Le Web 2009: De roadmap van Twitter & 4 aankondigingen

9 december 2009, 10:14

{title}

Ryan Sarver is de director of platform van Twitter. Sarver had een korte inleiding over waar Twitter vandaan komt, en presenteerde een roadmap met wat key overwegingen over de strategische doelen. Twitter heeft nu 50.000 apps draaien en dat aantal is rap groeiende. De meerderheid van de bezoekers heeft die fijne “Twitter experience” niet op Twitter.com, zegt Sarver. In totaal twittert 50 procent van de twitteraars via partnersites. “Daar zijn we enorm trots op,” zegt Ryan, de director of platform van Twitter.

Succesvolle voorbeelden

De meest succesvolle voorbeelden die Carver noemde van partnersites die niet alleen qua bezoek maar ook commercieel succesvol zijn, waren onder anderen CoTweet, OneRiot (een zoekmachine die de content van Twitter doorzoekbaar maakt, maar ook video toevoegt aan de zoekresultaten). Twitter zet zwaar in op samenwerken. “Voor ons gaat het om de keuzevrijheid van de gebruiker,” zei Sarver. Ons ecosysteem is aan het groeien, zegt Sarver. Maar dit is pas het begin van het begin. 2010 wordt een spannend jaar. Maar waar gaat Twitter naartoe? Wat is de roadmap?

{title}

Roadmap

Sarver zegt dat ze veel tijd hebben besteed bij Twitter an het luisteren naar developers. De roadmap van Twiter bestaat uit vier kernpunten:

Transparantie: Nog meer luisteren naar developers, maar ook nog meer luisteren naar het publiek en zelf ook open zijn

Communication

Utility. We moeten de API’s open laten staan.

Profitability. ‘Een paar weken geleden is een businessmodel gelanceerd door de COO van Twitter. ‘When we succeed, they succeed. And when they succeed, we succeed,’ haalde Sarver een mega cliché uit de kast

Sarver had vier aankondigingen in petto voor het publiek in Parijs:

1 Firehose

Er komt een firehose voor iedereen. ‘We denken dat dit echt groot gaat worden,’ zegt Sarver. Dit is fundamenteel voor het succes van Twitter, denkt Sarver. Er werden niet al teveel details gegeven, die komen in het begin van 2010.

2 Nieuwe omgeving voor developers

We willen de developers blijven inspireren. Deze nieuwe omgeving heeft een betere zoekoptie, meer informatie en documentatie. Ook hier wordt de community aangejaagd.

3 Move to OAuth

Veel applicaties moeten veel requests doen naar Twitter. Iedereen die dat vanaf nu doet, kan 10 x meer verzoeken doen aan de Twitter server. Ook komt er betere API voor browser-less apps.

Twitter developer conference

Ons ecosysteem is aan het groeien, zegt Sarver nog maar eens een keer. Het wordt moeilijk om het centraal te houden bij Twitter. Om die reden komt er een developer conferentie (www.chirp.twitter.com) in San Francisco in 2010. Kosten: onder de 400 dollar, bezweerde Sarver…;)

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    timan@trebel.nl

    Een belangrijke toevoeging aan punt 3 is dat de Basic Authentication (inloggen vanuit Apps en andere websites dmv je username+password) komt te vervallen in juni 2010. Er komt een extra API voor browserless applicaties omdat die momenteel nog niet goed samenwerken met OAuth.


    9 december 2009 om 11:30
    Danny

    Ga eens even goed artikel lezen voordat je iets post..

    “besteed bij Twitter an” -> “besteed bij Twitter aan”

    “gelanceerd door de COO” -> “gelanceerd door de CEO”

    Daarnaast is taalgebruik beetje middelbare school achtig..

    Wel interessant.


    10 december 2009 om 19:10
    Stef J.

    Wil iemand zo vriendelijk zijn en uitleggen wat er wordt bedoeld met een ‘firehose’, ik zit niet zo in het jargon.


    11 december 2009 om 17:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!