3D-tv zonder bril, iPhone app CitySourced en marketing start-up ReviMedia in Bas Blikt

29 maart 2010, 04:08

Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Deze week: 3D-tv zonder bril, McDonalds-parttimers inwerken met Nintendo DS, ‘de duurste sneakers ooit’, start-up ReviMedia en iPhone app CitySourced. Schreven we vorige week nog over de universele 3D-bril, nu hebben Taiwanese en Zweedse researchers een techniek gereed waarmee 3D-displays zonder bril te bekijken zijn. De techniek bestaat uit een scherm met prismaatjes.

De methode bestond al, maar functioneerde eigenlijk nog niet naar volle tevredenheid. Ten eerste beeldpixels kampte de techniek met ‘crosstalk’: kijkers konden pixels, bedoeld voor het linkeroog, met het rechteroog zien en vice versa. Een tweede probleem was de lichtopbrengst: hoe beter het scherm functioneerde, des te donkerder het beeld. De onderzoekers claimen nu een scherm te kunnen laten ontwikkelen dat een laag percentage crosstalk combineert met een lichtopbrengst tot 90 procent.

Iemand inwerken met Nintendo DS

In de Japanse krant Nikkei stond deze week dat McDonalds gebruik gaat maken van handhelds om nieuwe medewerkers in te werken. Parttimers die bij het bedrijf starten, zullen een trainingsprogramma genaamd eSmart volgen. De Nintendo DS wordt hierbij in combinatie met speciale software als cursusmateriaal gebruikt. McDonalds verwacht op deze manier de trainingstijd van nieuwe medewerkers te kunnen halveren.

‘ Duurste sneakers ooit’

In de categorie ‘design’ deze week ‘de duurste sneakers ooit’. De Aziatische Nederlander Hing Yeung ontwierp het schoenenpaar voor Volkswagen, bedoeld als originele actie om aandacht te vragen voor de Polo 444. Op het prijskaartje van de sneakers staat een bedrag vermeld van 23.444 euro, maar dan krijg je deze wagen er wel gratis bij.

Meld vernielingen via de iPhone

Een internetinnovatie die we ditmaal willen uitlichten, is CitySourced, de gratis iPhone app die vorige week werd gepresenteerd op het Texaanse tech festival SXSW. Burgers in meer dan 1900 Amerikaanse steden kunnen aan de hand van de applicatie foto’s maken van vernielingen in hun buurt, en deze sturen naar de verantwoordelijke beleidsmakers. City Sourced vervult een rol als intermediair, door de foto op te nemen in een emailbericht en deze te forwarden naar de juiste gemeentelijke instantie.

Ten slotte een Nederlandse start-up die sinds februari officieel in New York en Panama actief is: ReviMedia. Mede-oprichter Bas Offers vertelt in een interview meer over het online marketingbureau, dat eveneens eigen producten lanceert. “In de US richten we ons op sales en marketing, terwijl ons Panamese kantoor zich richt op de ontwikkeling van diensten en product development, in combinatie met het ontginnen van de Latijns-Amerikaanse markt.”

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!