T-Mobile favoriet voor sim only abonnement

9 februari 2010, 06:32

Respondenten die online op zoek gaan naar een sim only telefoonabonnement, wijzen T-Mobile aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in januari uitvoerde. T-Mobile passeert daarmee haar eigen dochter Ben, een half jaar geleden nog de winnaar van hetzelfde onderzoek. Ook KPN staat met een tweede plaats nu boven Ben. Tijdens het onderzoek werden in totaal 41 verschillende websites bezocht, waarover 198 individuele beoordelingen werden gegeven.

De winnaar

T-Mobile heeft vermoedelijk geleerd van de eigen dochter, want het is nu het moederbedrijf dat op veel van de onderzochte deelaspecten het best presteert. De website van de winnaar scoort eerste plaatsen op informatiewaarde, vertrouwen en eerste indruk. De website van Ben presteert op vrijwel alle gebieden nog steeds bovengemiddeld, maar komt ditmaal niet verder dan een derde plaats. Ben krijgt echter wel de uiteindelijke voorkeur van 15% van de respondenten, waarmee het de prestatie van T-Mobile evenaart. De onderlinge verschillen in de top van het klassement blijven daarmee klein.

KPN.com stijgt

Met een Web Performance Score die bijna een punt hoger ligt dan bij de eerste meting, verzekert KPN zich van een tweede plaats op de ranglijst. De website scoort op alle deelaspecten hoger dan bij het vorige onderzoek. KPN heeft volgens de respondenten de meest gebruiksvriendelijke website, en doet wat informatiewaarde en vertrouwen betreft maar net onder voor T-Mobile. Uiteindelijk zou 7,5% van de respondenten een abonnement bij KPN willen afsluiten. Omdat de overige merknamen van KPN echter minder goed presteren dan bij de eerste meting, weet het concern als geheel ditmaal een kleiner deel van de respondenten te overtuigen.

De verschillen bovenin het klassement zijn erg klein

Telfort en Vodafone van het podium

De opmars van T-Mobile en KPN heeft in Telfort en Vodafone twee slachtoffers gemaakt. De voormalige nummers twee en drie van het klassement krijgen beide hogere waarderingen voor de vormgeving van de website, maar scoren op veel andere deelaspecten lager dan een half jaar geleden. Ook wat vindbaarheid betreft moeten beide websites inleveren, al blijven ze op dit onderdeel bovenaan staan. Telfort weet toch 10% van de respondenten te overtuigen, terwijl Vodafone door 5% als favoriet wordt aangewezen. Zowel Telfort als Vodafone zou volgens de respondenten beter presteren wanneer er meer aandacht besteed zou worden aan het overzichtelijk maken van de verschillende abonnementen en kosten.

Onderzoeksopzet

Voor het onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 20 en 48 jaar oud. De respondenten werden gevraagd op het internet op zoek te gaan naar een aanbieder van sim only telefoonabonnementen. Welke voorkeuren doorslaggevend waren bij de uiteindelijke keuze voor een aanbieder, was geheel aan de respondenten. WUA! legde het zoekgedrag en de opgedane indrukken vast, en berekende aan de hand daarvan de verschillende Web Performance Scores. Hierdoor wordt het voor een aanbieder inzichtelijk wat cruciale beslismomenten van consumenten zijn op hun website. Wanneer en waarom haken consumenten af? Waarom hebben ze juist de voorkeur voor een aanbieder?

Conclusie

Waar de twee nieuwe koplopers beide significant hoger scoren dan een half jaar geleden, behalen Ben, Telfort en Vodafone allen lagere Web Performance Scores dan bij de eerste meting. De onderlinge verschillen blijven echter klein, dus we zijn benieuwd of de volgende meting weer aanzienlijke veranderingen laat zien. Wel ziet het ernaar uit dat KPN het gewicht van het eigen concern in toenemende mate zelf moet dragen. Bij het eerste onderzoek stond KPN nog met vijf merknamen in het klassement, maar nu weet naast KPN zelf alleen Telfort een aantal respondenten te overtuigen. T-Mobile en Ben genieten momenteel met 30% van de respondenten de meeste voorkeur. We vragen ons af hoe Ben reageert op haar verlies van de nummer één positie. Zou het kunnen zijn: ‘Ben zo weer terug!’?

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sim-only net

    Begin dit jaar is de site van tmobile flink aangepast zag ik. Stuk duidelijker vind ik, blijkbaar ook zijn vruchten afgeworpen. Wat jammer is dat hun affiliate feed link naar oude paginas linken 😉


    13 februari 2010 om 23:21
    Rene Timmer

    Zo te zien wordt deze test jaarlijks gedaan zodat je inderdaad kunt zien dat het stuivertje elk jaar gewisseld wordt. En dat het niet alleen belangrijk is je sim only abonnement scherp in de markt te zetten, maar dat men ook gemakkelijk een abonnement moet kunnen afsluiten, en daarbij alle gegevens ter beschikking is die men ook nodig heeft om sim only aanbiedingen [hyperlink verwijderd door de M! Redactie] van de betreffende sim only aanbieder te kunnen aanschaffen. Gezien de sim only markt aanzienlijk in mate toeneemt is zo’n dergelijk onderzoek bijzonder interessant en waardevol voor de sim only aanbieders. Zouden we ook zon dergelijk onderzoek kunnen doen bij de klanten service van sim only aanbieders, verkopen is 1 ding, klanten bedienen en behouden is een andere tak van sport.


    14 maart 2011 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!