Boekrecensie: Calimeromarketing 2.0 (Karen Romme)

14 december 2009, 09:34

Het is inmiddels bijna twee jaar geleden dat ik voor het eerst in contact kwam met Karen Romme. De aanleiding was dit artikel over personal branding: Romme vroeg of daar geen ronde tafel over georganiseerd kon worden. Die ronde tafelkwam er. Tijdens deze ronde tafel is ook Personal Brand.nl ontstaan.

Toen Karen recent uitkwam met haar nieuwe boek: Calimeromarketing 2.0 heb ik uiteraard een recensie exemplaar aangevraagd en afgelopen week heb ik het boek dan eindelijk uit gelezen. Tijd dus voor een (persoonlijke) review.

Er zijn veel mogelijkheden om een boek te recenseren. Ik zou in kunnen gaan op de inhoud, op de verschillen met personal brand.nl of op de manier waarop het is geschreven. Ik wil de lezer van deze review iets meegeven, maar ook niet het hele boek samenvatten. Dus pak ik er een heel klein stukje uit wat mij het meeste is bijgebleven van het boek. Daar moet u het mee doen. Het doet het hele boek, de hele filosofie van Calimeromarketing en alle 2.0 onderdelen totaal geen recht. Daarvoor moet je als lezer het boek gewoon kopen. Het is puur wat mij bij is gebleven.

Toch wil ik een heel klein vergelijk maken om te beginnen met Personal Brand.nl. Niet op inhoud, maar op doelgroep. Calimeromarketing 2.0 richt zich volledig op de ondernemer, daar waar Personal Brand.nl zowel voor de ondernemer als de medewerker in loondienst is geschreven. Wel is Calimeromarketing 2.0 voor een veel breder spectrum aan ondernemers geschreven dan ik ooit voor mogelijk had gehouden, Karen kan zich fantastisch verplaatsen niet enkel in de kenniswerkers, maar ook in de groenteboer op de hoek of de leverancier van kantoorartikelen in de regio Heerlen.

Het boek biedt een heel basaal,maar extreem praktisch overzicht van alle middelen en mogelijkheden die er zijn om jezelf als ondernemer te profileren. Waarbij online en offline elkaar altijd moeten versterken. Karen omschrijft in goede lekentermen hoe zaken online werken, welke waarde ontvangers er aan hechten en hoe je iets goed kan inrichten. Praktisch toepasbaar voor elke ondernemer.

{title}Een bijzonder punt dat Karen aanstipt is dat er één type bijeenkomst is die je gewoon nooit mag laten schieten. Een bedrijfsopening, lustrum, receptie of ander bijzonder bedrijfsevenement van een zakenrelatie. Ook al ben je daar veel te laat, bij een relatie dien je je gezicht te laten zien.

Met betrekking tot de nieuwe media, zoekmachine optimalisatie en dergelijke heb ik er als fanatiek blogger, twitteraar en online ondernemer weinig nieuws gelezen. Maar dat is logisch, dat deel is ook niet voor mij bedoeld. Wel realiseerde ik mij tijdens het lezen hoe pijnlijk verouderd mijn eigen website is en dat deze in 2010 serieus op de schop moet. Een hele nieuw huisstijl is misschien ook niet onverstandig, want ook m.b.t. de visitekaartjes zaten er enkele zeer goede tips in.

Hoe kan het, dacht ik tijdens het lezen bij mijzelf, dat op mijn visitekaartjes nog geen Linkedin of Twitter adres staat? Daar waar ik iedereen zeg dat je online foto’s bij je profielen moet zetten omdat dit drempelverlagend werkt, waarom heb ik dat zelf niet op een ‘niet ego manier’ ook op mijn visite kaartje verwerkt? En het feit dat ik een leuke functie titel heb als professioneel bemoeial, zegt dat eigenlijk wel iets over mijn werkzaamheden?

Calimeromarketing 2.0 heeft mij weer aan het denken gezet over mijn positionering als ondernemer. Niet zozeer online, maar meer in de vorm van huisstijl, visitekaartjes en andere offline middelen. De handige tips en trucs zijn goed te vertalen naar mijn eigen situatie en hoe ik mezelf zou willen positioneren. Er is geen one-size-fits-all en Romme duwt je dus ook niet in een keurslijf, maar geeft je wel de tools om zelf na te denken over je eigen positionering als ondernemer.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!