SES Keynote #1: Getting Ready for Search 3.0

18 maart 2010, 10:30

Het internationale rondreizende circus genaamd SES (Search Engine Strategies) heeft gister en vandaag zijn tenten opgeslagen in het hartje van Amsterdam. Het Krasnopolsky Hotel is deze dagen het mekka voor online marketeers. Het is iets na half 10 als de imponerende Grand Ballroom langzaam begint te vullen met SEM nieuwsgierig en geïnteresseerde mensen. Het openingswoord is aan dagvoorzitter Ronnie Overgoor die in enkele korte zinnen iedereen welkom heet en eigenlijk direct het woord geeft aan Bill Hunt van Back Azimuth Consulting.

Bill Hunt verteld ons dat hij al sinds het prille begin een internet marketeer is en in het verloop van de tijd Search heeft zien veranderen. In het prille begin was Search een functie en werd het sporadisch ingezet als project. Daarna werd Search meer gezien als campagne matig en kreeg het een tactische vorm. In de afgelopen periode krijgt Search steeds meer gecentraliseerd karakter, waar binnen de organisatie Search een belangrijke positie inneemt. In een meest ideale situatie is Search geïntegreerd binnen de organisatie, waar het een kritisch onderdeel is van de marketingmix. Bill ziet een trend waar bedrijven steeds minder aan Search gaan uitgeven en zich volledig op Social Media storten. Ze vergeten daarbij de synergie te zien tussen Search en Social en hoe het elkaar kan versterken.

Bill geeft ons 4 “big ideas” om over na te denken:

Big Idea #1:

Gebruik de waarde en kracht van Search in de complete marketingmix. Een voorbeeld is een bedrijf waar Bill voor heeft gewerkt waar een goede keyword analyse heeft geresulteerd in een besparing van 300.000 dollar. Organisch goed gepositioneerde woorden werden uitgezet in paid campagnes. Synergie van verschillende afdelingen en disciplines zijn daarbij het sleutelwoord.

Big Idea #2:

Gebruik de keyword data die je hebt en zie de mogelijkheden die het biedt. Voorbeeld: een klant van Bill was bezig met een nieuwe site (nieuwe indeling) en zat qua keywords vooral op de algemene woorden. Keyword onderzoek bleek dat qua conversie de klanten op andere woorden zochten en dat daar te weinig budget heen ging in de ontwikkeling. De kracht van keyword analyses wordt hiermee verder onderstreept.

Big Idea #3:

Maak gebruik van de kracht van social channel marketing. Een hoop bedrijven zetten de door hun gecreëerde content op sociale netwerken, zonder na te denken over de impact op search. Een hoop van deze netwerken zijn goed vindbaar in zoekmachines. Het bekijken van deze data geeft goede inzichten qua bezoekers en de wensen.

Big Idea #4:

Letterlijk noemt Bill dit idee: “Create the Voice of the Consumer”. Tools snappen niet wat consumenten willen, maak dus contact met invloedrijke consumenten. Als voorbeeld gaf hij hoe het persbericht van Sony over de 3D televisie totaal niet aansloot bij de snippet in de zoekresultaten en de site. Door het persbericht ranken belangrijke sites als Techcrunch en Engadget binnen 40 minuten bovenaan (positie 1 t/m 7) op zoektermen die te maken hebben met de 3D LCD tv. Denk hier dus over na en gebruik de kracht van bloggers.

De 3 take aways volgens Bill:

#1: Maak gebruik van de kracht van de search data en zorg ervoor dat je een belangrijke stem krijgt binnen de organisatie en keuzes die gemaakt worden.

#2: Kijk naar de vraag naar informatie en schrijf content die antwoord geeft op vragen die zoekers hebben (denk aan: how-to’s).

#3: Zorg ervoor dat je mensen weet te binden die op dit moment geïnteresseerd zijn in producten of diensten die je aanbiedt.

Het gebruik maken van de kracht van de Search en content schrijven die antwoord geeft op vragen die bezoekers heeft zijn wat mij betreft de twee zaken waar je direct mee aan de slag kan. Bekijk je analytics data, hoe vinden zoekers mijn site, wat voor keywords gebruiken ze en wat kan ik daar van leren. Gebruik deze gegevens om content te schrijven met een toegevoegde waarde: content die antwoord biedt op vragen die zoekers hebben.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!