20 procent meer omzet voor bol.com in 2009

14 januari 2010, 05:56

Bol.com heeft in 2009 goed geboerd. Ondanks de crisis heeft de internetwinkel 20 procent meer omzet gedraaid dan in 2008. De omzet bedroeg 268 miljoen euro, in 2008 was dat nog 224 miljoen euro. In totaal kochten meer dan 2,5 miljoen Nederlanders ruim 14 miljoen producten. Dat komt neer op gemiddeld 5,5 aankopen per klant, per jaar. Het aantal bezoekers in de mediawinkel steeg eveneens sterk en kwam voor het eerst ruim boven de 100 miljoen uit. De drukste dag van het jaar, zo meldde het persbericht gisteren, was vlak voor Sinterklaas. Op 30 november 2009 noteerde de winkel bestellingen voor 98.000 artikelen en een omzet van 1,8 miljoen euro.

Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com: “In de drukste uren werden meer dan drie artikelen per seconde afgerekend. In een traditionele winkelomgeving hadden we voor die recordaantallen zeker zo’n 200 kassa’s nodig gehad en een enorm winkelvloeroppervlak. Ons online winkelconcept kan die verkoopaantallen inmiddels zonder problemen aan. Vandaar dat we in ons jubileumjaar 2009 heel hard hebben gewerkt om de terughoudendheid van klanten om geld uit te geven te keren. We zijn ons volop blijven concentreren op het verbeteren van de leversnelheid en blijven innoveren in assortiment, service, leverbetrouwbaarheid en bovenal winkelbeleving. En dat betekent heel goed luisteren naar wat klanten expliciet van je vragen en wat ze willen beleven in de winkel.”

Nederlandstalige boeken: Dan Brown – Het verloren Symbool; Stieg Larsson – Mannen die vrouwen Haten; T. de Rosnay – Haar naam was Sarah

Engelstalige boeken: Stephenie Meyer – Breaking Dawn en Eclipse; Dan Brown – The Lost Symbol

Digitale boeken; Stieg Larsson – Mannen die vrouwen haten; Charles lewinksy – Het lot van de familie Meijer; Herman Koch – Het diner; Paulinen Cornelisse – Taal is zeg maar echt mijn ding

CD’s: Michael Jackson – King of pop Collection; Adele -19; K3 – MamaSe

DVD’s: As it is in heaven; Harry Potter en de halfbloed prins; Gooische vrouwen – seizoen5

Games: Call of Duty Modern Warfare 2; Fifa 2010

Elektronica: E-reader; TomTom ONE Europe 4th Edition

Speelgoed: Play-Doh IJsmachine; Fisher-Price Kassa; Punnikklosje

Ropers is zeer tevreden dat bol.com in alle productcategorieën marktaandeel wist te winnen: “Dat ons marktaandeel stevig is gegroeid, is een optelsom van diverse zaken. We hebben honderdduizenden nieuwe klanten mogen begroeten, consumenten hebben nog vaker dan voorheen gekozen voor bol.com en ook bestaande klanten kochten vaker bij ons. Bij de ontwikkeling van digitaal lezen zien we eveneens de resultaten daarvan. Op dit moment worden acht van de tien digitale boeken en e-readers via bol.com gekocht.”

Verwachtingen 2010

In 2010 zal bol.com verder investeren in het steeds aantrekkelijker maken van de mediawinkel voor klanten. Speerpunten zijn assortimentuitbreiding en het nog beter bedienen van de zeer diverse consumentenvraag met de juiste producten uit het uitgebreide bol.com assortiment.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paul Hottinga

    Enorm mooie groei tegen de marktontwikkelingen in. Dit kan alleen maar betekenen dat consumenten tevreden zijn en herhaal aankopen doen.

    Bol.com lijkt ook veel tijd te steken in de tevredenheid en doet hier gedegen onderzoek naar.

    Iemand bekend wat Bol doet aan conversie optimalisatie?


    14 januari 2010 om 16:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!