EenVandaag en de toekomst van televisie

11 januari 2010, 10:41

Volgens media minister Ronald Plasterk is televisie kijken met zijn allen op de bank binnen ‘een aantal jaren’ achterhaald. Het bestel zoals we dat nu kennen, moet dus op de schop. Wat is eigenlijk de toekomst van de televisie, vroeg EenVandaag zich af. Het ‘gestructureerde’ denken over televisie is langzaam aan het verdwijnen, zegt Vincent Everts in onderstaande reportage van EenVandaag.

Plasterk denkt dat de tijd rijp is voor verandering. De zorgvuldige opbouw van de tv-avond zal verdwijnen. Maar technische mogelijkheden hoeven niet te betekenen dat mensen het ook daadwerkelijk gaan dóen. Everts: “Het begin duurt lang, maar het gaat steeds sneller. Over vijf jaar is het significant, over tien jaar is het compleet over [met lineair tv kijken, EvR].”

sitestat

Convergentie en programmering

Plasterk gooit duidelijk de knuppel in het publieke hoenderhok en is van mening dat de convergentie van internet en televisie er echt zit aan te komen en dat het zorgvuldig opbouwen van de programmering gedurende de dag achterhaald is. Mediahistoricus Wijfjes stelt in een artikel in de Gelderlander (lees vooral ook de reacties) dat bij alle ontwikkelingen in de afgelopen jaren het oude medium niet op zij wordt geschoven. Na boeken, kwam kranten, de radio en de televisie en alle varianten bestaan nog steeds. Als je het mij vraagt worden hier appels met peren vergeleken. De discussie gaat er niet om of televisie als medium verdwijnt, de discusie gaat over de vorm. Het klopt dat tot nu toe media als boeken, kranten en radio niet verdwenen zijn, maar die media hebben zich wel door ontwikkeld. Van boeken hebben we electronisch varianten en wordt de lezer nog voor het uitgeven van het boek nu er soms al bij betrokken. De krant kan inmiddels online worden gelezen etc. Het gaat in dit debat nar mijn mening niet of er media verdwijnen maar over de vorm waarin deze zich ontwikkelen. Jammer dat die discussie niet gevoerd wordt.

Keurslijf

Wat betreft vorm stelt Plasterk dat de zorgvuldig opgebouwde programmering achterhaald is. Wijfjes zet daar tegenover dat je volgens hem voetbalwedstrijden, nieuwsuitzendingen, dramaseries en bijvoorbeeld talkshows gelijk wilt zien en meemaken en niet een week later. Deels geef ik hem daarin gelijk. Maar het zit hem hier in de nuance. Nee, het Nieuws van vorige week hoef ik niet meer te zien (tenzij er een ramp is gebeurd) maar waarom moet ik dat verplicht zien op moment dat er iemand in medialand bedacht heeft dat het dan moet? Ik heb er totaal geen moeite mee nog (een onderdeel van) een talkshow van gisteren nog even te bekijken omdat anderen mij er op wezen dat er een interessante discussie in plaatsvond. Wellicht jammer dat ik het dan net gemist heb, maar dan nog krijg je mij niet in het keurslijf om die talkshow dan maar keer op keer te moeten zien op moment dat anderen van mening zijn dat ik maar moet kijken.

HD-recorder

Een Vandaag ging nader in op deze discussie en interviewde daarbij ook Vincent Everts. Hoewel Vincent niet representatief is voor de gemiddelde Nederlander, herken ik veel van zijn manier van TV kijken. De HD-recorder neemt bij mij standaard diverse programma’s op waarbij soms automatisch opnames worden overschreven en anderen op de hard disk worden toegevoegd. Een feature dat overigens nog steeds ontbreekt in de mediabox van UPC net zoals paar anderen features die ik twee jaar geleden al miste bij de UPC Mediabox DVR. De HDX-1000 mediaplayer verbonden aan internet download standaard een vast aantal Amerikaanse series in HD kwaliteit. Die combinatie zorgt er voor dat het lang geleden is dat ik een avond tv keek op moment dat het uitgezonden werd. Ook ik ben niet representatief voor de gemiddelde Nederlander.

Maar moet ik in het keurslijf tv blijven kijken conform de programmering omdat de oude garde zo tv kijkt?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Piet

    Er kan soms meer met de UPC mediabox dan je denkt. Zo kan je instellen dat bij een volle harde schijf, automatisch de oudste programma’s overschreven worden. Wil je een programma bewaren en beveiligen tegen overschrijven, dan kan dat door de gele knop te gebruiken. Mijn advies aan UPC: maak een nieuwe DVR manual.


    11 januari 2010 om 12:17
    evroekel

    Het automatisch overschrijven bij vollopend harddisk is natuurlijk geen oplossing om gewoon dagelijk bv het nieuws op te nemen. Dan heb je tig nieuwsuitzendingen onoverzichtelijk op schrijf staan tussen andere opnames waarbij dan inderdaad bij volgelopen schijf de nieuwsuitzendingen worden overschreven. Da’s bedacht vanuit de techniek niet vanuit de gebruiker als je het mij vraagt. Jammer dat de user interface van die mediabox zo knullig is.


    11 januari 2010 om 17:40
    GianluigiCuccureddu

    Er is een groot verschil tussen kunnen en willen.

    Al de technologien zijn er, maar om aan een 60 jarige passieve activiteit iets te veranderen, gaat vooral het gedrag van de gebruiker door een curve.

    Generation Z zal vast en zeker het interactieve non-lineaire televisie kijken oppakken en consumeren alsof het nooit anders is geweest, maar de oudere generaties gaan toch echt wikken-en-wegen.

    Vanuit de markt zijn velen er volgens mij nog niet uit hoe deze convergentie er dan uit moet gaan zien, veel producten zijn simpelweg het combineren van TV en Internet wat niet zeer veel toegevoegde of nieuwe waarde heeft.

    Ook vanuit deze hoek zal het begrip de komende jaren moeten groeien om zo innovatieve aangepaste producten op de markt te zetten.


    11 januari 2010 om 18:37
    Roy Huiskes

    Het meest knullig is dat veel van dit soort onzin op een computer allemaal al kan. Bijv. waarom kan er niet gewoon ene digitale coax in de tv en moet je weer zo’n rare receiver er tussen zetten waardoor 90% van de gave functies van je TV per direct overbodig zijn geworden, daarmee snijdt toch ook ene TV producent zich in de vingers. Het zal allicht allemaal weer neerkomen op patenten en dat soort onzin, maar daar is de gebruiker toch niet bij gebaat.

    Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat die mensen serieus niet verder kunnen kijken en denken dan wat ze nu ana het doen zijn, mijn gevoel is dat ze het bewust proberen te rekken om andere spelers uit de markt te houden.


    11 januari 2010 om 19:01
    ronaldtervoert

    We kunnen er lang over discussieren, maar vergeet niet dat het menselijk gedrag erg langzaam verandert (dus we zijn zelf de vertragende factor). Daarnaast is de sociale factor van het tv-kijken een niet onbelangrijke en zal er toch echt iemand (of dat nou een zender is of een Google-achtige) de content moeten filteren op basis van onze wensen. Zolang dat laatste niet goed gebeurd is lineaire tv-aanbod in charge. De consument wil ontspannen en niet in de weer met allerlei kabels en/of moeten uitzoeken wel van de 400 zenders hij of zij nu eens wil gaan zien. Social media zal hierbij, mijns inziens, wel een rol kunnen spelen. Want niets fijner dan content te bekijken die je vrienden ook gezin hebben: kans klein dat het niks was en altijd iets om over te praten…


    12 januari 2010 om 08:34
    Earthwind

    BION I’m imedesspr! Cool post!


    8 juli 2015 om 07:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!