Vijf vragen aan Dutch Bloggies jurylid Jeroen Mirck

1 december 2009, 16:30

{title}Vanavond worden in Den Haag in het Paard van Troje de Dutch Bloggies 2009 uitgereikt en Marketingfacts staat op de shortlist voor beste marketing weblog. Een bloguitreiking die door fanatieke bloggers als Frank Meeuwsen en Jeroen Mirck ruggegraat heeft gekregen de laatste jaren. Mirck zit opnieuw in de jury van deze jaarlijks terugkerende verkiezing en doet dit onder andere met Boris van der Ham (D66), Ben van Balen en Corinne van Egeraat. Acht weblogs dingen mee naar de titel Beste Weblog van 2009: Bright.nl, Elsevier, Frontaal Naakt, GeenStijl, Nalden.net, NRC Next, Science Palooza.nl en De Speld. Hieronder vijf vragen aan juryvoorzitter Jeroen Mirck, vlak vóór het bekendmaken van de uitslag:

Wat is er zo anders aan de Dutch Bloggies in 2009?

“Als jury hebben we deze editie doorlopen als een militaire operatie. Er is hard gewerkt, niemand heeft versaagd. Honderden weblogs moesten worden beoordeeld. Een buitenstaander is nogal eens geneigd dat werk te onderschatten. Er is, kortom, door alle juryleden enorm veel werk verzet. Bovendien hebben we dit jaar echt een heel goed, complementair team. De juryvergadering was een feest. Heerlijke mensen. En door hun inzet denk ik dat we het dit jaar beter hebben gedaan dan te voren. Zo is er dit jaar rond de juryverkiezing geen enkel relletje geweest. Volgens mij vindt het publiek dat we het eigenlijk wel best hebben gedaan. We hebben onze eigen regels ook heel strikt nageleefd. Ik steek mijn hand in het vuur voor een eerlijke uitkomst dit jaar.”

Jij was vorig jaar ook betrokken bij de Jury van Dutch Bloggies; wat zijn de verschillen met vorig jaar kijken naar inzendingen en de blogs die de eindronde halen?

“Er is een wisseling van de wacht gaande. De oude garde dunt uit, houdt er geleidelijk mee op of is minder gepassioneerd aan het bloggen. Bloggen bestaat ook alweer tien jaar in Nederland, dus is het tijd voor een nieuwe generatie. Toch blijven er ouwe rotten superfanatiek doorgaan. Dat zijn de echte bloghelden. Dit jaar zijn de genomineerden meer dan ooit een mix van jong en oud.”

Wat is volgens jou de plaats die het bloggen en de blogs innemen anno eind 2009, kijkend naar inhoud, discussies en autoriteit die plaatsvinden op blogs/ blogs kennen?

“Bloggen is volwassen aan het worden. Natuurlijk krijgt het medium nog altijd te maken met achterdocht en scepsis, maar tegelijk gaan steeds meer bedrijven corporate bloggen. Dat neemt geen hoge vlucht, maar het blijft nog steeds iets spannends en nieuws voor directiekamers. Dat geeft aan dat weblogs serieuzer genomen worden. Verschillende weblog hebben ook zelf nieuws gemaakt. Dat zet het medium zeer zeker op de kaart.”

De jury oogt dit jaar compleet anders, zijn jullie ook tot andere inzichten gekomen, wat zijn de belangrijkste vereisten voor de uitverkiezing van beste blog per categorie dit jaar?

“De meeste juryleden waren compleet ongebonden aan wie dan ook, dus konden ze waardevrij oordelen. Op zo’n moment winnen ook gewoon de beste blogs. Er is veel gekeken naar passie, authenticiteit, maar vooral ook naar keiharde kwaliteit. En die is er nog altijd volop in de Nederlandse blogosfeer.”

Ben/blijf jij betrokken bij de Dutch Bloggies in 2010? Zo ja, hoe ga je een en ander aanpakken/anders doen. Zo nee, waarom niet?

“Daar neem ik pas na de uitreiking een beslissing over. De Dutch Bloggies-editie van 2009 was heerlijk om te doen, dus daar zal mijn beslissing in ieder geval niet van afhangen.”

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!