Apple iPad review: Is dit iets wat je moet hebben?

28 januari 2010, 14:30

Natuurlijk heb ik gisteren gekeken naar de aankondiging van de iPad tijdens de Apple Keynote. Wat wordt er over geschreven? Het is allemaal zeer uiteenlopend. Zo zegt Gizmodo dat dit de netbooks en ebooks gaat doen vergeten, maar ze hebben ook 8 redenen waarom de iPad zou “sucken”. Zelf vind ik het een mooie apparaat, maar niet echt een must have. Het zal wel redelijk verkopen bij liefhebbers van technologie en gadgets (zoals ik), maar er is volgens mij geen miljoenen publiek voor in Nederland. Die naam – iPad – is trouwens niet zo handig gekozen…daarover in de laatste minuut van mijn video review meer.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

9 Reacties

    De Indiaan

    Grappig, een marketing blog en ze zien het weer niet.

    Net zoals bij de iPhone toen die lanceerde, en zelfs in begin jaren 90 discussies van marketeers dat het internet wel over zou waaien.

    Waarom zijn marketeers tegenwoordig mensen die niets aanvoelen? Gene gevoel voor trends, ontwikkelingen en vooruitgang hebben?

    Het lijkt wel een voorwaarde om marketeer te worden.

    Het is een feit dat, hoe slechter de marketeer hoe meer onderzoek hij nodig heeft, maar dat is toch de wereld verkeerd om?

    Waar men dus wel van uit kan gaan: Zegt een marketeer (of marketing schrijver/blogger) linksaf gaan…. Ga dan vooral rechtsaf en het komt allemaal goed.


    28 januari 2010 om 20:04
    vincente

    @indiaan Ik zal je advies volgen en direct een Ipad kopen 🙂


    28 januari 2010 om 21:42
    Bas van Harten

    Hoe kan je het over een review hebben zonder dat je daadwerkelijk het apparaat in je handen hebt gehad? Noem het dan gewoon een preview. Ja het apparaat is niet perfect, maar vergeet niet dat de 1e versie van de iPod en iPhone ook allesbehalve perfect waren. iPod en iPhone kwamen ook pas in het 2e en 3e jaar pas echt op stoom.

    Ik zie de komende jaren een enorme toekomst voor deze tablet en zijn Apple opvolgers. Ik kan zo al tientallen iPad app’s bedenken die de komende jaren in zullen slaan in de prive, business en creatieve sectoren.


    29 januari 2010 om 08:30
    Herman L

    Het storende aan deze ‘review’ dat er weer uit negativiteit is gedacht en niet uit vooruit kijken.

    Wat zegt dit over de toekomst van de digitale wereld? De iPad gaat de wereld veranderen net zoals de iPhone dit heeft gedaan. De manier van denken en werken zal veranderen met dit soort apparaten.

    Kijk ook eens hoe iTunes, Amazon, Netflix in de VS werkt.

    Het is voor Europa nog toekomst muziek maar als dit alles ook z hier werkt zijn de iPhone en iPad opeens totaal andere apparaten.

    Dat deze man in de review niet enthiousiast is zegt meer over zijn denk vermogen dan over de iPad.

    Wat dat betreft ben ik het eens met De Indiaan… Mensen die met marketing te maken hebben (creatieven uit gesloten) zijn nooit de meeste heldere lichten als het gaat om dingen voorzien.


    29 januari 2010 om 09:09
    Geerten

    Het meest spannende aan dit verhaal is niet het plakje techniek. Het succes van dit apparaat wordt het distributiesysteem dat er achter zit en de media die het (zeker) gaan omarmen. Het apparaat krijgt over een paar maanden een nieuwe ROM update en voila hij ondersteunt ineens wel Flash. Versie 2 heeft een camera, no probs. Allemaal geen issue. Waar het hier om gaat is dat Apple het gebruik van een “tablet” in het dagelijks leven een forse push gaat geven. Heel veel mensen zitten nu al dagelijks met hun iPod touch op de bank om even de TVgids app door te bladeren. Status updates te bekijken van socmeds, een spelletje te spelen en mailtjes te browsen. Niemand die dat voorspeld had toen Apple met de iPhone kwam. Met dit ding wordt dat allemaal nog makkelijker en plezieriger. Hij is net zo idiot proof als de iPod touch en dat maakt het anders dan een laptop, netbook of tablet PC.

    Een krant wordt nooit een krant als je het in een apparaat stopt, maar het zal verdomd prettig lezen als je hem op de iPad krijgt. Je gaat met één klik de krant per editie bestellen via iTunes. Geen vaste abos meer met een stapel ongelezen papier. Nee, heb je vandaag wel tijd? Eén klik en je hebt het NRC next gedownload. Of vandaag even de NYtimes, allemaal met het grootste gemak via iTunes. Idem met films kijken. De iTunes stores staat binnenkort uiteraard bol van de kwaliteits films en series.

    En shoppen vanaf de bank! Want wat houdt Apple tegen om zijn iTunes platform straks niet aan allerlei e-commerce partijen aan te bieden zodat die hun producten via iTunes kunnen aanbieden en met 1 klik laten afrekenen? De shops doen zelf de fulfillment en Apple strijkt de provisie op. Apple heeft straks wellicht een interessanter bereik dan menig mediakanaal op TV en kent de gebruikers.

    Kortom, kijk niet alleen naar de gadget, maar naar de marketing power en het bereik dat er achter zit.

    En what’s in a name? Zijn er in NL vrouwen die geen Dell willen hebben omdat ze er ook nooit voor uitgemaakt zouden willen worden? Kan me niet voorstellen 🙂


    29 januari 2010 om 09:56
    Erwin van Asselt

    Het vernieuwende van de iPad zit ‘m in beperkte mate in de hardware. Apple doet wat het eerder deed: verenig meerdere functies in 1 apparaat. Dus niet alleen een e-bookreader, maar biedt ook internet, mail, office-voorzieningen (numbers, keynote & pages), foto’s, spelletjes en meer. Geef deze ook nog eens toegang tot de superieure appstore, en alle ingrediënten voor toekomstig succes zijn aanwezig. Wat ik wil zeggen: goed mogelijk dat de iPad niet direct een doorslaand succes wordt. Wat het wel is en doet: meerdere markten en mogelijkheden in 1 apparaat verenigen en dat op een wijze die wat usability betreft, zijn gelijke niet kent. En precies die zaken maken de iPad uiteindelijk zo bijzonder.


    29 januari 2010 om 14:17
    GokBlog

    De iPad is niet zo vernieuwend als verwacht/gehoopt, maar door de power van het merk Apple, en de hype eromheen, zal er wel veel gaan veranderen. Vooral in de uitgeverswereld.


    29 januari 2010 om 14:17
    Erwin van Asselt

    Overigens helemaal eens met Bas: de titel van dit stuk is misleidend. Dit is geen review, maar een persoonlijke mening aan de hand van wat artikelen links en rechts zonder dat de iPad zelf echt geprobeerd te hebben.


    29 januari 2010 om 14:22
    MsG

    Ikzelf ben ook niet geheel gecharmeerd van het apparaat. Uiteraard zal de grote vaste groep Apple-liefhebbers het apparaat wel kopen, maar mijnsinziens vervuld de iPad maar een marginale behoefte. De keren dat ik even op de bank zit en iets dringend wil lezen en m’n iPhone daardoor ongeschikt acht en geen zin heb om 5 meter verder te lopen om achter de computer te gaan zitten, zijn op 1 hand te tellen en ik denk dat weinigen daar bereid zijn 500 euro voor te betalen. Misschien dat het beter verkoopt in het rijkere circuit, waar de status van Apple producten ook meetelt. Ik vind het voor die prijs een veel te beperkt apparaat. Had er een echte OS X op gezet en het was nog te overwegen.


    1 februari 2010 om 09:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!