De buzz value van nieuws & social media voor de top 20 merken VS

9 februari 2010, 05:48

Het Media Value Report van General Sentiment onderzoekt welke waarde (in harde dollars) we zouden moeten toekennen aan online buzz, content en conversaties op social networks. Het volume en de kwaliteit van deze online buzz hebben invloed op de brand performance, en dat is dan weer van invloed op de hoeveelheid advertising dollars. Raden welke van de merken in de VS op nummer 1 staat? Goed zo: Google leidt met $669.629.305 aan buzz waarde (via: TechCrunch). Op twee staat Microsoft, op drie Sony, op vier Apple, op 5 Yahoo en op 6 Intel. Hieronder het rapport en de volledige lijst:

Hieronder zie je hoe ze het ongeveer gedaan hebben. Er zit veel sentiment mining in, en allerhande natuurlijk zorgvuldig doorontwikkelde rekenmethodes. Toch moet onderstaand plaatje ongeveer voor de onderzoeksverantwoording doorgaan:

Omdat Twitter hot is op dit moment, hebben ze bij General Sentiment bedacht om de waarde van de microblogdienst apart door te rekenen. TechCrunch schrijft:

“Google topped the rankings, with value of its “buzz” itemized at $669.6 million. Google’s social media reach costs $402 million, with its Twitter reach alone valued at $22.8 million. On the other hand, Apple came in fourth with total buzz reaching $293.2 million; social media buzz valued at $223.7 million; and Twitter reach valued at $5.6 million.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!