Bas Blikt: Universele bril 3D-tv, Ubuntu versie 10 en de commerciële waarde van Foursquare

21 maart 2010, 09:40

Wekelijks een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Deze week: drie designersideeën die het bederven van voedsel voorkomen, besturingssysteem Ubuntu, Starbucks-badges op Foursquare en een universele 3D-bril.

Als we in de toekomst ‘s ochtends gaan ontbijten, dan zouden we ons niet meer hoeven zorgen te maken of we nog vers beleg in de koelkast hebben liggen. Diverse designers houden zich momenteel bezig met het bedenken van ideeën om ons op tijd te attenderen op het bederven van eten. Ten eerste een apparaat dat je kunt vastplakken aan je ijskast en de streepjescodes van je supermarktartikelen kan inlezen en registreren. Ten tweede een streepjescode die vervaagt naarmate de artikelen hun mate van houdbaarheid verliezen. Ten slotte: een koelkast waar je goed het overzicht over hebt door functionaliteiten waarmee je de deur doorzichtig kan maken en de inhoud 360 graden kan laten draaien.

Ubuntu

Eenmaal klaar met ontbijten, starten we onze (tablet)-pc op. Op welk besturingssysteem laten we die draaien? Waarschijnlijk op Windows of Snow Leopard, maar er zijn genoeg alternatieven. Waaronder Ubuntu, een gratis programma waar Idealize-Thinkstyler Blauw een artikel over schreef. “Is Ubuntu nieuw? Nee! Ubuntu is er al sinds 2004. Waarom bespreek ik Ubuntu dan nu? Nou, omdat er een nieuwe versie aan zit te komen (versie 10 op 29 april) en er inmiddels zoveel handigheidjes beschikbaar zijn die het gratis Operating system de moeite waard maken.”

Starbucks-badge

Gedurende de dag drinken we, zoals dat hoort bij werknemers, koffie. Buiten kantoor wellicht het liefst bij Starbucks: sinds kort looft de Amerikaanse koffieketen namelijk beloningen uit aan zogenaamde barista’s: mensen die frequent een koffiebar bezoeken. Consumenten die vijfmaal via Foursquare, een op locatie gebaseerde variant van microblog Twitter, inchecken bij één van de Starbucks-vestigingen, krijgen een virtuele badge uitgedeeld. De actie onderstreept andermaal de toenemende commerciële waarde van location-based services.

Universele 3D-bril

Aan het eind van de dag gaan we thuis op de bank liggen en kijken we naar een 3D-film. XpanD, een Philips-leverancier, heeft een 3D-bril ontwikkeld die met bijna alle merken 3D-televisies zou moeten werken. XpanD zou met de universele 3d-bril een belangrijk kritiekpunt op de aankomende 3d-tv’s wegnemen.

De 3d-brillen die elektronicafabrikanten, al dan niet als extraatje, leveren bij hun tv’s, werken namelijk alleen met 3d-tv’s van dat bepaalde merk.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

5 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    De 3D-bril wordt op dit moment al gebruikt bij Dok6 in Panningen. Is dit bij alle bioscopen al het geval? Dit zou dus de bril zijn die ik thuis moet gaan gebruiken in een paar jaar?


    22 maart 2010 om 06:55
    Erik Dijkstra

    Vreemd? Starbucks wil dus eigenhandig de betekenis van het woord Barista veranderen?

    (uit wikipedia:)

    “Een barista is een vakman of -vrouw die zich toelegt op het bereiden van espresso en aanverwante dranken als cappuccino. “


    22 maart 2010 om 09:59
    Kue Lebaran

    Really very good information web page


    8 augustus 2011 om 04:00
    viagra

    Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for your next write ups thank you once again


    9 december 2014 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!