen op zoek gaan naar het zesde grappie. Het zesde grappie was niet in Appie zelf, maar in een echte Albert Heijn verstopt. Om die te kunnen vinden moest je het volgende raadsel oplossen: ‘In de Appie in Appie staat waar het voetje achterin het schappie staat van het grappie in Appie. Snappie?’

Door te zoeken in Appie in het onderdeel ‘In de Appie’ kon je een gouden eitje vinden. Daar stond een GPS coördinaat van de Albert Heijn in de Rijnstraat in Amsterdam. Je moest daarbij ook weten welke vijf grappies er waren, omdat het gouden voetje achter één van die vijf te vinden was.

Binnen een half uur na de start van de actie, werd het raadsel al gekraakt en was de Albert Heijn bekend. Aangezien deze winkel tijdens Pasen gesloten was, werd het aantal mensen die het raadsel achterhaalden (zelf of via andere Twitteraars) steeds groter. Enkele tientallen mensen stonden dan ook bij de winkel (eentje zelfs al om 5 uur in de ochtend) om als eerste de winkel in te rennen. Hieronder is de gelukkige winnaar te zien.

Twitter

Via het Twitteraccount werd op eerste Paasdag vroeg gestart met het geven van tips over de grappies. Vanaf het moment dat iPhoneclub over de actie schreef, nam het aantal tweets en followers op Twitter sterk toe. Alle tweets voorzien van #Appie werden in een Twitterfeed op de actiesite gezet, zodat ook mensen zonder Twitter daar de tips konden lezen. Ondanks dat de vijf grappies snel werden gevonden (via zoeken of technisch), bleven de meeste Twitteraars en bloggers in hints over de grappies praten. Het werd niet meteen gewaardeerd om in een reactie de productnamen te tippen, omdat de lol van het zoeken er dan af was. Veel Twitteraars starten hun zoektocht ook via het Twitteraccount en bleven grappie van Appie vragen om specifieke tips over de grappies die ze nog niet gevonden hadden.

Doel en resultaat

De aanleiding van de actie (ontwikkeld door bureau MUSE Amsterdam) waren de nog niet ontdekte easter eggs. Pasen was een logisch moment om daar iets te mee doen. Het doel was om de aandacht voor Appie onder iPhone gebruikers te verhogen door gebruikers te activeren te zoeken naar de grappies in Appie. De reacties van de (uiteindelijk rond de 270 followers in twee dagen) Twitteraars waren zeer positief.

In twee dagen werden enkele duizenden grappies bekeken binnen Appie, en werden er een aantal duizend voetjes aangevraagd. Op dit moment komen de aanvragen nog steeds binnen aldus Karlijn van den Berg van Muse Amsterdam.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    evroekel

    Mooi om te zien hoe de huidige app weer even onder de aandacht wordt gebracht. Mooie aktie!


    8 april 2010 om 17:32
    Darold

    Howdy would you mind sharing which blog platform you’re using? I’m going to start my own blog soon but I’m having a tough time selecting between Blgdpngine/WoroEress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!


    12 juli 2016 om 01:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!