Bright.nl iPhone app: Stats & facts

2 december 2009, 05:36

Vorige week dinsdagavond meldde Apple me dat de iPhone app voor Bright.nl was goedgekeurd. En nog geen 24 uur later stond de app op de 1e plaats in de Top Free Apps hitlijst van de categorie ‘Nieuws’.

{title}

Een paar maanden geleden bood ik Bright.nl aan een gratis iPhone app te bouwen. Ik wil me namelijk naast Flash ook gaan bezighouden met iPhone apps, en het leek me leuk om met een app voor Neerlands populairste gadget en lifestyleblog in het diepe te springen. Erwin van de Zande stuurde me een pdf-je met het Bright logo en een vogeltje, de inloggegevens van de website en de database en ik ging aan de slag. Pakweg twee maandjes later – ik bouwde de app in m’n vrije uurtjes – was ie klaar. En na nog wat kleine tweaks en een vier weken durend Apple’s goedkeuringsproces stond ie in de AppStore.

Opmerkelijk veel terugkerende bezoekers

Het aandeel terugkerende bezoekers is naar mijn idee bijzonder hoog: van de pakweg 8000 bezoekers per dag zijn er maar liefst 7000 terugkerend. En die bekijken daarbij gemiddeld 5,73 pagina’s per bezoek (tegenover 6,20 pagina’s per nieuwe bezoeker, in respectievelijk 25m20s en 24m40s). Met de ‘stickyness’ van de iPhone app zit ‘t dus blijkbaar alvast goed.

{title}

Veel video en interactie

Hoofdredacteur Erwin van de Zande was verrast en verbaasd door hoe sterk het aantal bekeken video’s en geplaatste reacties is toegenomen, dankzij die iPhone app. Want het bekijken van video’s kan op dit moment alleen nog maar via WiFi – van video over 3G wordt Apple nogal zenuwachtig – en het intypen van reacties op zo’n piepklein virtueel toetsenbordje lijkt op ‘t eerste oog toch aanzienlijk lastiger dan op een normaal PC-toetsenbord.

iPhone gebruikers in de meerderheid

Terwijl spelletjes veel meer op iPod Touch spelers dan op iPhones worden gedownload en gespeeld, blijkt de Bright nieuws app juist vooral de iPhone gebruikers aan te spreken.

{title}

En wat ook opmerkelijk is, is dat maar liefst 79% van de bezoekers de allernieuwste software – iPhone OS 3.1.2 – heeft geïnstalleerd. Terwijl je op ‘het grote boze internet’ nog steeds rekening moet houden met die beruchte Windows XP + Internet Explorer 6 set-ups, die maar niet willen uitsterven. Tot slot zijn de recensies positief – er wordt vooral lovend gepraat over de snelheid en het gebruiksgemak, precies de punten waar ik de meeste aandacht heb besteed – de kritieken beperkt – het enige wat blijkbaar tegenvalt is het vogeltje van het app icon – en de crash reports geheel afwezig – ‘Too few reports have been submitted for a report to be shown.’, zegt Apple ervan.

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Interessante statistieken Carl, dank voor het delen van deze info!


    2 december 2009 om 05:47
    Jasper

    Ik ben heel benieuwd hoe deze statistieken zich ontwikkelen over een paar weken. Dan is het nieuwe er een beetje vanaf en zie je volgens mij pas de echte waarde.

    Erg interessant om deze statistieken alvast te zien, bedankt daarvoor! 🙂


    2 december 2009 om 14:46
    mangold

    @Jasper: Dat is inderdaad de vraag. Of het gebruik topt, langzaam verder groeit of inzakt.

    Maar minstens zo interessant is het bereik van zo’n app, voor een apparaatje waar maar een paar procent van de Nederlanders mee rondloopt. Ik heb behoorlijk wat actiesites met breed uitgezette bannercampagnes gemaakt die het met minder aandacht moesten stellen. (Oké, ik vergelijk dan een nieuwsbron met een actie, maar toch: die iPhone biedt echt aanzienlijk meer kansen dan veel marketeers zouden verwachten.)

    Daarnaast was ik behoorlijk verbaasd over de gigantisch snelle groei van het gebruik van deze app. Al meteen op de eerste dag werden er al meer dan 50.000 pagina’s opgevraagd, door pakweg 7000 bezoekers. Het is alsof er een schakelaar werd omgezet: gewoon meteen ‘BENG, daar is je bezoek’. Het is maar goed dat ik flink wat aandacht heb besteed aan het optimaliseren van de snelheid, zowel op de site als in de app 😉

    Tot slot had ik echt nooit verwacht dat er met deze iPhone app maar liefst drie maal zoveel video’s zouden worden bekeken dan op de website. Da’s ook iets om over na te denken, bij het ontwikkelen van de volgende iPhone actie- of nieuwsapp.


    2 december 2009 om 15:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!