Boekrecensie: Mood Management (Susanne Piët)

2 februari 2010, 06:42

Susanne Piët studeerde Nederlands en psychologie en specialiseerde zich in sociale psychologie en massacommunicatie. Zij werkte in de journalistiek en doceerde aan de UvA en de Erasmus Universiteit. Met haar eigen communicatieadviesbureau adviseert ze bedrijfsleven en overheid over communicatie, beleving en denken over de toekomst. Emotiemanagement, De Emotiemarkt, Het Groot Communicatie Denkboek, De Emocode en Waar ik loop schijnt de zon zijn ook boeken van haar hand. Mood Management gaat volgens de ondertitel over stemming maken, sturen en beheersen. Als relevantie voor een boek hierover voert Piët een combinatie van de volgende factoren op: de recente democratische en globale beschikbaarheid van media die je aansluiten op informatie als internet, de marktbrede verheerlijking van het belang van beleving en de publiekelijke toe-eigening van het leven van iconen. Piët schetst hoe bekende rampen de stemming hebben bepaald, denk aan Koninginnedag 2009 en de moord op Theo van Gogh.

De herkomst, eigenschappen en het effect van stemming komen aan bod en ze introduceert vier belevingsniveaus: van sensatie van de zintuigen naar emoties, dan gevoelens en tot slot stemmingen. Het onderscheid wordt onder meer verduidelijkt door een uitleg over de werking van de hersenen. In een moodmodel zijn drie pijlers voor stemming inzichtelijk gemaakt; hoe stemming motiveert of juist tegenhoudt en ook wanneer en hoe. Het afsluitende hoofdstuk schetst de stemmingen door de jaren en in de nabije toekomst.

Mood Management

Susanne Piët

Pearson Education 2009