Eerste ervaringen met Marktplaats mini-advertenties

23 december 2009, 12:06

Het is inmiddels drie maanden geleden dat Marktplaats de Admarkt Mini-advertenties lanceerde. Dit zijn tekstadvertenties die gekoppeld zijn aan zoekwoorden die de adverteerder zelf bepaalt, net als bij Google Adwords. Inmiddels hebben we bij Tribal Internet Marketing de nodige ervaring opgedaan met de mini’s. Tijd om de eerste bevindingen te delen. Ter verduidelijking zal ik Google hierbij vaak als vergelijking gebruiken. Hieronder tien bevindingen:

1. Typische Marktplaats zoekwoorden

Het zoekgedrag op Marktplaats is anders dan bij reguliere campagnes: productspecifieker en met een andere mindset. Een letterlijke kopie van bijvoorbeeld een Google Adwords campagne volstaat niet. Zoekwoorden als ‘goedkope lcd televisie en ‘televisie 37 inch’ zijn overbodig. Typische marktplaats zoekwoorden hiervoor zijn: ‘lcd’, ‘tv’, ‘37 inch’. Houd het dus simpel en kort, 1 tot 2 woorden per opdracht. Denk aan productsoort, merk, type, model of plaatsnaam.

2. Niet groepsgebonden

De Mini-advertenties worden getoond bij alle ingekochte zoekwoorden, deze zijn dus niet groepsgebonden. Stel ik heb het zoekwoord ‘samsung’ opgenomen voor de verkoop van een samsung televisie, dan verschijnt mijn Mini-advertentie zowel op deze zoekopdracht via de homepage als wel via deze zoekopdracht in alle groepen en rubrieken op Marktplaats. Let op: de advertentie is dus ook zichtbaar als iemand in de groep telecommunicatie zoekt op ‘samsung’.

3. Uitsluitingswoorden

In het voorbeeld van de Samsung televisie zou het handig zijn om bepaalde groepen op Marktplaats te kunnen uitsluiten voor je ingegeven zoekwoorden. Momenteel is dit nog niet mogelijk. Wel kunnen uitsluitingswoorden worden opgenomen. Het totaal aantal zoekwoorden inclusief uitsluitingswoorden mag maximaal 100 zijn per advertentiegroep. Deze manier zal echter slechts een klein deel afdekken, aangezien de Marktplaats bezoeker vaak korte zoekopdrachten gebruikt en niet zozeer combinatiewoorden.

4. Namen van Groepen & Rubrieken meenemen als zoekwoord

Niet elke Marktplaats bezoeker maakt gebruik van de zoekbox. Ze kunnen ook door de site browsen via een groep en/of rubriek. Als zoekwoord definieert Marktplaats hiervoor de naam van de groep en de naam van de rubriek waarin de bezoeker zich bevindt. Neem deze namen dus mee in je zoekwoorden.

5. CTR vergelijkbaar met Adwords

De CTR van een Mini-advertentie campagne is vergelijkbaar met een Content campagne in Google Adwords. De CTR varieert tussen 0,05% en 0,15%.

6. Pakkende advertentieteksten

Trigger de bezoeker met name door een pakkende titel van je advertentietekst. Marktplaats bezoekers zijn gevoelig voor woorden als aanbieding, korting, actie etc.

Voor complementaire producten is het belangrijk om in de titel de doelgroep meteen naar je toe te trekken. Als iemand zoekt op ‘vakantie’ en je bent een aanbieder van een reisverzekering, gebruik dan bijvoorbeeld een titel als ‘vergeet je reisverzekering niet!’. Over het algemeen kan dezelfde aanpak gehanteerd worden als bij een Google Content campagne.

7. Landingspagina essentieel

De Marktplaats bezoeker lijkt ‘luier’ te zijn dan een Google bezoeker. De gemiddelde tijd op een website (gebruik hiervoor Analytics) is beduidend lager dan een Google bezoeker. Bij een conversiegerichte mini-advertentie campagne is het daarom essentieel om de bezoeker meteen op de converterende paqina te laten landen. Uiteraard moet de conversiepagina hiervoor wel geschikt zijn. Indien niet geschikt, dan valt het te overwegen om een aparte landingspagina in te richten.

8. Lage klikprijzen

De klikprijzen (CPC’s) bij Mini-advertenties zijn momenteel nog erg laag. Meer dan € 0,05 als CPC komt nog zelden voor. Wel is duidelijk te merken dat het aantal adverteerders steeds verder toeneemt, waardoor de CPC’s langzaam omhoog gaan.

9. Conversies

Gebruik bijvoorbeeld Google Analytics om de conversies van de Mini-advertenties te kunnen meten. Het aantal conversies lijkt ook vergelijkbaar te zijn met een campagne op het inhoudsnetwerk van Google. Stem daarom vantevoren duidelijk af wat de doelstelling is van de campagne, branding of conversiegericht. Vanwege de lage CPC’s zijn de conversieprijzen momenteel erg gunstig.

10. Download & Import

De download en import functie is handig bij het kopiëren van een bestaande advertentiegroep met zoekwoorden. Let hierbij op dat je de nieuwe campagne reeds hebt aangemaakt en de id-nummers in het download bestand verwijdert.

Mini’s nu volledig zichtbaar

Een nieuwtje om mee af te sluiten. In eerste instantie waren de Marktplaats Mini’s zichtbaar bij een zoekopdracht vanuit een beperkt aantal groepen op Marktplaats. Sinds vorige week zijn ze vanuit zo goed als alle posities vindbaar. Dus ook na een zoekopdracht vanaf de homepage en wanneer je via het menu door Marktplaats navigeert. Adverteerders die gebruik maken van de mini‘s zullen het effect hiervan duidelijk merken in het volume.

Het Admarkt team zegt hier het volgende over:

“We zijn blij te kunnen melden dat we Admarkt Mini-advertenties nu volledig hebben kunnen uitrollen. De advertenties zijn nu vanaf alle posities vindbaar. Alleen de Groepen Auto-onderdelen en Diensten zijn vanwege strategische redenen nog niet geactiveerd.”

Conclusie

Marktplaats is op de goede weg met de ontwikkeling van de mini-advertenties. Voor adverteerders biedt het een interessante en voordelige aanvulling de Adwords campagne. Zeker het proberen waard.

Dit artikel is geschreven door mijn collega Nadine Willems, SEA manager bij Tribal Internet Marketing.

Na een studie communicatiewetenschap en daaropvolgend een jaar filosofie belandde hij in de online wereld. Bauke Bergstra (1982) werkt inmiddels bij Tribal Internet Marketing in Den Bosch. Op dit moment als 'pr-man', daarvoor als SEA-specialist. Voor MarketingFacts richt hij zich op zowel nieuws als inhoudelijke artikelen omtrent online marketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Wilbert

    Helder verhaal. Onze ervaringen zijn ongeveer gelijk. Het enige dat ons opvalt is dat we nu een klant hebben die € 0,23 per klik betaald, maar de enige adverteerder op zijn belangrijkste woorden lijkt te zijn. Het biedsysteem is nog niet helemaal duidelijk….


    24 december 2009 om 08:53
    William

    Duidelijk overzicht. Ik ben wel benieuwd wat er van deze ervaringen overblijft wanneer de Admarkt Mini-advertenties breed toegankelijk worden. Nu hebben slechts een beperkt aantal SEM-bureaus toegang tot de Admarkt. De CPC zal waarschijnlijk spectaculair stijgen als de markt écht open gaat.


    29 december 2009 om 07:50
    Nadine Willems

    Even ter info: Sinds 12 november 2009 zijn de mini-advertenties van Marktplaats beschikbaar voor ieder bureau.

    Per 17 december 2009 zijn alle groepen (incl. de homepage) vrijgegeven voor mini-advertenties.


    6 januari 2010 om 07:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!