Facebook bezig met Foursquare killer?

1 februari 2010, 09:30

Na Google, Gowalla en Yelp kan Foursquare een nieuwe geduchte concurrent toevoegen aan haar lijstje: Facebook. Dat meldt Silicon Alley Insider volgens welingelichte bronnen. De “location based” dienst waar Facebook vermoedelijk aan werkt maakt het gebruikers mogelijk met hun mobiel bij locaties in te checken waar men zich bevindt.

Dennis Crowley, oprichter van de populaire startup uit New York, is niet verrast. Hij verwacht dat “inchecken” nog voor het einde van dit jaar een ‘commodity’ is geworden. Het succes hangt daarbij af van het gemak waarmee men kan “Inchecken”, middels applicaties op diverse smartphones. “I think we’re doing this better than anyone else and I think we’ll continue to do so. We have so much stuff on the whiteboard that we haven’t even touched yet… we’re really just getting started.” aldus Dennis.

Een korte SWOT-analyse van Nicholas Carlson op Silicon Alley Insider wijst uit dat soortgelijke diensten kansrijk zijn, dankzij schaalgrootte, kapitaal van investeerders of een arsenaal aan programmeurs. Redenen dat bepaalde rivalen het niet redden, kunnen zijn dat het bij bepaalde diensten ontbreekt aan ‘echte’ vrienden, een duidelijk spelelement, een goede geobased ‘voedingsbodem’ of dat het bedrijf zich kan veroorloven te falen. Andere potentiële outsiders, die worden genoemd: Twitter en City Search.

Nieuw met Foursquare? Luister naar de uitleg van Alper Çugun op NOS.nl, of bekijk de presentatie, die Dennis Crowley op Mobile Monday #13 gaf in de Rode Hoed afgelopen december:

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

2 Reacties

    Arthur

    Zou ook zeggen: Facebook bezig met Hyveskiller, nu zijn er straks helemaal geen voordelen meer van hyves!


    1 februari 2010 om 10:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!