‘Sharing belangrijkste aspect van sociale netwerken’

25 januari 2010, 06:32

Ons staatshoofd Koningin Beatrix heeft nogal wat te verduren gehad uit de Nederlandse blogo- en twittersfeer. Dat kwam ons met de Social Media Club Amsterdam én het Leefritme Kenniscentrum goed uit, want voor de tweede editie van #smcadam op woensdag 20 januari hadden wij als thema ’ Social Media en Geluk’ , naar aanleiding van het onderzoek “De invloed van online en offline sociale relaties op ons leefritme en geluk”, gepresenteerd door nota bene een Vlaming genaamd Philip de Wulf.

Het doel van het onderzoek was om te ontdekken hoe Nederlanders omgaan met hun sociale leven, zowel online als offline. Daarnaast werd bekeken hoe zij over hun sociale leven denken en wat ze doen om hun sociale leven te organiseren. Wat mij betreft de opvallendste conclusie was juist dat wij tweeps in sociale media vooral zaken met elkaar delen. Zo’n 73 procent van de ondervraagden noemt informatie delen – sharing – met elkaar als belangrijkste aspect, de ‘heel gelukkigen’ komen zelfs aan 80 procent. Wel opvallend is de volgende uitkomst. ‘Slechts’ 19 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij relaties op sociale netwerken intens beleven, bij de ‘zeer gelukkigen’ is dit nog maar 14 procent. En, concludeert Leefritme: “Een bericht via een sociale netwerksite is voor respondenten veel minder betekenisvol dan een email of chat. En veel makkelijker te negeren. Men is van mening dat men niet hoeft te antwoorden op zo ‘n ‘krabbel’ en zich daar ook niet toe verplicht te voelen.”

Geluksperceptie wordt positief beïnvloed door:

• De intensiteit van het sociaal leven

• Het aantal contacten via sociale netwerksites dat ook fysiek wordt onderhouden

• De tijd die men besteedt aan sociale netwerken

• De mate van initiatief nemen tot communicatie op sociale netwerksites

• Het delen van informatie en niet zozeer verkrijgen

• Zich verbonden voelen met de mensen waarvan men houdt

Presentatie Philip de Wulf

Ontvrienden

We blijven, goddank, behoefte houden aan offline sociale relaties. Deze geven ons geborgenheid. Daarom kwam er vooral uit de zaal gehoon over de stelling of het woord ontvrienden in 2009 terecht woord van het jaar is geworden – al dan niet via Twitter. Vrienden? Het leeuwendeel van onze volgers zijn geen vrienden; noem ze dus ook maar liever volgers. De Wulf provoceerde de zaal door te stellen dat Twitteraars of voyeurs, of exhibitionisten waren. De vraag is misschien: welk type gedrag is het meest (a)sociaal? Interessant waren ook de tyen socialites; de virtual connectors, de new open socials, de focused relators en de traditional socials. Zie voor verdere uitleg het onderzoek (pdf), vanaf pagina 32.

Open deuren

Marketeer Yves Viegen van het FD, zie hier een interview met hem tijdens de eerste Social Media Club Amsterdam, maakte na afloop een prikkelende opmerking. “Ben er nog niet uit of ik het hier gepresenteerde social media onderzoek onderschat of dat het werkelijk open deuren zijn.” Ik denk dat hij voor een groot deel gelijk heeft: veel sociaal gedrag in sociale netwerken kun je redelijk aanvoelen. Maar het is juist goed om ook in Nederland onderzoek te doen naar de gedragingen van mensen ten aanzien van social media. Dat gebeurt ons inziens – ik hoop althans dat ik voor de mede-organisatoren van de Social Media Club Amsterdam kan spreken – nog veel te weinig. Misschien zou Beatrix zich daar eens hard voor willen maken?

Voor meer informatie, zie de Social Media Release van het Leefritme Kenniscentrum. De derde Social Media Club Amsterdam vindt plaats op woensdag 17 februari.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!