Jaarlijstjes, toekomstvoorspellingen, Times Square en Heineken in Bas Blikt

3 januari 2010, 14:38

Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstjes… de meeste media blikten de afgelopen twee weken (terecht) terug op hoogtepunten van het afgelopen jaar. Zo ook Idealize: we gaven een overzicht van highlights in de werelden van technologie (met Layar, hologrammen), business (My Name is E, etc.), design (Autonomobile, cradle to cradle kleding) en internet (crowdsouring, overheid 2.0). Daarnaast besteedden we aandacht aan onstuimige ontwikkelingen in 2010: de revolutie in tv-land, de markt van e-readers en tablets, Google’s inwijding in de wereld van fysieke producten, en cloud computing voorbij de hype.

Het designdecennium

Niet alleen was december de maand om te flashbacken naar de blikvangers en climaxen van het voorbije jaar, ook betekende het het einde van een decennium en dus reden voor nog meer lijstjes. Wij vonden de jaren nul kenmerkend als het ‘designdecennium’: dit waren de tien jaar van onder meer Apple, webdesign, de Mini Cooper, Droog Design, de Wii en de mix tussen massamode en haute couture.

Trends in 2010

Welke items gaan de toon aangeven in 2010? We krijgen zeer waarschijnlijk de entree van Google op de fysieke markt te zien met de Nexus One en een netbook, cloud computing ontwikkelt zich een stuk verder door en natuurlijk krijgen we een spin-off van e-reader en tablet-aanbod, wat belangrijk is voor het eventuele succes van het elektronische tijdschrift. Dan hebben we het eigenlijk nog niet gehad over augmented reality, de Android, Chrome OS of HTML5.

Nederlandse take- en make-over Times Square?

Een minder aannemelijke ontwikkeling is dat een groep Nederlandse bloggers het in 2010 voor elkaar krijgt om Times Square te transformeren in een ruimte voor kunsttentoonstelling: daarvoor moet veel geld opgebracht worden. Financiële stootkracht die bijvoorbeeld Philips wel heeft: het tech-bedrijf verzorgt er al tien jaar lang de lichtshow tijdens oud en nieuw.

Ook Heineken onderwerpt Manhattan aan een make-over: weliswaar met flesjes en bierkratjes.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

1 Reactie

    Danny Verhoeven

    Het lijkt wel dat Google overal waar je maar mee kan internetten of toegang tot Google kan krijgen wilt domineren.

    Benieuwd of ze dat niet vroeg of laat gaat tegenwerken.


    4 januari 2010 om 04:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!