SES Amsterdam: Webanalytics & conversieoptimalisatie

18 maart 2010, 14:48

De SES Amsterdam bood op de tweede dag niet alleen keynotes aan, maar ook diepere inhoudelijke sessies in zogenaamde parallelsessie rondes. Zo vlak voor de lunch was het podium in de Grand Ballroom gereserveerd voor Andre Scholten van Traffic4u en Karin Bakker van Oxfam Novib. In deze gecombineerde sessie werd gekeken naar webanalytics en de case van conversieoptimalisatie bij Oxfam Novib. Scholten begon zijn presentatie met resultaten uit een onderzoek die zijn collega “Master Mark” heeft gedaan. Een samenvatting van de bevindingen daaruit:

Drempels, waar lopen gebruikers tegenaan

– Vastzitten in een traditionele gedachtegang

– Gebrek aan Web Analytics doelstellingen

Wat kunnen we goed:

– Efficienter adverteren met behulp van Web Analytics

– Alle informatie voor de click.

Algemene conclusies uit het onderzoek zijn:

– Toegevoegde waarde van Web Analytics wordt steeds duidelijker

– Potentie = groot, maar alles gaat nog niet zoals we het zouden willen.

De bevindingen uit dit onderzoek zullen overigens binnenkort uitgebreider verspreid worden. Houdt de bekende blogs daarvoor in de gaten.

Sitespeed

In het volgende deel van de presentatie neemt Andre alvast een voorloper op conversieoptimalisatie: Sitespeed. De snelheid van een website is belangrijk voor conversies en ook steeds belanglijker voor SEO (aldus Matt Cutts). Maar hoe verbeter ik de snelheid van mijn site en misschien nog belangrijker: hoe weet ik wat de snelheid van mijn site is? Andre komt met een lijstje handige tips en tools:

  • Als eerste de opbouw van de code. Sommige onderdelen van de site kunnen tegelijk door een browser worden ingeladen, denk aan bijvoorbeeld stylesheets. Andere onderdelen moet een-voor-een worden gedaan, denk aan Javascript.
  • Ten tweede: Caching. Andre maakt de analogie met koekjes. “Je kunt in de supermarkt alle ingrediënten kopen en dan zelf je koekjes gaan maken. Maar je kunt ook naar het schap met de kant en klare ingepakte producten lopen”. Als je caching aanzet op je webserver, zorg je ervoor dat alle informatie waar een pagina uit is opgebouwd, wordt opgeslagen zodat de pagina sneller inlaad voor een gebruiker.

Tools om je snelheid te meten en analyseren

Andre komt in zijn presentatie met een praktisch lijstje aan tools die gebruikt kunnen worden de snelheid van je site te meten en te analyseren.

Google Page Speed

Yahoo !Slow

Plugins in Google Chrome

Google Webmaster Tools

Conversie attributie

Andre stipt vervolgens een interessant punt aan: conversie attributie. Welke campagnes hebben mee gedaan in het aanbrengen van een conversie en in welke mate was hun rol hierin belangrijk? Wie krijgt de credits en wie niet. Andre stelt: “Vaak hoor je dat we van 1% naar 1,2% zijn gegaan en dus 20% gegroeid zijn. Maar dat klopt niet. Het heeft namelijk impact op meer dan 1 doel en zo moet je het ook gaan beoordelen. Last cookie counts geldt niet meer. Wat ik jullie hierover wil meegeven is: denk er over na. Ik weet dat het een moeilijk vraagstuk is, dus doe het met babystapjes”.

Oxfam Novib

Vervolgens was het de beurt aan Karin Bakker om de case conversieoptimalisatie te laten zien namens Oxfam Novib. In deze case staat “Oxfam Novib pakt uit”. Dit is een cadeau uit de webwinkel van Oxfam Novib. De ontvanger krijgt eigenlijk niets (behalve een mooie kaart) Het echte cadeau gaat naar iemand in een arm land. Uitgangspunt van de case was: conversieverbetering.

Het stappenplan zag er als volgt uit:

Stap 1: Analyse

Stap 2: Optimalisatie doelstellingen bepalen

Stap 3: Hypothesen opstellen

Stap 4: Conclusie, resultaten en vervolgstappen

Wat heeft Oxfam Novib geleerd

Organisatorisch (structureel testen, alle partijen betrekken, kennisopbouw binnen eigen organisatie)

Doortesten op productcombinaties loont

Belang van overtuiging en inspelen op emotie weegt zwaarder dan usability

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!