Sociaal pizza’s verkopen met Foursquare en hashtags

3 februari 2010, 06:43

ROI, return on investment, bij de inzet van social media als marketingtool blijft een hot topic. Tijdens het knusse congres Enterprise Social 2.0, onlangs in Dorint Hotel Schiphol, ging het er zelfs twee dagen lang over. Met een hoop interessante case studies, waarvan een drietal zeer de moeite waard zijn om te delen. Sterker nog, in mijn optiek zijn ze alledrie verheven boven elke discussie over ROI. Zoals Ramon de Leon van Domino’s Pizza in Chicago ROI noemt: “Return on ignoring.” Retorische vraag allicht: Wat gebeurt er als je je klanten negeert?

Allereerst maar eens het van krantenjongen-tot-social media rockstar-succesverhaal van De Leon. Twitteraar Ramon de Leon begon 23 jaar geleden als pizzabezorger maar is inmiddels operating partner (samen met Jim Fisher) van 6 Domino’s Pizzafilialen in The Windy City, Chicago. Dat niet alleen: zijn persoonlijke en hyperenergieke gebruik van social media hebben hem tot een inspirerende spreker op congressen gemaakt. Hij heeft dan ook een zeer boeiend verhaal te vertellen hoe hij met Twitter, hashtags en Foursquare pizza’s verkoopt, dat is zeker!

Zijn faam was hem via de Social Media Examiner al reeds vooruitgesneld. Via Monitter trackt hij nauwlettend tweets over Domino’s in zijn omgeving. Zo zag hij op een dag een klacht van @InteractiveAmy op Twitter. Hij loste niet alleen de klacht op, met een briljante video (Ramon de Leon is een fervent vlogger op Viddler) bood hij op spontane wijze zijn excuses aan. Check it out!

Producten met hashtags

Dat is niet alles. Ramon de Leon doet meer met Twitter. Alle producten hebben hashtags. En de mayor op Foursquare van de winkel mag de maandspecial bedenken. En dan is promocode natuurlijk de twitternaam van de mayor. Ook heeft Ramon een poster aan de muur gehangen, hi-res, van een smakelijk voorgerecht. Hij nodigt bezoekers uit deze te fotograferen én te delen op Twitter en Facebook. Klinkt allemaal simpel? Maar je moet het wel even doen. Waar is hun Return on investment? In het crisisjaar 2009, vele Domino’s filialen in Chicago moesten sluiten, draaiden de filialen van Ramon en Jim een recordomzet… Zie de presentatie (Domino’s) hier als download.

Foto: Flickr/Luca Sartoni/CC.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul Hassels Mönning

    Eens Remco, Domino’s case en diverse andere voorbeelden uitgewisseld tijdens #es20 | enterprise social 2.0 (begrijp nog steeds niet waarom ’t congres niet Social Enterprise 2.0 heette maar dat terzijde) zijn zeker de moeite waard te delen. Welke andere 2 cases naast die van @Ramon_deLeon vond jij vooral de moeite waard – of gaan daar je komende 2 posts over? Grtz Paul | @phasselsmonning


    3 februari 2010 om 08:05
    remcojanssencom

    @Paul: Da’s geheim. Maar vooruit. Roger Smith Hotel en Kodak ZI8. Interviews met @adwal en @keesmulder. Mooie verhalen van enthousiaste mensen die zich vol in de social media wereld storten.


    3 februari 2010 om 08:13
    Bob

    wat een oelewapper


    3 februari 2010 om 14:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!