Review nieuwe corporate recruitmentsite All Options

4 februari 2010, 12:43

Via I-Kloon kwam ik er deze week achter dat All Options, een Amsterdamse beurshandelaar, een nieuwe corporate recruitmentsite heeft gelanceerd. Tijd voor een review!

Design

Het design is druk, je moet er van houden, maar ik denk dat het wel bij deze organisatie past. De wiskundige formules op de achtergrond staan natuurlijk voor de rekenkracht die traders moeten hebben.

De site is helemaal in Flash gemaakt, een drama vind ik dat altijd. Niet alleen omdat het dus niet (of in ieder geval niet goed) indexeerbaar is in Google en je dus niet mee kan profiteren van de 15 miljoen zoekopdrachten elke maand, maar persoonlijk vind ik het ook altijd een drama om te navigeren. De back knop werkt namelijk niet en je wordt verplicht de structuur te volgen die de site bepaald. Als gebruiker wil ik graag in de driving seat zitten. Flash is mooi om dingen op websites te maken, maar een hele website in Flash blijft wat mij betreft een absolute no-no.

Video

De video’s op de site zijn best aardig gedaan. Een dag in het leven van een trader geeft een leuk inzicht en ook de corporate recruiter komt in beeld. Helaas is zoals ook I-Kloon al zegt het steenkolen Engels te lachwekkend voor woorden.

Verder heeft men gekozen voor het gebruik van een eigen video player. De logica daarvan ontgaat mij altijd een beetje, ik zou de video’s liever op Youtube zetten. Dan heb je meteen de mogelijkheid dat ze ook daar gevonden worden. Nu kan je natuurlijk ook voor beide kiezen (voor de goede orde, ik heb gezocht op Youtube en niet gevonden), maar video’s maken en niet op Youtube zetten vind ik altijd een verspilling.

De reden dat men vaak een eigen player gebruikt is omdat dit betrouwbaarder kan zijn. Helaas is deze player zo onbetrouwbaar als wat zo lijkt het, want na de eerste video had ik ineens geluid, bij de tweede sloot ik de player af en ging de spraak door, video 3 en 4 die ik daarna wilde opstarten bleven zwart.

Game

Wel erg leuk gedaan is de game die men ontwikkeld heeft. De game is echt goed gemaakt, top kwaliteit. Er zitten verschillende elementen in die allemaal bijzonder veel betrekking hebben op het vak van trader. Snelheid van handelen, maar je antwoord moet wel juist zijn natuurlijk. Kennis van de markt, rekenkunde, attitude (hoewel die vragen wel erg simpel zijn) en geheugen. Het geheugen is ook leuk gedaan, er komen symbolen in andere vragen en ineens een vraag: in welke volgorde zijn ze verschenen. Dus niet te duidelijk, je moet op blijven letten.

Informatie

De informatie op de pagina is schaars. Wel kort en krachtig wat men doet, maar niet echt wat je als werkzoekende zou willen weten denk ik. Niets over de arbeidsvoorwaarden, de procedure is er enkel in één filmpje van de corporate recruiter, de sfeer zit enkel in de video’s die at random langskomen bij andere items, maar niet als zodanig op de site staat.

Tot mijn grote verbazing gaat het linkje: prizes niet naar de prijzen die men gewonnen heeft, maar het feit dat met de game ineens een playstation 3 te winnen is. Verbazingwekkend, omdat de game zo goed in elkaar zit begrijp ik niet waarom je er een prijs aan wilt koppelen. Ook denk ik dat de waarde van de game hierdoor verminderd van: ‘ben ik geschikt als trader’ naar ‘ik doe de game 4 keer, dan weet ik de antwoorden en win ik de prijs’.

Solliciteren

Ver weg gestopt bij ‘become a trader’ kom ik dan de apply now button tegen. Nergens anders op de site een call to action. Ik vraag me af hoeveel mensen deze weten te vinden. Ook nergens op de website staat maar één vacature vermeld. Deze apply now button komt dan ineens uit op de corporate recruitmentsite die men ook nog heeft blijkbaar. Daar kan je wel de vacatures bekijken en wat schetst mijn verbazing: ook daar heeft men referenties, niet in video, maar in tekst. De content was er dus al, maar niet gebruikt voor de site.

Ook zie ik ineens ander aan de pagina o.a. een YouTube kanaal. Nog wel een branded channel ook, maar de video’s die op de site staan zijn er niet terug te vinden.

Het solliciteren zelf is dan wel weer helemaal top: apply now is gewoon een e-mail sturen.

Conclusie

Volgens I-Kloon is de site gemaakt foor info.nl, een zeer gerenommeerde webbouwer. Voor mij laat deze site zien dat een recruitmentsite en een gewone website fundamentele verschillen hebben. Een specialistisch bureau of een externe expert met specialistische kennis erbij betrekken is noodzakelijk als je naar deze site kijkt. Ik vind bijvoorbeeld het complete gebrek aan integratie niet kunnen. Video’s die niet ook terug te vinden zijn op Youtube is nog tot daar aan toe, maar geen vacatures op een recruitmentsite en de events ook enkel op de andere site die een andere beleving geeft is toch echt iets dat ik niemand wil aanraden. Daarnaast heeft de site te weinig informatie, die deels wel beschikbaar blijkt op de gewone HTML-site.

Om toch met een positieve noot af te sluiten: de game is gewoon helemaal fantastisch. Op maat gemaakt, duidelijk goed over nagedacht met alle elementen die in het vak van een trader terugkomen erin verwerkt. Gewoon helemaal top gedaan waarbij niet alleen dingen gevraagd worden, maar ook ‘ondergronds’ erin verwerkt zijn. Een voorbeeld voor veel andere bedrijven. Alleen zou ik de game dus gewoon geïntegreerd hebben in de rest van de site en al het andere eromheen weggelaten hebben.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!