Update Affiliate Marketing: Ontwikkelingen oktober en november 2009

24 november 2009, 11:34

{title}De afgelopen maand heeft er een aantal ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van affiliate marketing. Zo vond de IAB Taskforce plaats, is er een meeting geweest van Thuiswinkel met betrekking tot richtlijnen voor affiliate marketing, hebben de affiliate netwerken zich verenigd in het PAN (Platform Affiliate Netwerken) en meer!

Taskforce affiliate marketing

Zowel in oktober als november is de Taskforce affiliate marketing van het IAB (Interactive Advertising Bureau) bijeen gekomen. De focus ligt op dit moment op het verspreiden van kennis over affiliate marketing. Allereerst zal er binnenkort op de site van het IAB een definitielijst geplaatst worden, met termen die gebruikt worden binnen affiliate marketing. Daarnaast is de Taskforce bezig met het opzetten van een onderzoek naar de grootte van de affiliate marketing markt in Nederland.

IAB Interact 2009

De ontwikkelingen van affiliate marketing in Nederland en ontwikkelingen binnen de Taskforce, zullen morgen naar voren komen in de presentatie van de Taskforce affiliate marketing op IAB Interact 2009. Deze presentatie zal gegeven worden door Remko Nugteren, Managing Director van TradeDoubler en voorzitter van de Taskforce Affiliate Marketing.

Platform Affiliate Netwerken

Een andere ontwikkeling is het PAN (Platform Affiliate Netwerken). De affiliate netwerken Daisycon/Paxz, M4N, TradeDoubler en Zanox hebben zich eerder dit kwartaal verenigd in het PAN, een branchevereniging voor affiliate netwerken. Op die manier probeert het PAN de belangen van affiliate netwerken in Nederland te vertegenwoordigen. Het doel is het creëren van grotere transparantie en zorgen voor één aanspreekpunt vanuit de affiliate netwerken. Eén van de plannen van het PAN is het creëren van een keurmerk voor affiliate netwerken.

Thuiswinkel

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (Thuiswinkel.org) komt onder andere op voor de belangen van haar leden als adverteerder. Thuiswinkel is in overleg met de affiliate netwerken bezig met het opstellen van richtlijnen voor de relatie tussen adverteerders en affiliatenetwerken. Hierin staan richtlijnen opgenomen die moeten gaan gelden voor affiliate netwerken, voor affiliates, maar ook voor de adverteerders zelf. In het voorjaar van 2010 zal hierover meer bekend gemaakt worden door Thuiswinkel.org.

Borrels & Events

Naast eerder genoemde initiatieven op het gebied van affiliate marketing, zijn er ook een aantal borrels en events. Zo vond afgelopen woensdag (18 november) het netwerkevent plaats van TradeDoubler in Tilburg. Naast adverteerders als VistaPrint en Mobistar, spraken ook affiliates zoals Roy Platje (Red Online Marketing).

Morgen vindt het IAB Interact 2009 plaats in Het Sieraad te Amsterdam. Daar zal o.a. gepresenteerd worden over de Taskforce affiliate marketing.

Vrijdag (27 november) zal de maandelijkse affiliate borrel plaatsvinden vanaf 17.00 in Utrecht (locatie wordt nog bekend gemaakt). Tevens heeft TradeTracker op dezelfde dag een affiliate borrel gepland vanaf 16.00 uur in Almere.

De affiliate markt is volop in ontwikkeling. Ik zal jullie blijven informeren over de belangrijkste ontwikkelingen.

Dit artikel is geschreven door collega Robert Schippers

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!