Social integratie met eigen site, of juist niet?

7 januari 2010, 07:55

Terwijl sommige slecht gemaakte oliebollen nog steeds ergens in je maag of tegen je gehemelte geplakt zitten, is het nieuwe jaar alweer in volle gang. En natuurlijk gaat dit gepaard met de voorspellingen voor 2010. Persoonlijk vind ik het fantastisch om voorspellingen te lezen, want daar zitten vaak goede dingen bij! Neem bijvoorbeeld de 7 social media trends die Marjolijn Kamphuis samenstelde. Goede punten, waar ik helemaal achter kan staan. Er is één puntje in haar voorspelling die ik er uit vind springen: #6 – social integratie met je eigen website.

De 3 nieuwe pijlers van SEO

We nemen een klein zijspoor: SEO. Over veranderingen in het SEO landschap hoef ik je eigenlijk al niets meer te vertellen. Bijna dagelijks lees je hier nieuws over zoekmachines en de bijbehorende technieken. Als je het traditioneel gezien over SEO hebt, dan hoor je vaak het verhaal over de 3 pijlers: indexatie, content en linkpopulariteit (of terminologie van dezelfde strekking). Maar klopt dit nog wel? Volgens mij is de invulling per pijler veranderd en daarmee ook de naamgeving.

#1: Indexatie wordt techniek

Voorheen kon het in SEO traject flink tijd opslokken om er voor te zorgen dat een site ook daadwerkelijk indexeerbaar was (lees: alle pagina’s kunnen gevonden door zoekmachines). Maar met de ontwikkeling van webdesign en bouw is dit makkelijker geworden. SEO’ers worden steeds eerder betrokken bij de (ver)bouw van een website, waardoor vanaf het begin de indexatie op orde is. Daarnaast bieden veel gebruikte open-source CMS pakketten als WordPress of Magento voldoende mogelijkheden om alle noodzakelijke HTML elementen toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan een goede headerstructuur, titels en descriptions. En laten we eerlijk zijn: de broncode uit zo’n pakket kan ook behoorlijk mooi en schoon zijn. Ook weer een plus. Met andere woorden: praten we eigenlijk nog wel over indexatie? Volgens mij is de eerste pijler van SEO “techniek” geworden. Zorg ervoor dat je de techniek van de website op orde hebt. Op je checklist staat o.a.: alle pagina’s kunnen gevonden worden, juiste HTML elementen zijn aanwezig en een goede interne structuur.

Ondertussen vraag je je misschien af: wat heeft dit met social te maken en de voorspelling van 2010? Geloof me, het verhaal komt daar weer op terug!

#2: Content blijft content (en koning)

Je hoort het overal, maar het is ook echt waar: content is zo ontzettend belangrijk! En dan heb ik het niet over een paar regeltjes tekst bovenaan de pagina waarin je probeert het belangrijkste keyword van de pagina te verstoppen. Nee, content geschreven vanuit een passie voor het product/de dienst, het beantwoorden van een vraag die de zoeker heeft of misschien nog wel het beste: content die een bezoeker wil delen met zijn of haar community. En als deze content echt iets toevoegt, is het ook goed mogelijk om hem zelf te delen om sociale netwerken waar vragen zijn die jij kan beantwoorden.

#3: (link)populariteit of marketing?

Het belang van inkomende links is duidelijk. Het op een goede manier vergaren van links is verheven tot een kunst en het daadwerkelijk krijgen is steeds lastiger geworden. Daarbij is de tweede pijler ook belangrijke drijfveer: waarom zouden mensen naar je moeten linken? Heb je linkable content? Informatie die andere gebruikers graag zouden willen delen? Maar naast dit punt is populariteit van een website meer dan dat geworden. Het gaat ook om hoe ziet een bezoeker je merk en wat vinden ze van je site.

Door de introductie van personalized search is dit nog belangrijker geworden dan het al was. Het zoek-, en klikgedrag beïnvloed de posities in de resultatenpagina die een zoeker te zien krijgt. Wil je daarom al je goede content op één plaats houden of wil je juist je content over verschillende social netwerken gaan delen? En hebben we het dan nog of populariteit of ben je dan bezig met marketing van je website en content. En deze marketing kan vervolgens weer de inkomende links opleveren waar we naar op zoek zijn.

3 pijlers van SEO

Personalized search goede reden om over social na te denken

De merkbelevenis van een zoeker kan het klikgedrag in de resultaten beïnvloeden. Heeft een zoeker een betere ervaring (op welke manier dan ook) bij SELEXYZ dan bij Bol.com, dan is de kans groot dat hij voor SELEXYZ kiest in de zoekresultaten als er gezocht wordt naar het nieuwste boek van Nicci French. Door personalized search is de kans door deze klik nu groter dat een volgende gerelateerde zoekopdracht ook een SELEXYZ resultaat zal laten zien. Wil je dan alleen nog met je corporate site in de zoekresultaten staan? Of wil je juist je social activiteiten ook gebruiken om posities te behalen in de organische resultaten.

En daarmee komen we bij het punt dat ik zo opvallend vind aan de lijst met 7 social media trends. Ik lees het vaker: merken willen de conversatie weer terug halen naar hun eigen website. Wat ik wel snap is dat je een mashup page gaat maken binnen je site om te laten zien waar en op welke manier je sociaal actief bent (of welk ander doel je hier ook voor kiest). Of dat je functionaliteit van een netwerk gaat gebruiken (door bijvoorbeeld een API). Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Toch zou ik ook als merk mijn aanwezigheid en activiteiten op bijvoorbeeld een Facebook page houden. Je community is daar, je conversatie is daar en als je ze vervolgens op de juiste momenten ook weet te interesseren om je website te bezoeken, heb je volgens mij het beste van beide werelden.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

11 Reacties

    Annelies Verhelst

    Ik vind dat laatste wel wat kort door de bocht. Niet voor ieder bedrijf of instelling geldt dat Facebook of een ander medium in die zin onwijs nuttig is. Ik vind dat een bedrijf of instelling eerst zelf ergens wat binding moet hebben met een medium, anders bloedt het al snel dood. Als een aantal werknemers erg actief is op zo’n medium heb je al veel meer kans van slagen. Natuurlijk is het zaak dat je marketingafdeling binding gewoon creeert, want dat is hun taak, maar dan nog geldt dat het niet voor elk bedrijf geschikt is. Dus maar roepen dat een bedrijf actief zou moeten zijn op Facebook, daar ben ik het niet mee eens. Geldt ook voor Hyves of Twitter of iets anders. Het hangt namelijk erg van je doelgroep af. Voor veel bedrijven volstaat in eerste instantie een aantal middelen, en dan is het ook niet eens erg om de boel even vanuit je eigen website te regelen en te laten zien.

    Neemt niet weg dat ik het verder met je eens ben hoor, een bedrijf zou er toch zeker over na moeten denken in het kader van vindbaar zijn en doelgroep bereiken etc. Maar goed, niet elk bedrijf zit erop te wachten, ook omdat ze zelf tijdens de crisis nog prima draaien met mond-tot-mond reclame. Dat blijf je houden.


    7 januari 2010 om 08:41
    sjongsma

    @annelies: dan heb ik het misschien verkeerd omschreven of jij verkeerd gelezen. Het gaat om bedrijven/instellingen/merken die al actief zijn en de activiteit juist op het netwerk houden. Ik bedoel niet te zeggen dat iedereen maar bezig moet gaan met social. Zeker niet. Dat is al zo vaak gezegd: formuleer je doel en kies een strategie. En vergeet niet hoe ontzettend leuk social kan zijn!


    7 januari 2010 om 08:46
    Annelies Verhelst

    @siegfried dat heb ik dan inderdaad iets verkeerd begrepen. Maar vergeet niet dat jij en ik en wij het heel leuk vinden, maar ik ken genoeg mensen die zich met hand en tand tegen het idee verzetten en het ook echt met de beste wil van de wereld niet leuk kunnen vinden…Laggards, heten dat geloof ik ;). Maar goed, als je als bedrijf het idee hebt dat het merendeel van de conversatie toch via de website gaat, dan zou ik mezelf misschien ook wel terugtrekken van Facebook. Maar als het gewoon loopt en werkt, dan zou ik er zeker blijven. Dus in die zin heb je wel gelijk denk ik.


    7 januari 2010 om 08:57
    Jorrit

    Juist vanwege gepersonaliseerde zoekresultaten en de trend om te zoeken naar longtail woorden als ‘blauwe fietsen vergelijken’ of ‘groene auto’s ervaringen’ raad ik in mijn afstudeeropdracht mijn opdrachtgever aan om actief in te zetten op ‘sociaal’ op de eigen website.

    Leuk stuk.


    7 januari 2010 om 09:23
    sborsje

    Nog steeds begrijp ik je eerste peiler niet helemaal, indexatie draait toch al jaren voor een groot gedeelte om techniek? Ik kan me niet anders herinneren dan op ieder SEO blog te lezen dat het belangrijk is om je content semantisch in te delen, semantische (en valide!!) HTML te gebruiken, etc.


    7 januari 2010 om 09:41
    Jan Bruin

    Mooi artikel Siegfried! En ik ben het volkomen met je eens, bovendien geven de sociale media bedrijven en merken de mogelijkheid om aanwezig te zijn binnen de “eigen omgeving” van de consument. Bedrijven zouden zich minder moeten focusen op het weglokken van de consument richting de eigen site en gewoon op de relevante netwerken, fora en communities de interactie aan moeten gaan en de conversatie stimuleren. Het toegevoegde SEO effect is hierbij natuurlijk ideaal.


    7 januari 2010 om 10:29
    Jorrit

    Indexatie is inderdaad deel techniek en dat is inderdaad al jaren zo. Semantiek is het toppunt van optimalisatie in mijn ogen. Eigenlijk is dat ook wat Google doet: semantische zoekresultaten weergeven, semantisch adverteren.

    Wat ik een discussiepunt vind is: hoezeer moet je modereren wanneer je op je eigen website ruimte biedt voor sociaal. Moet je negatieve reacties censureren? Moet je goed onderbouwde negatieve reacties laten staan? Utopisch gezien pakken we natuurlijk elke negatieve reactie en doen we er iets positiefs mee, maar wil je dat ‘het publiek’ die negatieve reactie ziet?


    7 januari 2010 om 11:04
    Jorrit

    Sorry Patrick ik had je reactie over het hoofd gezien.Ik ben niet zo’n schrijver, te ‘scatterminded’ daarvoor. Sowieso is dit denk ik niet de plaats voor het werven voor dergelijke taken 😉

    Eén van de helden van MarketingFacts kan vast meer voor je betekenen. Wel bedankt voor het compliment (zo zie ik het maar ;))


    7 januari 2010 om 11:12
    Kees Kuijpers | XIB BV

    Goed verhaal, ook in onze visie zien we veel mogelijkheden ontsluiten van informatie over de verschillende netwerken. Het creëren een eigen fanbase rondom je (niche) webshop is een hele sterke strategie naar onze mening.


    7 januari 2010 om 18:06
    Olga Haarman

    Leuk stuk. Ik ben het eens met de stelling dat je kan profiteren van beide werelden door je doelgroep actief op te zoeken daar waar hij/zij is. Bovendien biedt een extern sociaal netwerk mijn inziens een neutralere omgeving wat de drempel voor interactie met de doelgroep lager maakt. Dit gaat bijvoorbeeld op in het geval van recensies/reviews van kleinere bedrijven/ondernemingen. Faciliteer je dit op je eigen site, of refereer je naar een externe vergelijkingssite? In reactie op wat @Jorrit schrijft: negatieve reacties zullen de positieve versterken omdat het geheel dan authentieker en betrouwbaarder is. Maar als je maar een paar reacties verwacht op je site, dan lijkt mij het afbreukrisico te groot. Dan liever gebruik maken van een externe site/omgeving waar je openlijk stelling kan nemen zonder dat mensen het idee krijgen dat je de negatieve reacties simpelweg verwijdert.


    7 januari 2010 om 20:09
    Danny Verhoeven

    @Jorrit Zoals al gezegd wordt zullen de negatieve berichten de positieve versterken maar ook een negatief bericht kan je ombuigen naar een positieve door er een passend antwoord voor te geven.

    Als deze persoon daarna een positief bericht achterlaat is dat van grote waarde.


    8 januari 2010 om 14:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!