eConsultancy: 86 procent bedrijven investeert in 2010 meer in social

7 december 2009, 06:29

86 procent van de 1100 onderzochte mediabureaus- en bedrijven in dit onderzoek van eConsultancy is van plan om meer in 2010 meer te gaan besteden aan social media. Tegelijkertijd vinden deze bedrijven het maar lastig, om tijd en mankracht te vinden om deze (geplande) activiteiten goed te kunnen managen. 13 procent van de ondervraagde bedrijven zegt de budgetten gelijk te houden. Hier de link naar het persbericht.

Experimenteren

Uit het onderzoek blijkt verder, dat veel bedrijven aan he experimenteren zijn met social media, zonder dat ze direct meetbare positieve resultaten kunnen laten zien. Slechts een op de vier bedrijven zegt, schrijft MarketingCharts, “real, tangible value” uit social media te halen. Tegelijkertijd zegt 60 procent sociaal te scoren in termen van: “some benefit but nothing concrete.”

Ander onderzoek (via MC) van Weber Shandwick en KRC Research wijst hetzelfde uit: er wordt druk geexperimenteerd, maar met de bewijslast van ROI hebben bedrijven het nog steeds moeilijk. Michelle Goodall, Econsultancy’s social media en online PR consultant zegt:

“The reality is that most businesses understand how to listen, what to measure and where to engage but are struggling to define the value of engagement and reputation in social spaces.”

{title}

Twitter

Twitter is de meest gebruikte social media techniek, de microblogdienst wordt door 78 procent van de bedrijven in het onderzoek gebruikt. 62 procent van de ondervraagde bedrijven zegt Twitter te gebruiken om nieuwe content te verspreiden, ongeveer de helft (54 procent) gebruikt het kanaal voor marketing. 47 procent gebruikt Twitter voor brand monitoring.

Van de ondervraagde bedrijven gebruikt 27 procent Twitter als een tool voor klantenservice voor het beantwoorden van vragen, 25 procent gebruikt Twitter al seen tool voor customer feedback (lijkt me overlappen, maar voilá).

{title}

Andere onderzoeksbevindingen:

  • 10 procent van de onderzochte bedrijven doet niets met social media
  • Het gebruik verschilt per branche: in de media en uitgeverijwereld wordt vaker gebruikt gemaakt van social media dan in de financiele wereld.
  • Kleine bedrijven zijn vaker actief in social media omdat ze flexibeler zijn.
  • 73 procent van de ondervraagden denkt dat de toename van brand awareness een belangrijk doel zou kunnen zijn van het inzetten van social media.
  • 72 procent van de bureaus zegt dat hun klanten gebruik maken van corporate of branded blogs. Toch heeft slechts 47 procent een eigen blog.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!